Överskattade och onödiga prylar.

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Charlie** »

Som rubriken lyder, vilka prylar, pryttlar, gadgets, trickets n' tools, tycker ni är överskattade eller onödiga. Outdoor- och preppingbranschen kommer ständigt med nya grejer som mänskligheten klarat sig utan i 25000 år och som mänskligheten kommer att klara sig utan i ytterligare 25000 år. Man ser marknadsföring av livsnödvändiga "braatthaprylar" som innebär att döden är svårt närstående, om man inte äger just en sådan pryl men som egentligen är ganska onödig och innebär bortkastade pengar. Jag vet att detta kommer att bli högst subjektiva omdömen från var och en och en pryl kan fylla ett psykologiskt tomrum för någon, även om den är praktiskt onödig. Sågningar av vissa prylar kan därför vara provocerande och därför att leda till allmänt upplopp och forumkrig, något vi är förskonade i från på detta forum och så ska det förbli. Ta det lugnt och respektera var och ens tycke och smak. Var och en blir salig på sin egna tro.

Shemagh
Jag köpte en shemagh i min ungdom eftersom jag tyckte den var cool men som jag efter ett tag insåg, att den inte är bättre än någon annan halsduk. Bara klumpig. En buff eller m59 halsduken funkar lika bra.

550 Paracord
Äger inte och kommer aldrig att äga. Man kan bygga koja med vilket snöre som helst ...och nej, man kan inte använda paracord för rappellering heller.

Liten konservöppnare typ P-38 och P-51
Har man plats med en konservburk, har man plats med en konservöppnare från ICA med ett rejält skaft att arbeta med även med tumvantarna på ...P-38 och P-51 är för mig ikoniska flygmaskiner.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Ursus »

The tråd to divide us all! Nu är det kört :lol:

- Jag har svårt för små yxor överlag, men de är omåttligt populära ändå. Särskilt "taktiska" sådana var inne ett tag. En seriös skogsyxa måste ha tyngd, men än viktigare med längd för att få god sving. Hittade en liten, liten yxa i skogen för ett par år sedan. Handtaget var löjligt kort. Helt värdelös grej. Men huvudet var bra och hade hygglig tyngd. Ploppade ut det gamla skaftet, täljde ett 2,5x längre skaft, och voila: En dröm! En av mina favorityxor. Lätt, mångsidig, fungerar perfekt under allt utom det kallare halvåret. Kan även kastas som tomahawk, om man gillar det.

- Multiverktyg är jag ambivalent mot. Jag har en större Victorinox i fickan i stad som skog. Större såsom i storlek, inte antal funktioner. Ser inte riktigt nyttan med femtioelva underdimensionerade verktyg som tar upp plats. Leathermans (eller motsvarande) är rejälare, men har aldrig haft behov av att exvis använda den beryktade tången till skogs. Det enda jag kan tänka mig att den skulle vara bra till är att kapa snartråd/ståltråd, men det går att kapa för hand med en enkel knop (ska lägga upp en video på det i Naturskolan)

- Träkåsor och träbestick. Bushcraftade sådana. Fina och estetiska, men ett elände. Måste underhållas och torkas och rengöras så noggrant, annars blir det inte bra. Ge mig stålmugg och stålbestick alla dagar i veckan. Kan slicka dem rena och elda dem över lägerelden en stund, och de är steriliserade (tillräckligt i alla fall).

- Gimmickar. Dvs. hälften av allt som säljs på Naturkompaniet och XXL:s vildmarksavdelning. Du behöver inte Nio Stearinindränkta Kottar som eldstartare, du behöver inte en låda för att bära med dig ägg; de kommer i alldeles utmärkta kartonger för det ändamålet och du behöver absolut inte Tuggkåda, när kåda finns på varenda gran och tall därute. Nej! Bara nej!!

Kommer nog att bli några fler :hug:
Ursus

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Ursus »

Och måste givetvis ta upp striden :lol:

Shemaghs har jag lite av en hatkärlek till. Jag instämmer om klumpighet, och gillar inte vad de associeras med. Tycker vidare att fransarna är ett aber. De fastnar i blixtlås och allt och riskerar riva sönder hela duken om man är hårdhänt. Men använder dem ändå :hm: De är ganska svala och sköna när det är varmt, och fluffiga och varma när det är kallt, beroende på hur man knyter dem. Samt att de korrekt hopvikta blir en trevlig kudde som passar min föredragna kudd-hårdhet (sover utan kudde i min vanliga säng)

Paracord... Instämmer att de är överskattade såsom att de inte absolut behövs, men gillar dem ändå. De är flexibla nog att göra praktiskt taget alla knopar som jag använder. De är lättknutna, smidiga och har en viss stretch, till skillnad från naturmaterial, vilket gör att man kan knyta krossande, extremt hårda knopar (en constrictor i paracordmantel kan användas som slangklämma). Jag har en förkärlek för kärnmantelrep i allmänhet, eftersom man kan nöta på manteln liberalt utan att nämnvärt påverka styrkan i kärnan. Det gör dem särskilt lämpliga till bågdrill eller andra slitagetunga uppgifter. Räknade att jag använde en och samma paracordsnutt för över hundra bågdrillglödar innan manteln brast. Ogillar dock att den är halkig.

