motorsågskedja för handbruk

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

motorsågskedja för handbruk

Inlägg av bastard »

https://www.asmc.com/Nordic-Pocket-Saw- ... m=Artikel1

någon som provat på allvar?

för mig jag provat för många år sedan men njeae
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: motorsågskedja för handbruk

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 13 mar 2021 10:50 https://www.asmc.com/Nordic-Pocket-Saw- ... m=Artikel1

någon som provat på allvar?

för mig jag provat för många år sedan men njeae
Jag äger ingen men har testat dom och de fungerar förvånansvärt bra. Mycket bättre än de där trådsågarna som brukar finnas att köpa på nätet. Se den som ett komplement till grensågen för lite grövre stockar 0m ca: 25 cm. Man måste låta sågen göra jobbet och inte ta i för mycket med armkraften. Kedjan fastar efter ett tag om man sågar en stock och avståndet mellan händerna blir för litet. Sågar man i liggande stock så måste stocken ha stöd på 2 punkter annars nyper kedjan fast. Man sågar ju underifrån sa att säga. En sock som "hänger" på en punkt, nyper fast kedjan av stockens tyngd. Samma sak sker ju även med en motorsåg om man sågar under ifrån. Är man 2 st. som sågar från var sitt håll är det enklare, framför allt om det är ett träd som står upp. Är man 2 kan man såga räd på 30 cm diameter, utan större svårigheter.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: motorsågskedja för handbruk

Inlägg av Jakob »

Jag har en billigare variant som bara biter åt ett håll. Ska fila om den vid tillfälle.
Fungerar, men den är ingen höjdare. Stort plus är att den tar väldigt lite utrymme.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: motorsågskedja för handbruk

Inlägg av maskros »

Använt en hemmagjord sån med, om jag minns rätt, "pixel"-kedja. Det var i alla fall en kedja med mindre tänder än normalt. Använt som grensåg. Som nån skrev, det blir lite knasigt att den bara tar åt ett håll men det funkar ändå rätt bra för några enstaka snitt. Skulle inte ge mig på att såga timmer med en sån eller försöka använda den för att fixa ved till stugan. Men att ha med sig ut för att kunna såga upp några grenar till ved, absolut.

Lägg slingan runt handleden istället för att hålla i den så blir det bekvämare, eller, ja, mindre obekvämt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: motorsågskedja för handbruk

Inlägg av bastard »

får nog prova med en utrangerad motorsågskedja
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Klingan"