Raidar ni?

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Raidar ni?

Inlägg av Marie »

Skydd mot EMP är lite relativt begrepp.. En blixt avger en form av EMP men väldigt begränsad räckvidd.. risken är nog större att bli grillad av blixten. :mrgreen:
Sedan en soleruption i tusen olika nivåer.. Carrington event är väl det starkaste som inträffat... Men då överlever ju allt som inte var inkopplat...
Sedan Nemp... den har ju oxå olika grader av helvetet...
En på långt avstånd kan saker som bara är inomhus(armerat betonghus eller källare) kanske klara sig om de är urkopplade och innehåll i datorer kan överleva om de är urkopplade då lådan är en kass variant av faradays bur, Men som på långt avstånd kanske är det lilla extra som gör att innehållet klarar sig..
Medans en extremt nära, så spelar det ingen roll, för då har man en besvärlig solbränna och en lite jobbig motvind man inte överlever av, så då spelar datan mindre roll. :notme:
Har jag uppfattat av en här inne som säkert kommer rätta mig liiite när han ser detta. *hihihi* :mrgreen:

Bara som liten kul grej... Nu är klockan typ 04:40... säg att en nemp just nu smäller i atmosfären över sverige... Ingen strålning ingen tryckvåg... vara ett starkt ljus i mörkret och en EMP som grillar all elektronik..
Hur många här inne har just nu något kvar?

Jag är troligtvis toasted.. Jag har bara prepp för Naturliga EMP som extremt kraftiga soleruptioner och åsknedslag.. Har jag tur så kanske mina två plåtväskor räcker till då har jag backupdiskarna o två laptops kvar... resten är borta med vinden... tillbaka på reprisen typ. :lol:
Har jag riktig tur alá eurojackpott.. så kanske några saker jag har i ett plåtskåp överlever. :-g
Jaa alla gamla cd-skivor o dvd skivor överlever ju.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Raidar ni?

Inlägg av Tank »

Jag körde med NAS för några år sedan men när ena disken pajjade orkade jag inte...
Har flera olika USB diskar samt olika molnlagringar beroende på typ av data.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Raidar ni?

Inlägg av Protect »

Jag säkerhetskopierar inte ens, för mig är det som lagras i disken ganska oviktigt och är det viktigt så finns det en papperskopia lätt gripbar.Jag tillhör ju föregångaren till "PC-generationen" och funkade det då så funkar det nu också. ;)
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Raidar ni?

Inlägg av Vattendrag »

Nej jag raidar inte. Jag sparar det viktigaste på 2 olika USB-diskar (mekaniska) och några minnepinnar (USB-stickor). Överblivna SSD har fått hamna bland minnepinnarna på sistone. Ibland är det rea på SSD och köper en bafatt. Vid juletid säljs pepparkakor i plåtburk som duger utmärkt för att förvara pinnar och SSD i. Foton lagras på diskarna och jag sparar även de SD-kort jag använt när jag plåtat något jag vill ha kvar.

Anekdotdax:

En dag på jobbet havererade den centrala lagringen. Helt. Normalt brukar man ju bara hotplugga in en ny disk om en gått sönder men denna gången hade en bug i kontrollenheten pajat hela RAID-en. Så det fick tas ner från bandbackup. Det var bara det att ingen provat återställa från band tidigare och det visade sig att en bug där gjorde att det inte funkade. Det tog teknikerna 10 dagar att återställa skiten och under tiden satt hundratals programmerare och andra och rullade tummarna. Det blev dyrt, inte minst i form av skadeståndskrav från kunder som inte fått grejer i tid.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Raidar ni?

Inlägg av bokmalen »

Vattendrag skrev: 15 feb 2021 13:13
Anekdotdax:
En dag på jobbet havererade den centrala lagringen. Helt.
Anekdot #2
Vi fick ett automatiskt larm om en disk som var trasig i en storagelösning hos en kund. Tekniker tar med sig en disk av rätt sort och åker dit. Väl på plats dubbelkollar han med kontoret som berättar att det är sista disken i skåpet som är trasig.
Han tar ut sista disken och ersätter den med den nya och går in i managementverktyget för raid:en. Den frågar "disc configuration changed, rebuild?" eller liknande. Han har ju just bytt disk så han svarar ja på detta. Datorn tuggar lite, skapar en helt ny raid och allt är tomt.

