Kontantkort, ny, vilken?

Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av reboot »

jr_36 skrev: 03 mar 2021 08:57
xsive skrev: 28 feb 2021 22:15 Är det inte när man köper mobilen nåt att man måste visa identitet?
Något med att den IMEI koden mobilen har skall vara kopplad till person.
IMEI loggas säkert, men i övrigt nää, då man kan importera telefoner fritt, sälja vidare utan ansvar osv.

reboot skrev: 03 mar 2021 01:29 Köpte ett comviq-kort för 45:- på Elgiganten. Betalade kontant.
Ett 50:- refillkort på lokala tobak, också kontant.
Startade upp en gammal begagnad Nokia dumfån köpt på Tradera utan problem.
Funkar utmärkt direkt. Inga frågor om personnummer eller registrering.
OBS, ska du ha den ultra-anonymt, ring inte dig själv och dina närmaste när du provar.......... :smack:
Beställa pizza går bra......
Du köpte alltså comviq-kortet i år då? Trevligt i så fall... De kanske har lite lager de säljer av? När jag köpte mitt på deras hemsida var det krav att fylla i personnummer (inte för frakt/betalning dvs). Men kanske är annorlunda i butik då. Bra att veta i alla fall...
Köpte comviq-kortet på EG i Kungens Kurva för ett par veckor sen. Frågade efter ett sånt i kassan och kassörskan hittade det på en hylla där men det funkade inte att scanna bar-koden. Det stod Rek.pris 45:- på förpackningen, så hon slog in det.
Kan ha varit ett restlager. Giltigt till 2021-07-31
84BA66C4-1192-4EC6-A8A7-4DA9B6423F06.jpeg
84BA66C4-1192-4EC6-A8A7-4DA9B6423F06.jpeg (56.49 KiB) Visad 1688 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 03 mar 2021 10:29 Köpte comviq-kortet på EG i Kungens Kurva för ett par veckor sen. Frågade efter ett sånt i kassan och kassörskan hittade det på en hylla där men det funkade inte att scanna bar-koden. Det stod Rek.pris 45:- på förpackningen, så hon slog in det.
Kan ha varit ett restlager. Giltigt till 2021-07-31
Ligger massor såna på tradera. 1st för 10kr eller 5st för 30kr
https://www.tradera.com/item/260712/447 ... startpaket
https://www.tradera.com/item/260712/447 ... startpaket

Dom från Telenor som också ligger där verkar ha längre tid till dom måste aktiveras.
Finns även Telenor där utan sista datum för aktivering vilket inte är så dumt (men den jag såg var 29st i en klump)
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2816
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 03 mar 2021 06:28 Kan man även få mobilt surf på dessa telefoner?
Isåfall kan man ju lägga till ytterligare lager av anonymitet med tex Signal, Tor & VPN.
Jag gissar på att du menar på kontantkorten :)
Japp det går att fylla med surf... giltigt 30dagar och finns i olika valörer(GB)
Jag använder det till min dongel de extremt få gånger jag behöver ha med mig mobilt internet till laptopen. Så det simkortet har jag som backuptelefon med kontanter laddat år ut och år in.. sedan när ett tillfälle dyker upp så flyttar jag över kortet till dongeln o laddar på surf.. Sedan när de 30dagarna gått så återgår det till Bas med mina insatta kontanter.
Jag har gjort så här nu med samma simkort sedan surf infördes.... simkortet i sig är 15år gammalt. (Comviq)

När det gäller detta med regga kontantkort så japp beställer du via deras hemsidor, så måste de ju veta vart de ska skicka kortet... Att man fyller i personnummer är ju för smidighetens skull.. då får de fram adress o allt direkt.
Samt allt jag läste utifrån de länkarna jag la i tidigare inlägg samt andra länkar så är detta uppe på snabbutredning och fortfarande inte klubbat.
Så det ska gå att köpa över disk på mackar o andra butiker utan att behöva uppge vem man är. Undantag kanske är i deras egna butiker(telenor, tre, comviq, telia).
Läser man Remissvaren https://www.regeringen.se/remisser/2020 ... ds-202012/
Så nämner sveriges advokatsambund att detta förslaget inte kommer göra någon skillnad i brottsutredningar.. då kriminella kommer skaffa målvakter för simkort som de gör med bilar osv... Tele2 sågar förslaget på massor fronter(tele2 är som Bahnhof, de gör allt för att driva integritetsskydd) Men de påpekar även att de som behöver anonym kommunikation(brottsoffer osv) inte kan förlita sig på hemliga nummer då det kan hända att de läcks ut (Extremt sammanträffande att det igår gick att läsa på svt-text-tv att över 3000 hemliga nummer hade läckt ut till eniro och hitta.se.. Kan det varit en demonstration inför förslagets brister. (:) :hm: )
Likväl har några andra uttalat sig om problematiken..
I förslaget hade de argumenterat att kvinnojourer o brottsoffer kunde få simkort med myndigheten/jouren som målvakt för ökat skydd.. detta tryckte Tele2 på att om de kan det, så kan ju även brottslingarna använda målvakter..

