Era intressen förutom det uppenbara....o jobb!

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Obstinat

Era intressen förutom det uppenbara....o jobb!

Inlägg av Obstinat »

Börjar med mig själv! Har många strängar förutom då det uppenbara Dvs Prepping! Även om mina intressen ibland sammanfaller inom ämnet :D

Är sedan barnsben intresserad av allt möjligt o samla på! Vet inte vars det kommer ifrån men loppisar auktioner o helst äldre ting går jag igång på. Gärna praktiska saker! Som ex handverktyg maskiner traktorer stolt ägare av en Ferguson 135 :mrgreen:
Nöjer mig inte med en skyffel eller spade utan vill helst ha några i reserv..... Känns det igen :mrgreen:

Besökte i dessa Corona tider en loppis idag! Var ensam. Tyvärr inga verktyg men fann en hel syltburk med knappar.... Behöver hitta någon som kan sy i dem oxå :D :D

Någon annan som törs berätta om sina laster..... :notme:
Användarens profilbild
Marie

Re: Era intressen förutom det uppenbara....o jobb!

Inlägg av Marie »

Kul tråd, men många kommer nog vara tysta ur opsec synvinkel..

Men klart jag vågar.... jag har ju skrivit om mina intressen i min press här inne, så de är redan outade. *hahaha* :lol:
Men jag kan dra dem igen, då jag såg att allt var inte med... dock är inte mina intressen så preppiga.
Sömnad,(Sorry
Obstinat, jag vill inte sy tusen knappar åt dig. *hihihi*) ;)
Matlagning hade jag skrivit i pressen, men jag har tappat det intresset en del.. nu mer är det alla maträtter som tar mindre än 20minuter att göra. :roll:
Blommor är skojigt oxå... nackdelen är att de tar plats, så halva köksbordet är fyllt av blommor i brist på plats. :oops:
Kläder o mode, hade jag haft obegränsat med pengar hade jag nog behövt en herrgård som walk in closet. :notme:
Smink o Manikyr.. alltid skojigt att fixa till fina naglar med motiv o lite bling. :mrgreen:
Filmer o tv-serier är ett intresse.. mest dåtid eller framtid, jag är inte så mycket för reality tv...
Meka o köra snabba bilar. :twisted: Jag är uppväxt i en rallyfamilj.. så jag är väl genetiskt skadad. *hahahaha* :lol:
Retro datorer är en småkul dåligtväder hobby jag har.. jag har datorer från mitten 80tal o framåt.. Dock är det svårt att få tag i datordelar eller så är det dyrt. :(
Umgås o fika måste nog platsa som intresse... jag kan lätt spendera fyra fem timmar på ett fik o prata skit. :mrgreen: :mrgreen:

Det var liiiite mer än i min press. *hahahaha* :mrgreen:
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Attans... för sent ute för edit... aja.. separat post dårå..

Jag glömde ju smycken o accessoarer... jag tillverkar även eget ibland när material dyker upp eller jag får en shoppingryck. :D
Användarens profilbild
Vattendrag

Inlägg av Vattendrag »

Jobb har jag inget längre och behöver inte heller något. OPSEC eller inte, jag tror inte det är så farligt att nämna vilka hobbies man har såvida de inte är extremt udda.

Själv spelar jag gärna onlinespel och byggde nyss ihop en ny stationär dator för att hänga med i teknikutvecklingen. Så datorbyggen med komponenter är en hobby. Vidare så gillar jag att bygga grejer med elektronrör vilket kan vara audioförstärkare, radio och mätinstrument. De flesta vet redan att jag är radioamatör (men inte min signal) och gillar att experimentera med egna antenner. Gillar att ha bra grejer i köket som gamla klassiska kokkärl såväl som nyare bättre. Inget från ICA MAxi här. I lådan finns japanska kolstålknivar och en uppsättning våtslipstenar till dessa. Man hittar ganska många fiskespön i förrådet ihop med alldeles för många rullar. Vidare hittar man ett 5-mannatält med ståhöjd där. I trädgården finns ett växthus.

