Morsekod - till vad?

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av bastard »

för amatörradio under 30Mhz så är tal extra utrustning för det mesta förr var det väldigt mycket morse

sändaren är betydligt enklare för morse, av-på på en frekvens

mottagaren behöver då kunna få till det så man hör skillnaden mellan av och på

koer men inte helt korrekt svar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Kardinal »

Finns det en användning? Ja kanske. Är det värt tiden det tar att lära sig i relation till nyttan? Eller kan tiden spenderas på bättre sätt, lära sig något med större nytta och som mer sannolikt kommer till användning? Det senare kan bara du besvara.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Ursus »

Kardinal skrev: 06 jan 2021 13:14 Finns det en användning? Ja kanske. Är det värt tiden det tar att lära sig i relation till nyttan? Eller kan tiden spenderas på bättre sätt, lära sig något med större nytta och som mer sannolikt kommer till användning? Det senare kan bara du besvara.
Broder, jag har alldeles för mycket fritid på mina händer, så investerad tid är det minsta av mina problem :mrgreen:
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Vattendrag »

Det finns absolut ett värde i att kunna telegrafi. Man vet aldrig om man hamnar i en situation där man behöver skicka meddelande med de enklaste metoderna. Ficklampa har redan nämnts men man kan knacka på vattenrör, tuta med signalhorn m.m.

Jag har själv byggt en enkel telegrafisändare för 3,5MHz kristallstyrd med ett enda elektronrör. Ger 8W ut.

Det tog mig 4 timmar varje söndag i 8 månader för att nå 60-takt.

Det viktiga när man lär sig är att sända bokstäverna långsamt, c:a 30-takt, men själva bokstäverna i 80-takt. Man ökar alltså mellanrummen. Då tvingas man lära sig hur bokstäverna låter för att det är för snabbt för att räkna teckendelar. För att komma över c:a 40-takt behöver man dessutom lära sig släpa efter vilket går till så att man skriver den bokstav man hörde innan nästa låter. Sedan ökar man eftersläpningen till 2-3 bokstäver. 1-2 bokstävers eftersläpning räcker för 60-takt. Detta kan man börja träna på tidigt genom att tvinga sig till att lyssna på en bokstav till innan man skriver den förra.

80.takt = 16WPM, 30-takt = 6WPM.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Kardinal »

Vattendrag skrev: 08 jan 2021 00:52 Det finns absolut ett värde i att kunna telegrafi. Man vet aldrig om man hamnar i en situation där man behöver skicka meddelande med de enklaste metoderna.
Hur många procent av befolkningen kan morse, och hur många av ens vänkrets är villiga att öva upp sig så att det blir användbart? Skulle säga att det inte spelar någon roll om du behöver skicka ett meddelande om ingen kan ta emot det.
Slava Ukraini!
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Xavier »

Optisk morse är helt klart användbart, lika så semaforering. Telegrafering har en stor fördel i räckvidden, 5W CW motsvarar 100W SSB. Det finns också en del sätt som CW kan konkurera med JT76/FT8-moderna, med QRSS(extremt långsam CW)
5ff9710ed663f941195521.jpg
5ff9710ed663f941195521.jpg (45.31 KiB) Visad 2679 gånger
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Sterb »

Kardinal skrev: 09 jan 2021 01:58 Hur många procent av befolkningen kan morse, och hur många av ens vänkrets är villiga att öva upp sig så att det blir användbart?
De är inte många, men de finns. Det bubblar väl i slutänden ner till _vem_ är det du vill prata med...

Har själv försökt få vänkretsen intresserad av telegrafi, noll intresse.
För min del så tror jag att tekniken att blinka eller ljuda olika enskilda bokstäver/signaler över korta avstånd är helt funkis,
men att hela (lokala) konversationer över morsekod är bara att glömma. Det finns helt enkelt inga motstationer.
I slutänden kanske man får vara glad om man ens hittar en kompis som vill köra morse med en själv.

Trots att det inte längre är ett krav för att få ett radioamatörcertifikat så har intresset inom amatörradion för att lära sig morse ökat.
Ur ett internationellt perspektiv så är telegrafin enorm. Utöver de som tvingades att lära sig så är det nu en renässans för moden med nya användare hela tiden.
https://lcwo.net/stats https://trends.google.com/trends/explor ... rse%20code
Reddit m.m. visar alla på ökad aktivitet och banden har konstant användare on-air. Jag hör alltid någon när jag rattar runt.