Så summan av kardemumman just nu är att detta är inte klubbat ännu och där med inte tagits i "drift" samt förslaget påpekar att det ska träda i kraft 1jan2022.. där av kan vi alla köpa kontantkort via mackar, atg ombud o vissa affärer utan att behöva visa legg... Även om förslagets klubbas så är det 10 månader kvar innan det börjar gälla. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av xsive »

Startat upp Comviq kortet från startsats köpt från Tradera.
Köpte en 100kr refill kontant och fyllt på direkt i mobilen
Nu klart och bekräftat igång 365 dagar framåt. Inte reggat någonstans :up:
Nu när jag är klar över att det funkar blir det ett till för backup mobil
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Vattendrag »

Klickade hem ett par startsatser för en hunka på Tradera. Nu leta upp ett par skittelefoner att stoppa dem i.

Jag har äldre smartfånar som inte används pga ålder men de har saker i sig som kan bryta mot OPSEC så det ska helst vara jungfrufånar.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av reboot »

Vattendrag skrev: 06 mar 2021 11:24 Klickade hem ett par startsatser för en hunka på Tradera. Nu leta upp ett par skittelefoner att stoppa dem i.

Jag har äldre smartfånar som inte används pga ålder men de har saker i sig som kan bryta mot OPSEC så det ska helst vara jungfrufånar.

Eller inköpta begagnade på Tradera, loppis el. dyl....... (:)
Ta ur och byt ev minneskort....... :bandit:
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Vattendrag »

reboot skrev: 06 mar 2021 12:42
Vattendrag skrev: 06 mar 2021 11:24 Klickade hem ett par startsatser för en hunka på Tradera. Nu leta upp ett par skittelefoner att stoppa dem i.

Jag har äldre smartfånar som inte används pga ålder men de har saker i sig som kan bryta mot OPSEC så det ska helst vara jungfrufånar.

Eller inköpta begagnade på Tradera, loppis el. dyl....... (:)
Ta ur och byt ev minneskort....... :bandit:
Så kan man ju göra men med risken att fånen är IMEI-spärrad eller utslitet batteri... En dumfån kan man köpa för 199 kr på NetOnNet. Kontant. ;)
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2816
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Marie »

Jag har köpt flera dumtelefoner via tradera senaste 10åren då jag är väldigt förtjust i sonyericsson telefoner, samt om en pajat är det smidigt att köpa en ny som har samma batteri o tillbehör, så man har extrabatterier, handsfree's. laddare hem o bil osv.
Men jag har faktiskt aldrig råkat ut för en spärrad telefon... så det är nog relativt riskfritt o köpa från tradera... man behöver ju inte köpa från de som är nyreggade eller som har flertalet negativa recensioner.
Så shoppa på. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2816
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Marie »

Vattendrag skrev: 06 mar 2021 11:24 Klickade hem ett par startsatser för en hunka på Tradera. Nu leta upp ett par skittelefoner att stoppa dem i.

Jag har äldre smartfånar som inte används pga ålder men de har saker i sig som kan bryta mot OPSEC så det ska helst vara jungfrufånar.
Du kan ju radera innehållet i dina gamla telefoner.. även om det var du som köpte dem nya så emi-numret är reggat på dig, så kan ju du ha sålt dem för 10år sedan.. sedan har de nog inte kvar den infon om dig, då datahamstring av folk inte var lika aggressivt förr.

Men företag lagrar inte information i evigheter, för information tar plats och det finns lagar som reglerar hur länge de ska spara eller får spara information om de som inte är aktuella kunder hos dem.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Vattendrag »

Ligger en Ericsson R380 och en R320 i skrotlådan. Okänt om batterierna lever bara.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"