Visade sig att någon hade tagit ur en disk ur arrayen... Så när teknikern byter ut "sista" disken så är det ju inte den disk som det larmats om, så när han går in i controlern för att fixa saker så är ju antalet diskar fel, varpå raidcontrolern räknar om rubbet från en 10-diskars till en 9-diskars raid...

Så hade han bara satt i den nya disken hade allt fungerat, men vem kunde trott att någon knatat iväg med en disk.
I intend to live forever, or die trying to
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Raidar ni?

Inlägg av Protect »

Anekdot 3#
På 80-talet jobbade jag på Volvo Bm i Eskilstuna och deras datasystem var fortfarande hålkort och magnetband samt Winchesterdrivar stora som frysskåp i källaren. En dag skulle jag byta en läckande stor avstängningsventil i diket invid stora vägen men hittade en kraftkabel där ingen skulle finnas så jag ringde elverket som kom ut och sa "det där är inte i drift, slit av den bara" och när jag drog av den med grävmaskinen sa det "PANG" och så slocknade datahall, maskinlabb och hela lagersystemet. :o
Det visade sig att kabeln gick ut till en betongplatta där gamla transformatorn stått, den nya matarkabeln gick från betongplattan och till nya transformatorkiosken så den var fortfarande i drift. Kabeln akutlagades samtidigt som jag bytte avstängningsventilen i samma grop och när allt var klart, strömmen åter och datakillarna precis hade fått fart på systemet och skulle börja starta kranlagret så slog blixten ner i transformatorn och gjorde hela anläggningen strömlös igen. :smack:

När transformatorn bytts ut (den pajade av smällen) och systemet skulle startas upp och nästan var uppe igen konstaterades att kabeln som förband datahallen med kranlagret och en massa annat hade gått hädan i samma smäll samt att Winchesterdrivarna fått tokspel och hyvlat skivorna. Det tog 10 dar innan det gick att leverera reservdelar från lagret igen och summan av krascherna blev astronomisk. :-g
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Raidar ni?

Inlägg av falken »

Kör en QNAP med 8 diskar i raid 5 denna synkar jag mot en annan NAS med 4 diskar i raid 5 som står på annan ort. Synkar veckovis och bara data som jag inte kan enkelt återskapa själv. Synken skickar bara över sådant som förändrats inte hela klabbet för det tar flera dygn även med 100Mbit+ överföring.

Det är viktigt att inse skillnaden mellan tillgänglighet/driftsäkerhet och backup.
Om något skiter sig på min huvudenhet (virus, hackers, generalras på hårdvaran eller bara klantighet) så har jag kvar en backup som aldrig är äldre än 7 dagar.

Funkar jättebra och är inte oerhört krångligt att få att fungera, även för en datornovis.
Fast jag själv jobbar inom IT så jag kanske överskattar enkelheten :-)

[edit] Jag har kört egna serverbyggen tidigare med alla tänkbara Linux och UNIX-varianter fast jag lessnade på all datormeckande och köpte en QNAP. Den bara rullar och går, nya säkerhetspatchar kommer månadsvis även till den äldsta som är uppåt 10 år gammal vid det här laget.

En sak till säker ström, en UPS som håller NAS:en med ren spänning och har kapacitet nog för att NAS:en ska kunna stänga ner sig snyggt vis strömbortfall är en relativt billig försäkring för ditt data.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Raidar ni?

Inlägg av Marie »

I tråden om Höga elpriser skrev jag.
Marie skrev: 07 feb 2023 02:20 Även om detta är lite OT så är det ändå på tråd ämnet. :D

Höga elpriser och höga förbrukare. :?

Server VS NAS
Har någon av er en NAS som har koll på vad den drar/kostar att ha i drift 24/7?

Min server har blivit för gammal att använda som server, så den duger bara som nätverks-lagring och PXE-boot typ.. Dagens NAS'ar klarar "nästan" samma saker som en server.. åtminstone de enkla sakerna.. och de borde vara mer energisnåla än vad en server är.

