Tråden om verklig produktion från solceller

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 27 aug 2022 10:21 vad har du medel på ett år, ett helår och sedan procentsats per månad?
Kan jag inte svara på. Anläggningen gick igång i början av året men jag har haft problem med internet i BOL så feb o delar av mars har helt fel mätvärden. I stort sett kan man säga att anläggningen igår producerat 10 MWh sedan mars och att det är allt som producerats.

Bifogar en bild, februari och delar av mars är helt felaktiga (för låga) liksom de värden jag har att tillgå. I verkligheten har anläggningen alltså producerat mer än 10 MWh men det kan jag inte bevisa.
sunyear.png
sunyear.png (9.87 KiB) Visad 376 gånger
Grönt = egenanvändning, gult = sålt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

kan du inte kolla siffrorna hos ditt elbolag ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 27 aug 2022 23:40 kan du inte kolla siffrorna hos ditt elbolag ?
Visst, men de ser ju bara vad jag exporterat och i februari-mars använde jag stor andel av elen själv så det blir ändå fel. Jag väntar och ser hur det ser ut i mitten av mars nästa år för att fatta hur det egentligen har gått. Det jag ser hittills är att det ger förvånansvärt mycket i alla fall. Nu var våren lite ovanlig, lite snö så cellerna fick ljus redan i mars och ovanligt lite moln så det blev väldigt bra mars-april. Tror inte jag kan räkna med att det blir så framöver. F.ö. var systemet bara delvis i drift i januari så där skulle det kunna bli lite mer om vädret är tjänligt.

Februari 180 kWh exporterat, mars 1100 kWh exporterat.

Min preliminära prognos är att jag kanske når 13 MWh på året vilket är väldigt bra med 13 kW installerat.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Augustis elräkning inkl. abonnemang, drygt 700 kr, augustis produktion drygt 1000 kr.
Ca 13 kWp installerat, SE2.
Tom 220911
Tom 220911
Sol220911.png (14.01 KiB) Visad 294 gånger
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

om man skulle vilja leva med enbart solel så skulle jag nog vilja leva ännu mera söderöver, dom har en stor fördel med att det är jämnare över året

afrika skulle kunna göra en hel del med solel, speciellt med en del batterier som klarar en del av kvällen med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Ja.

Någon postade något om vätgas. Det tror jag på sikt är en möjlighet, att spjälka vatten till 2O2 och H2 med solenergi och sen använda det på natten och kanske även vintern. Behövs stora tankar och att nån konstruerar bra automatiserad utrustning.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 11 sep 2022 22:27 Ja.

Någon postade något om vätgas. Det tror jag på sikt är en möjlighet, att spjälka vatten till 2O2 och H2 med solenergi och sen använda det på natten och kanske även vintern. Behövs stora tankar och att nån konstruerar bra automatiserad utrustning.
Möjligheten finns men totala verkningsgraden blir väldigt dålig. Krävs ett stort tekniksprång om ens möjligt fysiskt.
30-40% av energin förloras vid elektrolysen och antagligen lika mycket igen när man gör el av vätgasen
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 11 sep 2022 22:38
maskros skrev: 11 sep 2022 22:27 Ja.

Någon postade något om vätgas. Det tror jag på sikt är en möjlighet, att spjälka vatten till 2O2 och H2 med solenergi och sen använda det på natten och kanske även vintern. Behövs stora tankar och att nån konstruerar bra automatiserad utrustning.
Möjligheten finns men totala verkningsgraden blir väldigt dålig. Krävs ett stort tekniksprång om ens möjligt fysiskt.
30-40% av energin förloras vid elektrolysen och antagligen lika mycket igen när man gör el av vätgasen
Den jag länkade använder även värmen som tillval, sk combined heat and power. Plus 20kWh batteri för att det har högre verkningsgrad.
Du vill bara använda gasen till långtidslagring. Sen är nog solceller relativt billigt i jämförelse, tror inte 30-40% är ett stort problem i sammanhanget.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

SE2, knappt 13 kW. September har hittills varit en dålig solmånad med mycket regn och mulet.
Så här långt har anläggningen producerat 830 kWh eller knappt 38 kWh/dygn, konsumtion 285 kWh, försäljning 545 kWh.
Årsproduktionen passerade 11 MWh under veckan (eller mer, saknar data för februari i systemet).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

funderar en hel del på detta

skall man klara sitt hela behov från solceller så lever man i fel land
speciellt ovan polcirklen ;)
skulle man bo bara i södra europa så skulle det vara fan så mycket enklare att klara sig året runt

jag ser ingen direkt anledning att kunna klara all el hela tiden med solpaneler

uppvärmning så är två tre olika saker vettigare
ex vinter, ved, naturligt sätt att spara solenergi till tider där solen inte behagar visa sig, en del jobb däremot
vår höst och sommar, solpaneler ihop med värmepump
sommartid om det finns gott om överskottsel, så skulle man kunna värma vatten med elpatroner med

skulle jag vara tvungen att klara mig själv på årsbasis, så skulle jag nog kombinera solpaneler med
gengaselverk två tre månader per år
eller i värsta fall ångmaskin
och då använda värmen till att värma huset

kanske ta tillvara vintern till att hålla lägre energigrad, göra saker som inte kräver så mycket el

ibland känns det som man skulle behöva ändra en del vanor för att få saker att fungera bättre
bara en sådan sak som att inte tvätta kläder december januari kan hjälpa, sedan har man mer att tvätta efteråt, men
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"