Elavtal

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Elavtal

Inlägg av reboot »

Vattendrag skrev: 28 jan 2021 13:14
mopar340 skrev: 28 jan 2021 07:15
Intressant, kan det verkligen stämma att det verkligen blir så billigt som det står där i slutändan?
Första alternativet kan i alla inte stämma, testade söka på 3års avtal 8000 kwh, billigaste var 0kr/kWh, nästa 34 öre, sen hoppar det snabbt upp till drygt 40 öre och planar ut.

Jag har gjort ett statement och stöttar mitt lokala elbolag som även äger nätet.
Det har investerat 50 miljoner på det i obyggden utanför stan där jag har en BOL. Förr var det ofta avbrott, men de kom i ur och skur, med skoter, båt eller tom. helikopter för att fixa det.

Nya sjökablar, transformatorer samt nya "trädsäkra" isolerade högspänningskablar i hela nätet.

Känns som att det vill jag permiera även om jag får betala någon extra 100 lapp.
När jag tittat i elpriskollen idag på 3 år 8000kWh område 4 så ligger Svealands Elbolag, Stockholms Elbolag och Cheap Energy överst. Alla 3 drivs av 4 flickor i Löddeköpingetrakten. 2 av dem har grava anmärkningar hos Energimarknadsbyrån. Det tredje, Cheap Energy är bara några månader gammalt.

Varför det visade 0 öre för dig låter mera som felaktig information. Hos mig visas 49-50 öre för dessa 3.

Kolla gärna https://www.allabolag.se/befattningshav ... 69dc44ea49
Ja det här luktar organiserad brottslighet och motorcykelgäng lång väg.
En väv av nystartade hopkopplade "företag" som dom flesta har samma adress i en motorcykelaffär på Teknikvägen 14 i Löddeköpinge......och nya AB startas hela tiden, medans motorcykelaffären är enskild firma!
Ny lukrativ sysselsättning för "flickorna" i gängen....medans gubbarna hotar.....Sånt här borde Eko-brottsmyndigheten syssla med att stoppa
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Elavtal

Inlägg av mopar340 »

nu brister deras bubbla...

https://www.dn.se/ekonomi/anmalningar-s ... t-elbolag/
(säkert bakom betalvägg...)

Artikel i dagens DN om Stockholms elbolag, de toppar listan över anmälningar, 114 av 543 Anmälningar under förra året, bara till Stockholms energibolag. De verkar inte ha noterat att det finns ett antal liknande bolag som drivs av samma lirare.

Folk lurats att "Tecknat ett avtal med 60 månaders bindningstid, med dyrare pris per kWh än hans tidigare avtal." via sms

hehe..
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elavtal

Inlägg av xsive »

Hmm jag tecknade ju ett lockprisavtal genom elskling.se med Borås elhandelsbolag från 1a Mars. Helägt dotterbolag till Vattenfall
Rörligt pris som jag alltid haft. 12 månaders avtal med 1 månads uppsägning.
Lockpriset gav 167kr rabatt per månad (fast) under 12 månader. = 2000kr på helår
Så här i efterhand hade det väl varit bättre med fastpris 12 månader men kommer inte ihåg vad man kunde få då.
Annars får jag väl säga att jag är "nöjd".
Har en årsförbrukning på 18-20.000kWh
I Augusti förbrukade jag 737kWh till 113,95 öre/kWh (Elområde 4 så dyrområde) Nordpool spot låg då på 83,68 öre för SE4
https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Efter rabatten ger det ett pris per kWh på 91,2 öre (Nu är rabatten fast så per kWh minskar det ju med ökad förbrukning)
Månadsräkningen på 672kr för Augusti

För elnätsabonnemang (16A), elöverföring och energiskatt tillkom sen för Augusti 911kr
Innebär att jag totalt med förbrukning, nätavgifter och skatter betalade 2,15kr per kWh

Är väl först när nästa månads räkning skall betalas som många kommer börja reagera på elpriset :( :( :(
Temperaturen har gått ner i September och folk börjar förbruka mer samtidigt som priset rusar.
Blir troligen dyra månader dom närmaste 3 månaderna framåt...
Prognosen för rörligt elpris är fortsatt mycket högt närmsta månaderna för att sen gå ner lite.
Tveksamt till om det är idé binda nu. Får se i början nästa år
https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... tveckling/

Har ni koll på ert verkliga elpris och har ni valt fast pris?
Någon annan i Elområde som orkar kolla sitt jämförpris? Tex motsvarande kundkraftavtal under samma tid
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Elavtal

Inlägg av reboot »

Skrev det här i en annan tråd för ett par dar sen.
Nu litar jag på det här bolaget som jag haft 1-åriga avtal med fast pris i över 10 år, så jag vågade gå på 3år då prisutvecklingen inte bådar gott framöver!
Att jag gick på 3-årigt avtal nu, beror också på att priset gick ner avsevärt från 1 till 3 år.

"Mitt elavtal går ut om en månad.....Teknade ett nytt avtal på mitt stambolag Storuman (sen 10år) med fastpris i 3 år i område 3 för 75:76/kWh. Fortfarande överkommligt....känner lugnet sprida sig i kroppen....
När jag godkännt och skulle logga ut hade priset (inte mitt) gått upp till 76:14/kWh på samma avtal........... :?
Då jag bor i lägenhet och inte använder så mycket el (drygt 4000kWh/år nu) så tar jag tryggheten (:) framför ett kanske lägre pris nästa sommar när det blåser.

Blir nog en jävla kall vindstilla vinter med stationärt högtryck......och ännu värre elbrist!"
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"