Prepping ser jag inte som en hobby utan som ett halvnödvändigt ont.
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Är ju inte så hemlig så...
Har samtliga J. R. R Tolkien böcker, på svenska plus några som inte är översatta än. Så var påläst förr i tiden. Även Sci-fi, typ startrek, Asimov mm.
Har sytt 1700tals uniform för hand med nål o tråd. Militära reglemente är roliga, äldsta är kopia av 1701 års reglemente för infanteriet.
Är intresserad av fort och bunkrar. Svensk fortifikationshistorisk förening fanns förr. Släktforskare en kort stund. Så historia generellt.
YouTube kanalen Forgotten Weapons är fantastiskt.
Samt skånsk lokal patriot. :D
Nästan som att skriva ut namn o adress (:)
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Är väl också mångsysslare på fritiden, allt från sömnad till byggen med radiorör och renovering av riktigt gamla datorer och rörradioapparater (mest för att de är snygga både på in och utsidan, jag har aldrig sett någon mening med att bara behålla höljet och fylla det med en massa skit bara för att det skall låta, det är ju hela konstruktionen från grunden som gör det intressant tycker jag, radio lyssnar jag nästan aldrig på, ha ha), bäst trivs jag så klart i smedjan.
Tenderar att bli litet mer spel än man vill erkänna då jag gillar att designa saker, inkluderat spelvärlden där har man ju fantastiska verktyg att testa idéer eller prova alternativa livsstilar man inte kunde drömma om tidigare. Datorerna bygger jag själv så att man får dem exakt såsom man vill ha dem (inom den budget man har råd med...).

Så klart odlar man egna grönsaker, rotsaker, blommor, mm utöver det, anledningen till att jag inte så ofta bjuder upp gäster till övervåningen är att där står bord fyllda med fula och på ytan vissna saker som behöver övervintras frostfritt till sommaren...

Som farsan brukade säga om bönderna häruppe, man behöver vara fuskare i alla yrkesbranscher utöver jordbrukandet. :mrgreen:
Här kan man behöva vara sin egen TV reparatör, arkitekt, trädgårdsmästare, dikesgrävare, byggnadsarbetare, maskinförare, bagare, You name it... Som regel kan ingen annan göra det åt dig (i allafall inte med kortare varsel än någon månad), vill man få någonting gjort måste man göra det själv!

Preppandet ser jag mer som en del av det man ändå behöver göra för att klara vardagskriser såsom vara utan, el, vatten, farbar väg, mm.
Det är alltid bra att kunna slipa kunskaperna i fall man ser någonting som kan förbättras.

Sedan finns det så klart riktiga hot jag inte tänker gå in på här, men tillsammans tror jag att vi nog kan hitta vägar att klara oss igenom 7 he***en, eld och stormar. :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect

Inlägg av Protect »

Jag bygger, renoverar och reparerar det mesta inom dom flesta områden och gillar särskilt att ta tag i det som företagen går bet på vilket fått till följd att jag är välkänd på orten så materialbrist har jag inte kan jag lugnt säga.
Elektronik pysslar jag också med, designar, konstruerar och bygger och gör allt från idé till färdig produkt "inom huset". Microelektronik är extra kul nu när jag skaffat utrustning som klarar "dammkorn". Bygger både egen mätutrustning, verktyg till det mesta och även reservdelar om det behövs så några fritidsproblem har jag definitivt inte, problemet är istället att dygnet inte har fler timmar,,,,,,men jag jobbar på det. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Inlägg av Ursus »

Oj... Alldeles för många, är nog svaret :hm:

Jagar och fiskar, som de flesta norrlandspojkar. Men är inte speciellt bra på någon av dessa aktiviteter, om ni frågar mig. Skytte är jag dock bra på.

Tränar väl en del, företrädesvis kroppsvikt. Löper gärna men inte lika ofta som förut, tack vare återkommande problem i foten. Men promenerar istället, och klagar inte, ganska trevligt det också.

Klättrar, men tämligen amatörmässigt. Kul i alla fall, och skön adrenalinkick av höjden.

Gillar allmänt luffande i skogen."Bushcraft". Allmän överlevnad. Elda och tälja prylar är standard på dessa resor. Försöker sova nån natt i skogen emellanåt också, men blir färre med åren. Man blir bekväm, och har alltid sovit lite dåligt när jag är "borta" :lol:

Vill gärna vandra mer i fjällen, men blir inte riktigt av längre. Har inga vandringskamrater längre tack vare vuxenlivets vuxengrejer. Men kanske mer i framtiden.

