Tina frusna rör

Användarens profilbild
anonym
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2020 19:16

Tina frusna rör

Inlägg av anonym »

Efter några misslyckade försök med att försöka tina min frusna PEM slang till verkstaden med värmekabel och kompressor som blåser luft, så gick jag på nästa metod.
Och detta är definitivt den överlägsna metoden över de två nämnda metoderna.
Värmekabeln tinade cirka 1decimeter under natten och den något mer effektiva metoden med kompressor tinade 2 decimeter på 2 timmar.
Metoden jag använde var att ta en liten vatten pump avsedd att användas som vattenstenspump. https://www.pondteam.com/produkt/vatten ... r-lagvolt/
På den anslöt jag klen tryckluftsslang, innan den fördes ner i PEM slangen skars ett litet hål i en bit gummiduk som trädes över PEM slangen som vatten ränna. Pumpen lades ner i en plastlåda avsedd för fotbad och varmvatten hälldes på. Väl i drift tinades 5 meter is plugg på 3 timmar.
Nu får vatten rinna i handfatet en tid, innan åtgärder görs för att förhindra ny is plugg.
Bilagor
isplugg.jpg
isplugg.jpg (35.15 KiB) Visad 1981 gånger
Detta är en anonym post, se viewtopic.php?p=9697#p9697
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tina frusna rör

Inlägg av xsive »

Intressant.
Om man skall tina en isplugg med vattenflöde ner i PEM genom smal slang - Behöver man inte flytta slangen längre in i PEM vartefter det tinar?
Eller räcker den med att värmen överförs genom värmeledning.
Bor för långt söderut själv för att ispluggar i ledningar skall vara problem
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
anonym
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2020 19:16

Re: Tina frusna rör

Inlägg av anonym »

Helt rätt xsive, slangen flyttas efterhand som isen smälter och det gick "fort".
Bor själv i södra delarna av landet inte långt ifrån småländska gränsen, men det har varit rätt kallt ett tag.
Och området där pluggen satt, är det nyligen grävt i och då fryser det tydligen lättare där.
Detta är en anonym post, se viewtopic.php?p=9697#p9697
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Tina frusna rör

Inlägg av Jakob »

Vi har våra slangar i skyddsrör. Jag har lärt mej tricket med hårtork i ena änden och dammsugare i den andra. Det fungerar.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"