Vård av lås

Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Vård av lås

Inlägg av Obstinat »

Kanske lägger detta ämne fel? Men märkt att med kylan som kommit o fukten som var dessförinnan inte var optimalt för framför allt hänglås! Finns det något mer enerverande om du skidat 30 km genom terräng kommer fram till stugan/bol men lyckas inte få upp låset.... Det enda du har på dig för att bräcka låset är dina bambustavar....Detta var bara ett ytterst dåligt exempel :D
Men det är frustrerande o inte få upp de s*tans låsen när det är bråttom o du står där utan blåslampa.

Sagt o gjort igår besökte jag Clas Olson o köpte på mig deras låsoljor. Ägnat någon timme idag o serva låskistor samt hänglås.
Var inte bara frysta lås märkte jag utan åratals av försummelse hade skapat en viss grad av rost :notme:

Hur vårdar ni era låsprodukter? Medveten att för en rutinerad tjuv så är det inga problem att ta sig in. Men känns ändå bättre att försvåra för dem.... Bröt av en nyckel till ett Abus granit hänglås förra vintern tog fram vinkelkapen o forcerade bygeln på 10 sekunder :-g
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Vård av lås

Inlägg av bokmalen »

Brukar spreja lite låsolja på dem emellanåt.
Dock på vintern om de frusit igen på grund av nederbörd och omväxlande kallt och varmt väder så har jag hittils alltid lyckats få upp dem genom att elda på dem med en vanlig BIC tändare.

När det gäller att öppna dem lite snabbt om mekanismen frusit, eller du "glömt nyckeln" så vill jag tipsa om den här metoden:
https://www.youtube.com/watch?v=dBSSA5ot0tA
I intend to live forever, or die trying to
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vård av lås

Inlägg av Obstinat »

bokmalen skrev: 31 jan 2021 15:35 Brukar spreja lite låsolja på dem emellanåt.
Dock på vintern om de frusit igen på grund av nederbörd och omväxlande kallt och varmt väder så har jag hittils alltid lyckats få upp dem genom att elda på dem med en vanlig BIC tändare.

När det gäller att öppna dem lite snabbt om mekanismen frusit, eller du "glömt nyckeln" så vill jag tipsa om den här metoden:
https://www.youtube.com/watch?v=dBSSA5ot0tA
:D Bara man får runt nyckeln så brukar bygeln släppa ifrån kistan om inte annat med ett lätt slag ifrån hammaren. Problem börjar ju uppenbara sig om man har värre lås än de på videon. Eller om låsen är skyddade av låsbommar o dylikt typ containerbommar eller låsbommar. Har alltid en liten stormtändare i bilen för att Tina ev lås. Men upptäckte idag att även rosten gjort sitt :mrgreen:
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Vård av lås

Inlägg av FCR2 »

Ofta är det vatten i hänglåsen som fryser och gör det omöjligt att få upp. Så fort hänglåset är skyddat är det väldigt sällan som lås fryser ihop.
Tunn olja av valfri model löser resten.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vård av lås

Inlägg av mopar340 »

Försöker hålla låsen smorda, och om det går så har jag en "gummiläppp" över låset så det inte regnar och snöar på det.
Ibland fryser det i alla fall ihop, då är det blåslampa som gäller, sen ta in låset och låta det bli het tort innan mer smörj och sen ut igen.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Vård av lås

Inlägg av deadrabbit »

Värma lås har man ju gjort. Sitter det inte någon känslig oring eller packning i många lås att vara försiktig med utöver smörja?!
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Vård av lås

Inlägg av FCR2 »

deadrabbit skrev: 02 feb 2021 07:11 Värma lås har man ju gjort. Sitter det inte någon känslig oring eller packning i många lås att vara försiktig med utöver smörja?!
Ogillar qiloq och motsv märke, vågar inte köra på med blåslampa när det är massa elektronik inblandat.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vård av lås

Inlägg av Charlie** »

Jag sällan varit med om att lås frusit ihop helt. Där emot att de har blivit trögare att öppna under kallgrader. Gamla lås som stått orörda under lång tid kan också vara lite tröga. Jag kan tänka mig att lite rost och ärgning tillsammans med fukt, kan nog ställa till enhel del med låsen. Jag har nog betraktat detta som ett ickeproblem men inser att det kanske är dags för en översyn av de hänglås har.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vård av lås

Inlägg av xsive »

Har ett par innerdörrar av lite halvudda mått. Till källartrapp och liknande.
Gissar dom kan vara från 50-60 tal och som nån gång målats mörkbruna à la 70-talet.
Istället för nya dörrar blev det slipning och målning av dom gamla.

Låskistorna i dörrarna hade väl blivit friskt övermålat några gånger genom åren så en del färg runnit in = allmänt trög funktion och låskolven Inte så villig röra sig. ASSA låshus i en variant på gammal standard 40C som i utbytesdel kostar som en billigare ny innerdörr
https://www.gyllenhaks.se/index.php?mai ... ts_id=3141
Jämfört med nyare standard låskista man hittar under ett par hundringar men med mått som inte passar
https://www.byggmax.se/l%C3%A5shus-6201 ... ld-p256105

Isärplockning, rengöring, slipning och smörjning av dom gamla låskistorna
Blir lite imponerad på hur rejäla saker man gjorde förr.
Inget billigt pressgjutet zinkmaterial utan gjuten slipad mässingslegering i tryckfall (den sneda delen som går in med handtaget)
och slipat stål i regeln med dess kuggfunktion för rörelse in och ut. Gör en lite glad att se.
En dryg timmes jobb per låskista att få äldre halvkärvande låshus renoverat, rengjort, oljat och som nytt i funktionen igen.
Klart värt att lägga tid på.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Bygga och renovera"