Läser, läser, läser. Har alldeles för många böcker för mitt eget bästa. Skojar inte. Börjar nog ha åtskilliga hyllmeter med allt från skönlitteratur till DIY, de bidrar nog en hel del till isoleringen i min bostad. Nästa steg är att hitta en bok kring hur man räddar sig själv från en boklavin :lol:

Gillar sushi :hug:

Fipplar ofta med knopar och knutar. Trevligt tidsfördriv.

Har rökt pipa förut, men tar mig ett bloss då och då. Gott och avslappnande.

Urban Exploration händer emellanåt. Har en liten youtubekanal på ämnet. PM:a för länk om ni är intresserade, ger dock bara ut åt "etablerade" medlemmar som jag litar på.

Fotar/filmar en del, men är inte speciellt bra på det heller. Mest bara på skoj.

Flintknapping, när materialtillgången tillåter. Är helt värdelös, men fascinerande hobby.

Samlar på lite gamla saker också. Inte maniskt, men sånt jag tycker är fint. Lite plåtburkar, gamla bruksknivar, sånt.

Gillar att köra bil. Kanske låter fjantigt, men en söndagstur bara för körandets skull är trevligt. Små roadtrippar här och där.

Spelar ibland. Mest retrogaming. Just nu sitter jag med gamla klassiska DOOM :zombie:

-

EDIT: Kan lite skamset erkänna att jag gillar att dansa också :oops: Har ändå varit hygglig på det, på den tiden när man frekventerade nattklubbar :mrgreen:

Samt spelar ett par instrument också. Musik är en stor del av livet, både att lyssna och skapa.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Jag har många intressen. Det flesta har med utomhusaktiviteter att göra.
Jakt
Fiske
Friluftsliv/bushcrafting

Tränar sporadiskt, beroende på säsong. Det blir tyvärr mindre med den varan ju äldre jag blir.
Längdskidåkning
Orientering
Simning
Hatar att träna på gym men det händer

Även hjärnan ska ha sin motion.
Litteratur
Kultur
Psykologi

Har även rest en hel del genom åren. Främst till platser som det flesta människor inte känner till att de existerar.
Jobbar som grå och skittrist tjänsteman i grannkommunen.
Är även känd bland mina fnissande grannar som bostadsrättsföreningens "Ove"

Edit: ...jag har inte prepping som livsstil men jag har allt en prepper behöver och använder preppsen i mina fritidsutövningar. Jag kan däremot snabbt slå på SHTF-läget vid behov.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Även jag har många intressen såsom jakt, fiske, svampplockning, fjällvandring, skytte, flugbindning, överlevnadskunskap och att bara vara ute.

Självhushållning, djurhållning och odling är nog mer för mig en livsstil än just intresse det kommer liksom med i paketet. Jag hade nog om jag ska vara ärlig inte ägnat mig åt det i lika stor utsträckning om jag bodde och levt på ett annat sätt. Nu har man haft mycket jobb iom corona så det har blivit en viss bekvämlighet med att bara springa in och köpa tex mat och vatten. Så vi får se hur det blir i framtiden om man bor kvar eller har torpet mer som en bol. Kan nog bli tufft med en liten på väg.

Utöver dessa intressen gillar jag att återbruka gamla verktyg och sådant som andra tänker slänga. Det är liksom en krypande charm att få renovera en gammal säteryxa som man vet annars skulle hamna på tippen.

Träning gör jag mest för att känna mig pigg och fräsch eller för att ta mig från punkt a till punkt b. Det har också blivit betydligt mindre nu under corona konstigt nog då jag ändå bara tränat själv. Kanske beror på heltidsjobb, studier och att sköta en gård utan indragen el och vatten med djur iofs. Det blir inte mycket tid över att leva på och prioriteringar varje dag.

Prepping i sig vet jag inte om det är ett intresse eller jag hade en period då jag gillade att göra saker för preppandets skull men av någon anledning har det börjat mattas av lite grann.

Haha nu ser jag själv att det låter lite deprimerande, har knappt jobbat heltid i fyra månader och är redan död i själen, nu känns det långt till semestern :lol: skulle väl vara själva tusan om allt man preppat skulle vara förgäves och man går och skjuter sig i grisestian :lol: aja bara sex månader kvar, det går nog fort. Ger vaccinerna önskad effekt kanske det går ännu fortare också.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"