Morsekod - till vad?

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Ursus

Morsekod - till vad?

Inlägg av Ursus »

Har fått för mig (för typ tredje gången i mitt liv) att jag ska lära mig morsekod. Är på F nu, går ändå bra. Har laddat ned en app också som man kan öva med.

Användningsområden? Tjaa. Telegraf lär vara osannolikt, men att blippa morsekod med ficklampa mellan hus eller byggnader eller som ID i mörkret lär ju inte vara en tokig form av kommunikation. Och med tanke på hur få som kan morse idag så lär inte buset kunna kopiera en på förhand uppgjord identifikationskod allt för lätt. Ficklampa 3 hade ju till och med en specifik morsefunktion.

Skriva ned hemliga meddelanden i punkt-streck form?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Marie »

Meddelande på lapp, så kan ju vem som avkoda det med tillgång till internet... att blippa mellan byggnader, så kräver det ju att den andre kan morse oxå. 8-)
Jag kan det inte, så du är säker från mig. :mrgreen: :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Charlie** »

Blondie skrev: 04 jan 2021 20:11 Meddelande på lapp, så kan ju vem som avkoda det med tillgång till internet... att blippa mellan byggnader, så kräver det ju att den andre kan morse oxå. 8-)
Jag kan det inte, så du är säker från mig. :mrgreen: :mrgreen:
Kan man morsekoden hyfsat kan man ju även kryptera den genom att kasta om bokstäverna, alt. komma på egna ord med andra betydelser.
...men som sagt, det krävs ju att mottagaren är med i matchen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 04 jan 2021 20:21
Blondie skrev: 04 jan 2021 20:11 Meddelande på lapp, så kan ju vem som avkoda det med tillgång till internet... att blippa mellan byggnader, så kräver det ju att den andre kan morse oxå. 8-)
Jag kan det inte, så du är säker från mig. :mrgreen: :mrgreen:
Kan man morsekoden hyfsat kan man ju även kryptera den genom att kasta om bokstäverna, alt. komma på egna ord med andra betydelser.
...men som sagt, det krävs ju att mottagaren är med i matchen.
Så sant... jag tyckte kryptering var skojigt runt millennieskiftet, så jag höll på lite med det på skoj o skrev ett meddelande till en bekant som oxå tyckte det var skojigt... jag erbjöd 1000kr om han knäckte det.. nu 20år senare har jag ännu inte behövt hosta upp pengarna. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Så uppenbarligen finns det säkra metoder. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Sterb »

Ursus skrev: 04 jan 2021 20:07 Har fått för mig (för typ tredje gången i mitt liv) att jag ska lära mig morsekod.
Morsekod är riktigt bra grejer!
Häng i, det är en ordentlig uppförsbacke innan man kommer igång ordentligt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av bastard »

morse är en av dom saker man kommer längst med i radio, väldigt liten bandbredd, låg överföringshastighet

förutom radio så är ljus något som funkar, i dagsläget med både lysdioder och laser så kan man ha kommunikation så långt men ser, med laser så kan man ha det relativt hemligt, om inte det är dimma regn eller snö så måste man i praktiken vara väldigt nära laserstrålen väg för att se något
med infraröd laser kan man dessutom kommunicera så det är svårt att se utan tekniska hjälpmedel

en del saker kan man göra med laser för att nå långt, ex i mörker lysa på moln, detta kan synas många mil bort, ganska olagligt idag men...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Jakob »

Försök inte lära genom att memorera punkter och streck. Det leder bara till att hjärnan måste översätta det örat hör via punkter och streck till bokstäver och ord. Då kommer man inte upp i tillräcklig hastighet.
Bättre att göra rätt från början och låta ljud tolkas till bokstäver.

Jag rekommenderar lcwo.net
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
lupl

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av lupl »

Lyssna på detta klipp, för mig var det absolut ett trevligare sätt att lära morse...

https://youtu.be/2_qQZ92onhU
Ursus

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av Ursus »

Tack för många bra åsikter och insikter!
bastard skrev: 04 jan 2021 22:14 morse är en av dom saker man kommer längst med i radio, väldigt liten bandbredd, låg överföringshastighet
Tänkte särskilt på detta, finns det speciell morseutrustning som man kan köpa till en radio? Förlåt amatörfrågan :?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Morsekod - till vad?

Inlägg av rödluvan »

En del gamla fältradios kan man koppla nyckeln direkt till, jag kan tyvärr inte så mycket om de nya, men LA6NCA har ju en heldel information om detta på hans sida: http://www.laud.no/
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"