flir för körning

mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: flir för körning

Inlägg av mopar340 »

Blondie skrev: 14 feb 2021 17:07
bastard skrev: 14 feb 2021 06:35
Blondie skrev: 10 feb 2021 01:54 Intressant att de lagt dem på just 940nm istället för vanligaste 850.
Då är de även funktionella i stadsmiljö dagtid. :notme:
har ingen betydelse, att en del kör med 940nm är att ex vildsvin ser 850nm
dagtid så är vanligt ljus så pass starkt att man inte har någon nytta av ir extraljus

Polisens laser ligger på 940nm och du kan störa ut den... där av att det är funktionellt i stadsmiljö då du då inte har det för avsikt att störa ut lasern vilket är förbjudet, utan det är en mörkerkamera som bara "råkar vara glömd påslagen" :notme:
Fiffigt värre... har hört att det brukar bli ett jäkla liv om de upplever lasern störd.. men att glömma på en kamera kan man ju inte rå för...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: flir för körning

Inlägg av reboot »

Ni som exprimenterar.
Har ni kameran utanför också, för 940nm lär inte gå igenom vindrutan eller något annat bilglas....
Övningsköra (på avlyst väg) kan man annars göra i synligt ljus med övertäckt vindruta med hjälp av en "dash-cam" samt då även få framfarten dokumenterad för senare granskning.......

I min "bra & ha-låda" har jag en gammal analog (PAL-video-576-linjrs) övervakningskamera med ett antal IR-dioder runt linsen för väggmontering, som har en "IR-cut"-funktion inbyggd.
Den "tänder" IR-dioderna och drar mekaniskt undan IR-filtret med ett klick när ljuset blir för svagt och bilden blir ljusare men svart/vit.
Med ett par extra IR-strålkastare skulle en sådan fungera utmärkt som kör-kamera.

Kan man sen koppla en större skärm typ iPad, sätta den innanför vidrutan framför ratten, så vore det optimalt.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: flir för körning

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 15 feb 2021 11:15 Ni som exprimenterar.
Har ni kameran utanför också, för 940nm lär inte gå igenom vindrutan eller något annat bilglas....
Övningsköra (på avlyst väg) kan man annars göra i synligt ljus med övertäckt vindruta med hjälp av en "dash-cam" samt då även få framfarten dokumenterad för senare granskning.......

I min "bra & ha-låda" har jag en gammal analog (PAL-video-576-linjrs) övervakningskamera med ett antal IR-dioder runt linsen för väggmontering, som har en "IR-cut"-funktion inbyggd.
Den "tänder" IR-dioderna och drar mekaniskt undan IR-filtret med ett klick när ljuset blir för svagt och bilden blir ljusare men svart/vit.
Med ett par extra IR-strålkastare skulle en sådan fungera utmärkt som kör-kamera.

Kan man sen koppla en större skärm typ iPad, sätta den innanför vidrutan framför ratten, så vore det optimalt.
Absolut inte kunnig på området så kan inte argumentera. Vi har andra här som kan mera
Stoppar en vindruta 940nm?
Tittat på denna tubfilm där man bilmonterat 940nm IR strålkastare och han sen kör med goggles
Inser att det inte är samma sak som att använda en kamera som kan se IR våglängder.
Moddade en skapligt högupplöst digitalkamera i helgen men har inte grejor för att testa ännu
https://youtu.be/JVca4vxp2iY

https://ultimatenightvision.com/ultimat ... lood-pair/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: flir för körning

Inlägg av Marie »

mopar340 skrev: 15 feb 2021 08:51 Fiffigt värre... har hört att det brukar bli ett jäkla liv om de upplever lasern störd.. men att glömma på en kamera kan man ju inte rå för...
japp det stämmer bra... 9 av 10 gånger går det till domstol, då polisen vill försöka få det till att det är avsiktlig störningsutrustning enligt paragraf 1988:15 och 1998:1622... Kan man bevisa att utrustningen är avsett för annat ändamål och att det bara är oturlig slump att utrustningen stör polisens laser, så klarar man sig utan straff. Dock kan det sluta med att man får en tillsägelse att ta bort utrustningen om det inte tillhör bilens originalutrustning.
Straffskalan är böter eller fängelse upp till 6månader..
Jag var inne på att bygga just en sådan här för två år sedan för att störa lasern, men hävda mörkerkörning för att se vilt utanför halvljusets upplysningsförmåga. :notme:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: flir för körning

