Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Använder du Linux eller skulle du vilja byta till det?

Använder redan Linux Desktop 100%
6
33%
Dualboot Linux och Win / Mac för att täcka upp det som inte går att köra i Linux
5
28%
Skulle vilja byta, men verkar för komplicerat.
3
17%
Bryr mig inte Windows/MacOS/Cromebook funkar.
3
17%
Linux?? Vad är det?? är det ätbart. hihi
1
6%
 
Antal röster: 18

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

Hejsan på er. :)

Jag är lite nyfiken på hur många här inne som använder Linux Desktop.. Då menar jag inte android, chromebook osv. även att det oxå är Linux ;)
Samt hur många som kanske skulle vilja byta ifrån Windows/MacOS/Chromebook men som kanske tycker att Linux verkar för komplicerat.

Det är ju allmänt känt att Apple, Microsoft, och Google samlar in data om sina användare.

Jag gör en liten omröstning, då alla kanske inte vill skriva rakt ut. :mrgreen: eller har ont i fingrarna o inte orkar skriva ett inlägg. ;)

Ha det gott. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Jakob »

Använder inte linux desktop för tillfället. Körde ubuntu på laptop i tio år som huvudsaklig dator (nötte ut tre datorer under den tiden).
Däremot har jag kört linux cli headless i 18 år nu.
CLI command line interface. Headless = utan skärm.
Har använt en x86 till videoövervakning, temperaturmätning, tv-mottagning (satellit och terrestrial), videokonvertering, streaming, web-server, distributed compiling, MySQL, brandvägg, NAS mm.
Därtill snurrar en raspberry 24/7 sen ett par år tillbaka i andra uppgifter.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av maskros »

Dual boot på laptopen.
Pi4 med Mint som desktop i BOL och för en del grejer hemma.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av bastard »

beror på vilken dator jag annvänder
några med linux, några med windows

började med linux på mitten nittital, har inte alltid känts helt ok
, men senaste året har all surf varit på linuxmaskin förutom mobilen då
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Protect »

Ubuntu på 2 All-in-onedatorer och en laptop, Mint på verkstadsdatorn, Win XP på den gamla sega laptopen jag felsöker och programmerar fordon med och Win 7 på den i elektroniklabbet jag caddar kretskort mm. på. En salig blandning alltså, men alla har sitt användningsområde och rätt programvara för jobbet. Sen fick jag en superny dator med Win 10 i och stor skärm men den är inte uppstartad, den ska ersätta labbdatorn när den dör.
Ja visst ja, och så fick jag ju en server också med nåt windows i men den står och samlar damm och blev bara inställd för 2 år sen där den fick plats så brist på burkar är det inte brist på iallafall. :lol:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Vattendrag »

Röstade dual boot men egentligen har jag windows på speldator och knätop samt linux på en desktop och en server. Skulle kunna köra linux på knätoppen men finns ingen drivnisse till touchpaden på den.

Dist jag kör är xubuntu.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av entropi »

Kört Linux privat de senaste 22 åren, arbetat med det till och från sedan 2000.

Det enda Windows-programmet jag inte klarar mig utan är Quickload, men det kör jag i Wine.
Borde kunna ersättas med Gordons reloading.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

Skojigt att några kör 100% :mrgreen:
För min del var det ett steg i Mars 2018 som var första gången jag installerade linux.. innan dess hade jag bara hört talas om det.. win7 hade ju sitt EOL jan2020 och win8 är skräp på en PC och win10spyware var inte ens tänkbart.. så jag satte upp ett mål att jag skulle lära mig Linux innan win7EOL med bara några timmar i veckan att nyttja... och jag lyckades inom 1½år att ha Linux Primärt till nästan allt. :D
Många svordomar på vägen kan tilläggas.... att ha 30års erfarenhet med Windows är mer nackdel än fördel. :lol: :lol: :lol: :lol: Nästan hela första året gick åt till att lära mig..... Tänk inte windows...tänk inte windows. :smack:

Nu kör jag Linux till 98%.. Två ynka procent är min tv-dator som är offline med win7.. sedan har jag en isolerad win8 laptop enbart för bankärenden & 1177e-tjänster då bank-id inte fungerar i linux ännu... jaa, samt servern har 2008R2 då jag inte bytt till Linux på den ännu, men det är bara en tidsfråga innan den har Linux... så just nu är servern offline sedan jan2020 utom de få gångerna jag måste komma åt innehållet på den.

Labbdatorerna räknar jag inte in, då de har olika OS beroende på vad jag pysslar med för projekt för tillfället.
Jag har dual/trippel/quadboot på majoriteten av mina datorer... på dem utom två har jag en win-version (winxp, win7, win8) ifall jag hjälper någon via telefon och inte minns utantill vilken väg jag ska beskriva att de ska navigera för att göra olika saker. win10 tar jag inte i med tång (:) :-g så det har jag bara haft på en labbdator för att lära mig win10 så jag kan hjälpa andra och jag har provat att dissekera 10an för att få bort all spyware, egenheter o onödigt resursslukande.. så en home/pro blev lite snarlik som en enterprice.

Jag har ioförsig en retro-datasamling som enbart har microsoft från ms-dos2 upp till winxp.. Men de används inte som vardags prylar. :geek:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av entropi »

Vad är en TV-dator? Mediacenter? Isåfall kan jag rekommendera kodi, det fungerar på Linux, om du inte har något specifikt behov eller hårdvara som bara fungerar i Windows.
Survival
Honor
Liberty
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av bokmalen »

Kör inte så mycket linux just nu. Har en raspberyy pi med ubuntu mate på och en laptop jag kör kali-linux på.
Men kör inte linux på någon av mina huvudsakliga datorer just nu.

Installerade dock min första slackware 1994, och är certifierad på sunos, solaris, aix och hpux. har dock inte jobbat som sysadmin på några år nu. utan nu är det mest om jag behöver en lite kraftigare verktygslåda än vad man kan få ut av en microsoftmiljö som jag stänger ner leksaksoperativet och drar igåne någon unixvariant.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"