Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Alla egg verktyg är välkomna här.
Ursus

Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av Ursus »

Har hunnit fundera mycket under min tid som däckad i Covid.

Detta med stora, manliga, erotiska knivar verkar vara ett kinkigt och kontroversiellt ämne för mången survivalist. Särskilt jänkare är förtjusta i sina "choppers"; halvmachetes med ansenlig tyngd och storlek, men här på andra sidan gölen tycks Mora Eldris omåttliga popularitet vara ett tecken på att motsatta värderingar råder. Må vara att genomsnittlig penisstorlek är större i Sverige än staterna (källa: https://www.worlddata.info/average-penissize.php), men hur står det till med vår egen historia?

Historiskt sett i dessa trakter har samer och i mindre omfattning finnar burit en så kallad storkniv, som komplement eller ersättning av yxa: https://en.wikipedia.org/wiki/Sami_knife

Nordmän, daner, saxare och svear i sin tur bar på korta, multifunktionella svärd kallade seaxer: https://en.wikipedia.org/wiki/Seax

I mina yngre, mindre förstående dagar skaffade jag ett par mycket tacticoola jänkarknivar, men mestadels har de suttit på hyllan. De är för stora och klumpiga för att använda som enda kniv (särskilt om man ska tälja) och för tunga att bära som mellanting mellan yxa och mindre kniv. Skaffade i sinom tid en sameliknande grej, men den var obalanserad, för lätt, hade kasst rostfritt stål och ett äckligt halt handtag. Sedan dess har detta koncept varit förpassat till soptunnan.

Häromdagen föll dock blicken på en gammal brödkniv. Den är lång, gedigen och rejält tung, har till och med fulltånge. Rednecken i mig vaknade åter till liv. Några svep med en vinkelslip och blåslampa, och jag skulle kunna göra den till en ryggbruten seax. Blir sugen. Så sugen.

Men vad använda till? Stickkniv, smärre rensare utav undervegetation och grenar, att fäktas med troll och vättar och andra oknytt som på senaste tiden har plågat mina smultronställen? Kanske. Många gånger hade man klarat sig att gå utan yxa om man bara haft något lite biffigare än en vanlig kniv. Men även vintertid är det skönt att få en brejk från att yxa runt bland furor och elände.

Vill höra edra åsikter.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av Jakob »

Jag har en handgjord täljkniv med stort handtag i björk och kort blad i kolstål. Ibland får Marttiini Ilves black edition komma med ut.
Den som nån gång tagit ur en hare med en volvo-nyckel uppskattar en bra kniv.
Behöver jag en machete så använder jag Fiskars X3.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av Kråka »

Knivar är alltid kul och man kan aldrig ha för många.
Tycker de flesta har sitt berättigande men avgörande är vilken uppgift du ska utföra såklart.
Vandra i skogen eller ut o fiska så duger vilken som helst.
Ska du däremot ut några dagar och kanske bygga ett vindskydd eller liknande så har större knivar typ kabar ett existensberättigande imo.
Själv brukar jag ha en liten typ Eldris/VM1 och min Casström eller F1:a med och vid längre turer packar jag med en yxa.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av Daltorpet »

Jag tycker absolut om stora knivar och har väldigt många olika, alltifrån sådana där hobbex survival knifes aka Ramboknivar till stora Bowies och lappknivar men om jag ska vara ärlig så tycker jag att Mora 2000 är i det största laget när jag är ute på tur. När jag vill ha något rejälare med mig så tar jag en yxa och där varierar jag storleken från enkel handyxa till stor skogsyxa.

Så på tur har jag med mig tre knivar. En pytteliten skalpell i ett halsband. En hemmagjord liten jaktkniv och den större Mora 2000. Jag skulle nog klara mig utan Moran men det känns skönt att ha en i reserv samt en kniv som är lite slit och släng.

Men med allt det där sagt så älskar jag stora knivar och tycker om att när jag är hemma på gården sitta och tälja eller hugga med storknivarna. Sen är jag rätt säker på att skulle det komma en hungrig bergakung så skulle jag hellre stå där med min 39cm Bowie än med en 8cm kniv.

Mitt senaste inköp var biltemas stickkniv och den gillar jag skarpt. Den gör väl egentligen inte så mycket mer än vilken kniv som helst men den är fin och känns bra i handen.

Jag köpte KAYOBRAs machete för nått år sedan och den var riktigt snygg och kändes riktigt trevlig. Jag skulle ta ner några syrenbuskar och det var ett givet val av verktyg. Glad i hågen ger jag mig ut och hugger min första gren. Bong hela bladet böjdes och det var inte ens en särskilt tjock gren..
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av rödluvan »

Jo, själv använder jag mest moran och en medeltung yxa som går att tälja med.
(Sedan att jag förmodligen har byns största samling av macho knivar är väl en annan sak... Men det är nästan ingen man faktiskt använder mer än för att testa. Möjligen kastknivar då för att det är kul.)
Jag brukar smida egna när det gäller större knivar så att man får dem exakt som man vill ha dem, kostar nästan inget heller om man gör dem av skrot.
Jag plockar alltid på mig fjäderstål om jag hittar det gratis ute och det går att ta med...
Fjäderstål ger ingen bra egg men är billigt och håller för nästan allt.

Min erfarenhet är att köpta tyngre knivar av modernt Kinesium nästan alltid är för lätta och är gjorda i för dåligt material för att de skall gå att slipa upp vettigt, det är annat med ett svärd, men en bra huggkniv skall inte fjädra i bladets riktning, då blir den ett skit att hålla på med tycker jag.

