Tråden om verklig produktion från solceller

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/expansionen-i ... kraftverk/

Expansionen i norr kräver el från alla våra kärnkraftverk

numera låst artickel

men kontentan är att om det skall tillverkas fossilfritt stål i norr så behövs det myyycket mer el dit


hm, då är det frågan om hur det är tänkt, eller kommer elen från två hål i v äggen i ett ständigt flöde utan bekymmer?

funderar mer och mer på att bli helt självförsörjande på el
med hjälp av vedvärme vintertid
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

ett sätt att ha lite redundans är att ha två helt olika anläggningar på huset
som man drar igång med några års mellanrum
dubbla omgångar solpaneler, två invertrar o.s.v
går en sönder så har man den andra kvar

tyvärr är sannolikheten att laga en modern inverter ganska liten, mycket teknik i en sådan däringa ska
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av Vattendrag »

Jag hann få upp min anläggning innan priserna började stiga. För 114kkr fick jag 28 paneler på totalt 10,22kWp och en 10kW växelriktare. 205 grader azimut och 27 grader lutning. NV Skåne. Lite skugga från en granntall på sena eftermiddagen men påverkar inte mycket. Startad i mitten av februari men har inte data från växelriktaren de två veckorna och 4 inledande dagarna av mars då jag uppdaterade programvaran. Elnätleverantören rapporterade en export på 160kWh för februari.

Mars:
mars2022.jpg
mars2022.jpg (114.56 KiB) Visad 355 gånger
April:
april2022.jpg[/attachment} Så här ser det ut hos elnätleverantören: [attachment=0]grid.jpg
Den skarpa uppgången beror på att värmepumpen stannat på larm och jag upptäckte det inte förrän knappt 2 dagar senare och den hade då kört 80kWh elpatron.

Av någon anledning hamnar inte bilderna i ordning. Forumet buggar ur.
Bilagor
grid.jpg
grid.jpg (73.35 KiB) Visad 355 gånger
april2022.jpg
april2022.jpg (127.99 KiB) Visad 355 gånger
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Elområde2, 13 kWp, SSO, brant tak
Produktion 1640 kWh
Konsumtion 610 kWh
Varav köpt 380 kWh
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av xsive »

Äntligen igång med slutavverkning på skogsfastigheten omedelbart söder om min fastighet. :D :up: :D
Blir solsidan delux efteråt och skogskanten flyttar sig från ca 14m till +100m bort
Var nog inte planerat med slutavverkning ännu på några år men blåste ner ett gäng träd där senaste stormen efter att man avverkat bredvid tidigare.
Granskogen har tidigare delvis skuggat nedersta delen av min bästa takyta på en sidobyggnad med nära 45 grader taklutning och riktning SSV.
Takfoten ca 5,5 meter upp så nu skall man nog vara skuggfri i ett par decennier framöver.
Räknat på hur många celler som skall upp där och vill nog få iväg beställningen fortast möjligt
Shit. Detta gjorde min dag :mrgreen:

Tanken är 3 rader med 11st 390W paneler per rad. 2 av panelerna går till underhållsladdning av min befintliga bly/syra batteribank
31 paneler till invertern eller 12090W. Platsmässigt skulle jag kunna få in 3 rader med 12 paneler annars.
Invertern har jag haft huvudbry över. Hybrid eller inte. Urvalet av såna över 10kW är begränsat
Tittat på en Fronius Symo 12,5kW (icke hybrid)
Några råd?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av entropi »

Hybrid med möjlighet till ö-drift!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Jag har en Solax med Ö-drift, 15 kW, det funkar. Jag gillar att den saknar fläkt, får se om jag gillar det när det blir varmt i sommar... :hm:
Nu har du ju din batteribank och så, men merkostnaden för Ö-drift är bara lite svettig och ger god sömn.
Ett annat råd är att sätta upp 3x12 istället för 3x11 om du har råd. När det är mulet vill man ha många paneler. Merkostnaden för de sista tre panelerna är liten i sammanhanget, jag skulle gissa att det går att räkna hem den snabbt så det skulle tom kunna löna sig.
Montera med riktiga fästen som sitter i takbjälkarna, finns sniklösningar som fäster i plåttaket om man har ett sånt - rekommenderas ej.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av Tank »

Har påbörjat samtal med Solcellen.nu om en anläggning (deras stora). Hoppas att den verkar vettig. Kommer att fråga om bla ö-drift.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 05 maj 2022 14:09 Har påbörjat samtal med Solcellen.nu om en anläggning (deras stora). Hoppas att den verkar vettig. Kommer att fråga om bla ö-drift.

//Tank
Har tittat på ingående delar i paketet från Solcellen - Sungrow hybrid växelriktare SRT10.0RT och batteriet Sungrow SBR128
Batteriet i sig är prisvärt och är slutsålt många ställen men tycker dom är lite fula i sin prissättning.
Prismässigt så får jag 16kWh Sungrow batteri för samma pris som ett 11kWh BYD HVM batteri
Dom säger i annaonsen att priset är beroende av att det är två i hushållet för att göra avdraget för att få priset
och det annars stiger med några tusenlappar.
Det är 48,5% grönt teknik-avdrag på batterier till solcellsanläggningar. Därför är det så lönsamt som det här. Viktigt att notera dock. För att kunna få priset ovan krävs det att fastigheten har två registrerade ägare. Annars blir det några tusenlappar dyrare då avdraget är på max 50 000
Då indikerer dom att batteriet i sig kostar över 100tkr. Med några tusen extra kanke man kan anta 105tkr (Anger inte priset på batteriet separat)
Begränsningen som väl egentligen inte är det är att växelriktaren kan ge max 10kW ut. Solceller max effekt 12,09kW
Batteriet i 12,8kWh version kan ge max 7,68kW ut så inte fullt vad växelriktaren kan ge.
(Behöver upp till 16kWh versionen för att komma upp i 9,6kW ut)

Det lite fula i deras prissättning är att dom säger batteriet är dyrt vilket ger mer bidrag från staten.
Jag kan köpa samma batteri mer frakt och EU moms från tyskland för 65.000SEK utan några bidrag.
Dom kan då hålla lågre pris på hela paketet genom att dom låter staten stå för större del av kakan

https://www.europe-solarstore.com/batte ... ttery.html
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

kan ni länka lite till vilka växelritkare ni kollar på?

om, det är svårt att hitta större för ödrift
så fundera på två mindre redundans

i forumets inriktning är inte max kapacitet på kwh till nätet sommartid som är största drivkraften utan att få användbar el året om
där vintern är det svåraste

men en mindre som klara ödrift och batteripaket är inte fel
har den två kanaler in så kan man ju ha ex 4 strängar totalt, där två och två är lika och kan parallelkopplas vintertid för max energi då
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"