Ur ett taktiskt perspektiv är telegrafin helt underbar. Små sändare, lång batteritid, långa avstånd, hörs i princip ingenting när man sänder
(till skillnad från när man pratar i en mikrofon), går igenom svåra signalförhållanden (brus/störningar), många användare på lite RF-spektrum,
inga datorer involverade. Många moderna krigsförband tränar telegrafi idag.

Jag tror att man som prepper/survivalist har fördel av att kunna morsekoden, även om man inte är sändaramatör.
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Xavier »

5ff9a7ef23a58693521160.jpg
5ff9a7ef23a58693521160.jpg (15.15 KiB) Visad 2666 gånger
Det är fortfarande gott om radioamatörer som kan och använder telegrafi(även om dom flesta är i pensionsåldern), dom håller till i botten på respektive band, 80m och 40m brukar vara populära. Jag tror inte dom är intresserade av prepping diskussioner, det är mer intressant med korta snabba förbindelser med "exotiska" signaler, och sedan fortsätta till nästa motstation. Försöker man föra en konversertion med dom blir dom ofta lite stötta och fortsätter snabbt till nästa station, Namn/Callsign/RST och så vidare. Preppers tittar ofta på amatörradio med stort intresse, men det är betydligt svalare från andra hållet(förstår inte varför dock).

Har man möjlighet att lära sig telegrafi är det absolut något man ska överväga. Det är däremot inte alla som har möjligheten att lära sig, när man mönstrade förr i tiden fanns ett telegrafitest med ett par signaler, som skulle sålla ut dom som hade god förmåga att lära sig telegrafi, så att försvarsmakten inte slösade utbildningstimmar på någon som ändå var hopplös.

Alla kan lära sig morsealfabetet och koda av telegrafi i 4-5 takt, det tar bara ett par dagar, man räknar pipen och "slår upp" vilket tecken det är i minnet. Men det är fel sätt att lära sig telegrafi och kommer inte bidra till att man lär sig telegrafi i ett användbart tempo på 15-20 takt. Koch-metoden på https://lcwo.net/ är bra, man börjar lära sig i 20-takt och fortsätter att lägga till fler och fler tecken. Telegrafin måste i inlärningsskedet vara så snabb att man inte hinner "räkna pipen" utan lär sig rent intuitivt vad melodin betyder, annars kommer man inte upp i ett användbart tempo.

Det har sagts att musikalitet och språkbegåvning brukar gå hand i hand med förmågan att bli bra på telegrafi, det kan nog stämma. Dom "gamla gubbarna" säger ofta att alla kan lära sig CW, den som inte lyckas har bara varit lat, vill inte tillräckligt mycket, eller har använt fel metod. Det hela påminner lite om inställningen till dyslexiker på 1950-talet. Precis som att alla inte kan bli en bra konstnär eller en lyckad psykolog, så kan alla inte lära sig telegrafi.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Sterb »

Xavier skrev: 09 jan 2021 13:46 Jag tror inte dom är intresserade av prepping diskussioner
Är man på amatörradiobanden är man där som sändaramatör, inte som prepper.
I egenskap av prepper har man ingen rätt att använda amatörradiobanden över huvudtaget...
Att förvänta sig djupa preppingsamtal över CW låter lite befängt.

Det skall dock framhållas att många inom amatörradion är även intresserade av prepping som sidointresse.
Finns organisationer för ändamålet, exempel: https://amrron.com/
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Xavier »

Sterb skrev: 09 jan 2021 19:43
Xavier skrev: 09 jan 2021 13:46 Jag tror inte dom är intresserade av prepping diskussioner
Är man på amatörradiobanden är man där som sändaramatör, inte som prepper.
I egenskap av prepper har man ingen rätt att använda amatörradiobanden över huvudtaget...
Att förvänta sig djupa preppingsamtal över CW låter lite befängt.

Det skall dock framhållas att många inom amatörradion är även intresserade av prepping som sidointresse.
Finns organisationer för ändamålet, exempel: https://amrron.com/
Det jag menade var att den "communityn" som fanns förr med "raggchews" inte längre är så lätt att hitta, inte heller på SSB. Dom som fortfarande är aktiva på banden är ofta det för att dom gillar contest eller samlar ihop kontakter till ett diplom.
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"