Bra saker som är lätta att lära? (Lista)

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros

Bra saker som är lätta att lära? (Lista)

Inlägg av maskros »

Kom på att jag vill ha lite pyssel med preppanknytning, grejer som är bra att kunna men hyfsat lätta att lära sig.
Lägg gärna till saker på listan, gärna länkar till var eller hur man kan lära sig.

Kod: Markera allt

Det får inte ta lång tid (max en helg) att lära sig till funktionell klantnivå.
Det får inte kosta massa pengar.
Det får inte kräva extrem utrustning.
Kom med förslag!
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros

Re: Bra saker som är lätta att lära? (Lista)

Inlägg av maskros »

* Göra upp eld i blött väder, det borde gå att lära sig, finns ju trådar om det här.
* Sy bananskal med böjd nål , böjd nål är billigt, bananer är billiga och kan ätas.
* Slipa/bryna mina eggverktyg bättre med bryne, inte maskin. (tips på hur / länkar mottages tacksamt).
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

* Olika fiskemetoder. Framför allt för passivt fiske typ mjärdar och nät.

* Dito fångstmetoder för djur.

* Lära sig använda olika verktyg för hantverk.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Vi körde ett litet liknande koncept tidigare med några vänner och det skulle bli ett "slutprov" varje månad. Tex en månad kunde se ut så här:

Jag skulle baka lära mig baka bröd så skulle ha med ett bra bakat bröd till träffen. Frugan skulle lära sig sticka så hon hade med sig en mössa. Kompis1 skulle lära sig laga mat över öppen eld så han stod för kvällens matlagning. Kompis2 skulle lära sig munspel så han stod för underhållningen. Kompis2 sambo skulle lära sig om medicinala växter så hon berättade om dem och hade även skrivit ut några bilder på dem.

Sådana liknande grejer men följde säsongen lite. Som tex vinter blir vinterfiske, bivacker, göra eld vintertid, snöspårning. Höst blir slakt, någon jaktform, svampplockning osv.

En helg kommer man absolut lära sig grunderna på men det är väldigt kort om tid. Tex att göra upp en eld i regn och rusk. Visst att man till slut lyckas att få upp elden några gånger men det behöver ju inte vara förutsättningar nästa gång. Jag tänker på lite längre tid hinner man testa många olika förutsättningar och får en god variation. Tex om man har som mål att göra upp minst två eldar per dag på två olik platser med minst tre km ifrån varandra.

Jag gick vildmarksturism i gymnasiet och då hade vi en 50p kurs i att göra eld. Då ingick kursen i övriga kurser som tex på olika turer osv. Slutprovet var att du fick en ask med tre stickor och använde du en fick du mvg, två vg, tre g.

Men det är ett roligt koncept och ska bli spännande att se några tips :)
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Rep att göra enklare rep av naturmaterial på plats. Eller att göra knopar och splitsa rep. Knyta rep, grövre snöre till olika saker som nät och korgar mm.
Fortsätta med näver och rotslöjd som kan bli många nyttiga föremål.
Ursus

Inlägg av Ursus »

Som bönan säger här ovan: Knopar. Finns oändligt mycket kul att göra. Ta ett par längder paracord och lek och känn och googla och läs.

Tälja. En billig mora från Jula och ett par pinnar och du har hur mycket nöje som helst.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Ta med en flora ut i skogen och försök namnge de växter ni hittar och lära er för framtiden. Många växter är ätliga så prova att laga till. Andra växter är bra som medicin, testa att göra olika teer eller elixir mm. Åter andra växter är nyttiga för olika hantverk, som diskborstar, göra mattor av, tvål, sopkvastar, osv osv. En del sådana hantverk kan ge lite pengar om man säljer via tex tradera.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"