Inlägg av bastard »

problemet är att det inte räcker mad att ha ljus på 940nm för att störa något annat som använder det

hastighetsmätningen är med en modulerad laser och man måste då ha någon liknande modulation som man själv skickar som stör mätaren

eller extremt starkt ljus så man bottnar mottagaren

940nm går igenom glas, är väldigt nära det synliga spektrumet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: flir för körning

Inlägg av reboot »

xsive skrev: 15 feb 2021 14:21
reboot skrev: 15 feb 2021 11:15 Ni som exprimenterar.
Har ni kameran utanför också, för 940nm lär inte gå igenom vindrutan eller något annat bilglas....
Övningsköra (på avlyst väg) kan man annars göra i synligt ljus med övertäckt vindruta med hjälp av en "dash-cam" samt då även få framfarten dokumenterad för senare granskning.......

I min "bra & ha-låda" har jag en gammal analog (PAL-video-576-linjrs) övervakningskamera med ett antal IR-dioder runt linsen för väggmontering, som har en "IR-cut"-funktion inbyggd.
Den "tänder" IR-dioderna och drar mekaniskt undan IR-filtret med ett klick när ljuset blir för svagt och bilden blir ljusare men svart/vit.
Med ett par extra IR-strålkastare skulle en sådan fungera utmärkt som kör-kamera.

Kan man sen koppla en större skärm typ iPad, sätta den innanför vidrutan framför ratten, så vore det optimalt.
Absolut inte kunnig på området så kan inte argumentera. Vi har andra här som kan mera
Stoppar en vindruta 940nm?
Tittat på denna tubfilm där man bilmonterat 940nm IR strålkastare och han sen kör med goggles
Inser att det inte är samma sak som att använda en kamera som kan se IR våglängder.
Moddade en skapligt högupplöst digitalkamera i helgen men har inte grejor för att testa ännu
https://youtu.be/JVca4vxp2iY

https://ultimatenightvision.com/ultimat ... lood-pair/
Det kanske går igenom fast dämpat på 940nm i olika grad då tillverkarna försöker få glasen att blockera IR så mycket som möjligt för att solvärme inte ska värma upp inne i bilen. Även "sol-filmer" som ska dämpa värmeinstrålningen i bilen säljs ju i tillbehörshandeln.
Att PIR rörelsedetektorer fungerar dåligt genom vanliga glasrutor, är också ett tecken på att glas dämpar IR.

940nm ligger även på gränsen vad de vanliga kamrorna klarar av. 850nm verkar fungera bäst, men är delvis synligt då lysdioderna uppfattas som svagt mörkröda vid mörker.
Tänk på att man vid IR-belysning bör fokusera om linsen för att få bästa skärpa.

Säkerhetsbranchen har också problem med detta då kamerorna har svårt att se inne i bilarna vid infartskontroller.
Här bilder med prov man gjort på några olika våglängder med samma effekt på belysningen:
3F584B1A-621B-49B6-A016-2F5A5E352776.jpeg
3F584B1A-621B-49B6-A016-2F5A5E352776.jpeg (26.79 KiB) Visad 1898 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: flir för körning

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 15 feb 2021 22:13 Det kanske går igenom fast dämpat på 940nm i olika grad då tillverkarna försöker få glasen att blockera IR så mycket som möjligt för att solvärme inte ska värma upp inne i bilen. Även "sol-filmer" som ska dämpa värmeinstrålningen i bilen säljs ju i tillbehörshandeln.
Att PIR rörelsedetektorer fungerar dåligt genom vanliga glasrutor, är också ett tecken på att glas dämpar IR.

940nm ligger även på gränsen vad de vanliga kamrorna klarar av. 850nm verkar fungera bäst, men är delvis synligt då lysdioderna uppfattas som svagt mörkröda vid mörker.
Tänk på att man vid IR-belysning bör fokusera om linsen för att få bästa skärpa.