Edit, Däremot slaktknivar är jag nog nörd på och har massor av olika, för mig är det som fina kockknivar, var sak har sin kniv... :)
Jag har alltid satt en ära i att inte hacka sönder kött med yxor och sågar eller dela muskelpartier som skall vara hela i grytan.

Vilket ofta resulterar i att polaren snart ledsnar och dyker upp med tigersåg och långblad medan jag håller på... :mrgreen:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av maskros »

World penis sizes, att hitta det tyder på att du haft för mycket tid ja. :lol:

Stora knivar, nä, jag går mer och mer mot små knivar som är lätta att pilla med. Har nån stor liggande i någon låda nånstans men det blir inte av att den tas fram. Det vanligaste är hantverkarkniv eller något i den stilen och storleken. Mora2000 kompletterar lillkniven vid urtagning och isärtagning av vilt men jag använder lillkniven mycket där. Hantverkarkniven är dock allrounden.

Använder då och då en köttyxa som mellanting mellan kniv och yxa. Tror det heter köttyxa, ett blad som är långt och drygt hälften så högt som längden. Man får härlig schwung med den. :mrgreen:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av mopar340 »

Vete sjutton... stora knivar är bängliga att hantera...
Självklart Coola men...?

Har två riktigt bra knivbesvikelser från min ungdom att dela med mig, här kommer den första...

Hade sett rambo och önskade mig en "rambo kniv" nån gång på mitten av 80 talet, det borde jag inte ha gjort....

Såg stor och respektingivande ut men var bland det mest värdelösa jag någonsin haft i min hand.
Slö, gick inte att slipa. Bladet satt fast med en "m8" eller nått sånt inne i skaftet av aluminium, glappade lös hela tiden och käkade sig genom skaftet eftersom man efterdrog

Sen de sekundera finesserna... kompassen satt för det mesta fast eller visade random riktning, wiresågen gick av...
det vattentäta utrymmet i skaftet vart fullt med vatten...

undrade varför det kom med två knivslidor... ? Det visade att de var gjorda av pressat papper som såg ut som läder men löstes upp av regn...

Den åkte rätt fort på tippen... :D


Har på senare år har jag mer och mer gillat lagomt stora knivar.
har gärna med mig en liten yxa, och ibland även en liten japansåg om det vankas bush-craft.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av rödluvan »

Off Topic, men på tal om penislistan var ju IQ statistiken också intressant...
Det är ju tex litet intressant att både Kina och Nordkorea ligger bland de högsta...
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php

För att återgå till knivarna så är en grej jag länge velat prova en hybid mellan yxa och kniv men som är litet tyngre så att den fungerar mer som en yxa, men också har en täljsida närmare handtaget med brantare slipning.

Vidare, den Sibiriska långkniven som mer fungerar som ett stämjärn och ofta används att hyvla med genom att dra den mot sig, tex då man tillverkar skidor, men det krävs kanske en del omskolning mot vad vi kanske är vana här för att kunna använda den optimalt.
Jag skall i allafall göra en när jag kommer åt smedjan igen, jag vet inte om dessa ens finns att köpa över huvud taget.
Senast redigerad av rödluvan den 01 mar 2021 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av bastard »

allt har ett användningsområde, gäller bara att det funkar för den som behöver det

haft stora och små, men för mest allround så hamnar jag på en liten vanlig morakniv med rött träskaft :rambo: :lol:

skulle man bara ha en enda kniv för något längre så tar jag en fällkniven f1 eller s1, dom hänger och luktar illa, men dom andra kommer ur vapenskåpet

dock, stor kniv, bajonett, ser jag som användbart nuförtiden när vildsvinen kommer tillbaka, och som stickkniv vid jakt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av Kardinal »

Ramboknivar är helt meningslösa. Det finns ibland en uppfattning om att stora knivar är av sämre kvalitet. Det finns kanske fog för det, om man tillverkar en "cool kniv som ser farlig ut" bidrar storleken. Om kniven sen är gjord i RWL34 eller 440A spelar mindre roll för en köpcentrumsninja.

Om vi ska jämföra storleken måste man jämföra knivar som är allt annat lika. Det ville säga en väldesignad, liten kniv med bra stål mot en motsvarande stor. Att inte gilla stora knivar för att Hobbexkniven var dålig, men den lilla samekniven i kolstål skär superbra, är en orättvis jämförelse.

Med det sagt; jag gillar större knivar. Allt jag kan göra med en liten kniv, kan jag göra med en stor, om än kanske inte lika bra. Men jag kan inte göra allt med den lilla som jag kan med den stora. Jag brukar ha en större kniv med mig (tänk Fällkniven A1) eftersom jag då är trygg i att jag med den klarar allt från att spänta ved, hugga grenar till att hugga ut kaststjärnor ur bilplåt. Det senare är en särskilt viktig del, i den händelse att man måste ninja ner utomjordiska fladdermuskineser.

Däremot är det många gånger man testat en kniv och tänkt att den ska prestera på att visst sätt, men utan att den alls gjort det. Stora knivar med dåliga slipvinklar och värdelös balans som varit omöjliga att använda som huggare exempelvis, trots bra stål och hög prislapp.

Fördelen med en kniv är att den hänger där i bältet hela tiden. Samtidigt är den bästa kombinationen antagligen yxa, såg och mindre fastbladare, och den större kniven är en kompromiss för att inte bara allt det.

PS. Mora Garberg är nog en av mina favoritknivar, trots att den är lite för liten. Fulltånge, scandigrind och eldstålsrygg. Fy vad vad gött.
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Klingan"