Så har ni koll av egen erfarenhet?
inte vad man kan läsa sig till i en manual som oftast är som bilar o bränsleförbrukning.. Labb-mätt VS verklighet. :roll:
.

En NAS är definitivt inte gratis och vill man ha kvalité så är det Synology som verkar bäst och en 8diskars är minst 10tusen :?
Qnap 8 diskar är i samma prisklass minst 10tusen... Inte skojigt asså i kassa tider. :shock:

.

Men.... hmm.. "Fattigmans-lösning" är ju populärt ord även bland preppers.. :hm:

_ _ _ :idea:
ahaa :D Varför inte kompromissa och köra FreeNAS eller rättare sagt TrueNAS Core som de bytt namn till. och bygga en Nas av en gammal Desktop

Hårdvara.. :bam: alltid en fråga för att skapa en "NAS"
Basen. Dator en liten energisnål
Small Form Factor: Dell Optiplex 3040 SFF / D11S Går billigt på tradera. :up: mellan 400 till 1000kr.. säg 800kr för detta räkne-exemplet.
CPU.. Intel i5 6:e gen, 4kärnor och 4trådar 3.60 GHz.. så den har ju ork för en NAS.
8GB ram räcker men 16GB går ju gradera upp till.
1Gbit Lan.
Men då den har PCIe x1 PCIe x16 slot 16slot går till Raid men lilla går att ta till ett Wifi kort eller ett 2,5Gbit/5Gbit/10Gbit nätverkskort.

Då jag nämnde Synology och Qnap med 8diskar, så ska måste vi ju åstadkomma det samma för att det ska vara rättvist. ;) :notme:

Först måste vi ha en Raid controller.. Åh en billig typ 390kr
https://www.newegg.com/p/14G-0006-001G5 ... klink=true

Sedan behöver vi ju Hot swap Bay's för 8 diskar för att få lite "urv" och NAS fördelarna med Hot-swap utan downtime :P
Här har vi två val ett billigare och ett för mer disk-kapacitet
Kapacitet 3.5tums diskar 4 diskar ca 680 och två för 8diskar ca 1360kr
https://www.newegg.com/athena-power-bp- ... -_-Product
För 2.5tums diskar 8 diskar ca 730kr
https://www.newegg.com/athena-power-bp- ... -_-Product

Så för kapacitet i runda slängar: 800+390+1360=2550kr
För mer energisnålt och SSD typ: 800+390+730=1920kr

Insparat mot en Synology/Qnap... ca.8000kr :shock: Damn :P
Hårddiskars kostnad tillkommer även på Synology/Qnap i kostnad.

.

Hur skulle det se ut?? Lika snyggt i bokhyllan i vardagsrummet som en Synology/Qnap Nas. :mrgreen:

Njaeeee.. inte direkt... :oops: så med 8000kr lägre i kostnad på "design"...Så det är kanske bäst att gömma den i data-rummet eller liknande. :lol: :lol: :lol:


.

.
Med 8st 2.5tums diskar runt 1900+kr
.
TrueNas2.5tum-liten.jpg
TrueNas2.5tum-liten.jpg (17.16 KiB) Visad 639 gånger
.

.
Med 8st 3.5tums diskar runt 2500kr
.
TrueNas3.5tum-liten.jpg
TrueNas3.5tum-liten.jpg (22.88 KiB) Visad 639 gånger
.
Fan, jag skulle ju gått o lagt mig för typ 1½timma sedan efter bara 4timmars sömn denna natten.. eller... förra natten blir det ju, då denna natten är passerad.

Ha det bästis gott prepperfolk och er andra. :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Raidar ni?

Inlägg av bastard »

då är frågan , hur mycket digitalinformation har ni som verkligen är värd att spara på?

förr hadde jag allt på 650 MB, eller en cdskiva, nu tror jag det är mindre då jag funderat och det i praktiken är väldigt lite jag verkligen behöver spara på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Raidar ni?

Inlägg av FCR2 »

Lägger jag ett dokument i en mapp så är det mycket troligt att jag aldrig kommer titta på det igen. Bläddrar i mina pärmar i första hand.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"