Säkerhetsbranchen har också problem med detta då kamerorna har svårt att se inne i bilarna vid infartskontroller.
Här bilder med prov man gjort på några olika våglängder:
Får prova och se helt enkelt.
Huvuddelen av solens IR strålning ligger utanför över dessa våglängder så frågan är om IR dämningen i vindrutan påverkar mycket där.
En stor skillnad mellan 850nm och 940nm IR ledlampor är att 940nm ger betydligt mindre IR "ljus" per inmatad W.
Kunde också vara den skillnad du ser på dina bilder. 10w lampa 850nm ger mycket mer ut än en 10W lampa i 940nm.
Men som sagt testa och se :hm:
Allt mycket enklare med 850nm men där får man välja. Helt covert eller ej.
Kamerasensorn utan filter skall klara ta emot upp till 1200nm men det är en avtagande kurva på känslighet.
24x36mm sensor i spegellös kamera.
Det man sen har att spela med på kameran är ISO. Kör man upp den till max, 25600 i mitt fall så förstärker kameran det mottagna
ljuset som egentligen är för svagt att filma i. Nej inte alls som en bildförstärkare men klarar motsvarande skymning bra.
Ser då detaljer på kameraskärmen jag inte kan uppfatta med ögat.
Finns mer avancerade kameror som klarar ISO400.000. Med logaritmisk skala motsvarar det 4 bländarsteg mer. Men kostar pengar.
Har letat jämförelse med ljuskänslighet på övervakningskamera men inte hittat. Där pratar man bara om min LUX
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: flir för körning

Inlägg av bastard »

ska man kolla ljuskänslighet så kolla bland amatörastronomer

finns lite olika saker men
för själva ccd/cmos så kollar man på hur många % av fotonerna dom kan fånga in, mer än 100 går ju inte

sedan har man förhållandet mellan lång exponering och brus
vid vanligt kamerabruk med skärm så har man fix bildhastighet, pal 25 bilder i sekunden och 30 för jänkestandard
det man kan göra för att öka exponeringstiden är att man dubblar tiden för exponering medans en dsp skickar ut samma bild 2 gånger, och får då 12.5 bilder i skunden i praktiken
sedan finns det möjligheter till mera ex 4 8 16 32
då är man uppe i över en sekunds exponering, med totalt omöjliga bilder för rörliga saker

sedan finns det ren bildförstärkning, ex fotonmultiplikatorer, , men dom är inte för videobruk
och efter det rörförstärkare, dom som brukar vara bildförstärkare gen 1,2,3,4 där 3 och 4 är bra men ack så ömtåliga
där man låter enstaka fotoner slå loss elektroner för bildförstärkning

sedan tillkommer själva linserna, där man vill ha så bra som möjligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: flir för körning

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 15 feb 2021 11:15 Ni som exprimenterar.
Har ni kameran utanför också, för 940nm lär inte gå igenom vindrutan eller något annat bilglas....
Övningsköra (på avlyst väg) kan man annars göra i synligt ljus med övertäckt vindruta med hjälp av en "dash-cam" samt då även få framfarten dokumenterad för senare granskning.......

I min "bra & ha-låda" har jag en gammal analog (PAL-video-576-linjrs) övervakningskamera med ett antal IR-dioder runt linsen för väggmontering, som har en "IR-cut"-funktion inbyggd.
Den "tänder" IR-dioderna och drar mekaniskt undan IR-filtret med ett klick när ljuset blir för svagt och bilden blir ljusare men svart/vit.
Med ett par extra IR-strålkastare skulle en sådan fungera utmärkt som kör-kamera.

Kan man sen koppla en större skärm typ iPad, sätta den innanför vidrutan framför ratten, så vore det optimalt.
Ingen IR lampa ännu så inget riktigt test
Provat lite med kameran som har borttaget UV/IR filter och ett 850nm IR pass filter på objektivet och bara naturligt IR i dagsljus
IR pass filtret släpper enbart igenom IR med längre våglängd än 850nm och blockar synligt ljus. Ser inget genom filtret med ögat
Stämmer bra att kameran har lite svårare se in genom vindrutan utifrån än vad den har utan IR pass filtret på om man på lite håll
riktar kameran mot bilens vindruta.

Med kameran inne i bilen riktad ut genom vindrutan tappar man ungefär ett bländarsteg (eller fördubbla tiden för att få samma exponering)
jämfört med att ha kameran utanför bilen.

Nu säger detta inget om skillnaden mellan 850nm och 940nm eftersom filtret släpper igenom allt IR med våglängd längre än 850nm.
Filtret i sig fyller ingen funktion om man vill testa körning med IR belysning utan bara indikation på glasets IR dämpning
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: flir för körning

Inlägg av Marie »

Ni som är duktiga på sådant här..
Mörkerkörning är ju simpelt.. 4-6st xenon 90wattare så är det dagsljus.
Men kraftig dimma och kraftigt snöfall.. Knäck gärna den nöten, för inga vanliga lampor rår på det, även om gult ljus ger en extra meter eller två i jämförelse med vitt ljus. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"