Sätta ihop en EDC från grunden

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
kapten_grogg
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 mar 2021 14:36

Sätta ihop en EDC från grunden

Inlägg av kapten_grogg »

Tjenare! Ny på forumet.

Jag tänkte jag skulle sätta ihop en ny EDC. Dvs en ny ryggsäck (den förra har gått sönder rejält), med lite av mitt gamla innehåll med gärna med nya perspektiv.

Det jag letar efter är tips på en bra stadig ryggsäck om ca 20-30 liter. Gärna svart/oansenlig, med lagom (läs: inte för många) mängd fack och annat krångel.

Jag har funderat på en lite större Kånken-rygga, typ, men jag vet inte om kvalitén är något att hänga i granen...
kapten_grogg
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 mar 2021 14:36

Re: Sätta ihop en EDC från grunden

Inlägg av kapten_grogg »

Ser nu att innehållsförteckningen inte kom med av någon anledning. Nåväl, den är oavsett inte särskilt lång:

Fickkniv/multiverktyg modell mindre, vaselin/återfuktande fett, tändare, paracord, pennor, skrivblock, vattenflaska, värktabletter/antihistamin/samarin, långärmad ulltröja.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sätta ihop en EDC från grunden

Inlägg av bastard »

har en normal kånken som jag slitet en del på, verkar ok i kvaliten, funderat på en lite större, men njaee
skulle kunna köpa om jag ska ha till normal annvändning

den normala sakner kraftigare botten, något som den delar med många andra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Sätta ihop en EDC från grunden

Inlägg av deadrabbit »

Välkommen.
Ryggsäckar finns det massor av så du kanske skall börja med en innehållsförteckning.
Gamla forumet har inspiration såväl som vår systertråd viewforum.php?f=22
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Sätta ihop en EDC från grunden

Inlägg av Charlie** »

Utrustningen kan ju variera beroende på situation. Den EDCn som behövs till vardags, kanske måste kompletteras om man tex skall jobba tillfälligt på annan ort osv. så då bör även kompletteringen få plats i väskan/ryggan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Sätta ihop en EDC från grunden

Inlägg av xsive »

För att inte röra ihop begreppen
Kolla i forumets ordlista viewtopic.php?f=75&t=29&p=117&hilit=ordlista#p117?
Tror väl inte den ryggsäcken är något du planerar bära runt på hela dagarna.
EDC för mig är det som jag normalt bär med mig hela tiden. En liten kniv. Mini första hjälp med några piller också. Osv
ECB och GHB är väl oftast samma sak men kan vara separat tex en separat mindre rygga i bilen man kör till jobbet och lite annat i datorryggsäcken
EDC - EveryDay Carry
Sådant man bär med sig i fickorna, nyckelring och plånboken. Fällknivar, små ficklampor, FAK, multi tools och annat sånt.
ECB - Everyday Carry Bag
En väska med saker som man bär med sig varje dag. En slags "BOB light". Kan vara en väska eller mindre ryggsäck.
GHB - Get Home Bag
En mindre variant av BOB med främsta syftet att man lättare skall kunna ta sig hem från jobbet, om något skulle hända.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"