Brukar annars köpa typ "multicord" (säljs på klätterbutiker), är som paracord men grövre och med högre brottstyrka. Med 1000 kg brott (10 kN) är det tillräckligt för vinscha en skoter eller fira ned sig om så behövs (har testat, lever ännu). Även klätterrep tillverkas av samma princip och jag har några hundra meter sådant, men 26 kN brott börjar vara lite väl overkill för överlevnadssyften. Samt tungt.
Ursus

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Ursus »

Rantar vidare...

- Varför skall jag köpa Petromax speciella "proffs"-handskar för gjutjärngrytor för nästan 400 spänn när jag kunde köpa Julas svetshandskar till en spottstyver? Funkar precis lika bra??
På samma ämne: Irriterar mig djupt på hur hela outdoorsindustrin har blivit galen nu när alla helt plötsligt skall låtsas vara utemänniskor på Instagram. Allt möjligt trams skall säljas i butikerna. Det är nästan hopplöst att hitta en återförsäljare som har ett gediget sortiment av; säg, Morakniv, där man kan få klämma och känna på modeller (Tacticalstore i Åbyn är ett undantag, tack för att ni finns!), men på Naturkompaniet; stor svensk kedja, stoltserar man minsann med Moras köksknivset för flera tusen och något tramsigt designerförkläde i skinn för nästan tusen. Morr!! Varför måste allt vara märkvärdigt, märkesriktigt och dyrt? Hipsters överallt... :wall: Avskyr när man säljer naturen som något slags estetiskt koncept; där marknadsföringen visar tatuerade, vältränade män som lagar en Ramsay-middag framför ett tält eller modelltjejer som i Fjällrävens patenterade stringbikini visar röven strax ovanför vattenytan i någon sjö i solnedgången. Så fjantigt. Sociala medier är cancer.

- Änterhake :lol: Klassisk ninjasurvlarpryl som ingen behöver. Men som många av oss ändå har av nån anledning :oops: Har dock fått användning för den vid urban exploration för att ta mig upp för gamla övergivna fortväggar, samt vid kanoting, där den fungerar överlägset som ett landankare (vi har bankar, inte stränder, där jag kanotar, lätt att haka fast i land och dra sig in)
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Protect »

I princip allting som det står "överlevnads" på, min bästa kniv kostade inte 4000 spänn med Bear Grylls inetsat i knivbladet utan är en vanlig kinesisk skitmora köpt på Biltema för 19 spänn.

Det mesta som det står "outdoor" på, överprisat junk där enda syftet är att glänsa dvs. yta framför funktion. Man klarar sig betydligt bättre om man skaffar kunskap först om vad man INTE behöver och spar dom slantarna som handlarna vill ha och det mesta som lågpriskedjorna, som Biltema och Jula tex. har funkar förträffligt och skulle jag tappa nåt så är det inte hela världen just för att det inte kostar en månadslön att införskaffa igen.

Tält och tarpar, där finns mycket budget som verkligen är "budget" i alla ändar så där lönar det sig inte att spara, där får man verkligen vad man betalar för, liksom sovsäckar och hammockar för inget förstör så mycket som dålig sömn pga. att man legat illa.

Det gäller att satsa rätt, inte satsa för att glänsa och vara "inne" och lyssna på nån butiksförsäljare som nästan pissar på sig av lycka när han lyckats lura på nån krake ett överprisat kit av nånting som inte kommer att funka ens om man skulle campa i vardagsrummet. :lol:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av bastard »

det mesta som är dålig kvalitet på
ex köpte kompass från biltema, inte dom dom har nu utan kina skiten som fanns för 10 år sedan, kostade inte mycket, men var extremt dyrt i förhållande till kvaliten

men, det mesta av det som står tactical, survival och liknande på är sådant som man inte vill ha, dåligt och dyrt

en del saker finns som funkar, men det drunknar i utbudet av dåliga produkter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av bastard »

nagelklippare, en liten elektronikavbitare är 100x bättre och kan användas till mycket annat med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Protect »

Jag frågade en snubbe som stod på en mässa och sålde överlevnadsskit om kallingarna som det stod "taktiska" på lappen på var brandsäkra och ville se utlåtandet från materialkontrollanstalten ang. det taktiska och jävlar vad förbannad han blev. :lol:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 19 mar 2021 21:10 Jag vet att detta kommer att bli högst subjektiva omdömen från var och en och en pryl kan fylla ett psykologiskt tomrum för någon,
även om den är praktiskt onödig.
Skall väl erkänna jag provoceras lite av tråden som lätt kan slå över till glorifiering av att man minsann skall klara sig med bara
sin träskaftade Mora och en bit presenning genom två veckor i vinterstormen..

Men ändå skulle jag nog lägga Campingkök med USB laddare till den listan
I started out with nothing, and still have most of it left
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av bokmalen »

xsive skrev: 20 mar 2021 23:02 Men ändå skulle jag nog lägga Campingkök med USB laddare till den listan
Seriöst?
Existerar en sådan sak? När/hur/var i h-vete skulle man ha nytta av något sådant?
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"