Överskattade och onödiga prylar.

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av xsive »

bokmalen skrev: 21 mar 2021 06:41
xsive skrev: 20 mar 2021 23:02 Men ändå skulle jag nog lägga Campingkök med USB laddare till den listan
Seriöst?
Existerar en sådan sak? När/hur/var i h-vete skulle man ha nytta av något sådant?
Lägger alltså till på listan över överskattade och onödiga prylar
https://www.addnature.com/biolite-camps ... 8224.html?
I started out with nothing, and still have most of it left
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Kurio »

Sågtandsblad på knivar, bara ett helsike med slipning. Raka fina knivblad ska de va
Ursus

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Ursus »

Kurio skrev: 21 mar 2021 12:59 Sågtandsblad på knivar, bara ett helsike med slipning. Raka fina knivblad ska de va
Gud ja! :hug:

När jag var sisådär 19 och fullkomlig idiot köpte jag Bear Grylls Gerber-kniv med sågtänder på halva bladet. Vilken värdelös skit. Sågdelen för kort för att kunna såga med på riktigt, knivdelen för långt borta från handtaget för att vara effektivt. Ett eländes bondfångeri.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Jakob »

Ursus skrev: 21 mar 2021 13:34
Kurio skrev: 21 mar 2021 12:59 Sågtandsblad på knivar, bara ett helsike med slipning. Raka fina knivblad ska de va
Gud ja! :hug:
När jag var sisådär 19 och fullkomlig idiot köpte jag Bear Grylls Gerber-kniv med sågtänder på halva bladet. Vilken värdelös skit. Sågdelen för kort för att kunna såga med på riktigt, knivdelen för långt borta från handtaget för att vara effektivt. Ett eländes bondfångeri.
Andra knivbladet på min leatherman har sågtandat blad, med skärare för säkerhetsbälte i spetsen. Besvärlig att vässa, men väldigt bra att kapa rep jämfört med ett rakt knivblad.
Många prylar tjänar en inte direkt. De behövs indirekt för att hålla ihop resten av skiten man släpar med sej.

Tången på leatherman kan användas till att fixa dragkedjan på jackan eller ta ut fiskekroken som sitter långt nere i gälarna på en fisk.
Leatherman sågen har räddat en som parkerat snöskotern i en nedförsbacke bland ungbjörkar.
Paracord kan användas till att hålla ihop ryggan då ett plastknäppe gått i bitar.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Kardinal »

Sågtandade blad är bra till att skära textil och rep men meningslöst om man ska tälja grillpinnar. Rätt verktyg till rätt syssla. Förstår dock att det är många här inne som inte har ett behov av sågtandat blad, men det betyder inte att funktionen är kass - bara att behovet saknas.

Blir ju lite som att säga att vinterjackor är värdelösa... De är värdelösa om du bor i tropikerna.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Charlie** »

Tvättlinor i små fodral att ta med i packningen när man vandrar. För man kan väl inte hänga tvätten på tältlinorna heller!?

https://bikeshop.se/coghlans/coghlans00 ... streck-gul

https://bikeshop.se/sea-to-summit/30410 ... -3-5-meter

...linan från Sea to Summit i den undre länken påminner väldig mycket om persiennlina, som kan köpas på metervara.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Ursus »

Intressant att ferroceriumstaven ("eldstålet") inte har kommit på tal ännu. På engelskspråkiga forum verkar denna pryl nämligen vara oerhört kontroversiell.

Kritiken mot ferrostaven är oftast väldigt obefogad, och kommer inte sällan från boomers tillika självutnämnda experter som inte begriper hur de fungerar. Argumenten emot är ofta känslomässiga och torftiga: "det är bara unga nybörjare som använder dem för att stajla", "bär en BIC istället", "gnistor är ett steg bakåt i utvecklingen", osv.

Att de är bombsäkra, bara kräver grova mekaniska färdigheter att använda, saknar rörliga delar, kan användas tiotusentals gånger innan de är bortnötta, kan skrapas med glas, skräpmetall och stenar med högre hårdhet än 3-5 Mohs, samt är fullständigt immuna mot kyla och väta (om de inte ligger och korroderar i en pöl såklart) verkar inte räcka.
Ursus

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Ursus »

Kardinal skrev: 23 mar 2021 21:08 Sågtandade blad är bra till att skära textil och rep men meningslöst om man ska tälja grillpinnar. Rätt verktyg till rätt syssla. Förstår dock att det är många här inne som inte har ett behov av sågtandat blad, men det betyder inte att funktionen är kass - bara att behovet saknas.

Blir ju lite som att säga att vinterjackor är värdelösa... De är värdelösa om du bor i tropikerna.
Inget är värdelöst om man ser till individuella behov, nej, men om vi pratar om prylar för överlevnad har i varje fall undertecknad större behov av skärande egg i kniven än sågande.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 24 mar 2021 13:30 Intressant att ferroceriumstaven ("eldstålet") inte har kommit på tal ännu. På engelskspråkiga forum verkar denna pryl nämligen vara oerhört kontroversiell.
Ferroceriumstaven är en mycket god investering. Men den kräver övning. Jag har haft min sedan 2004 och den är rejält sliten nu. Härom veckan gick den av någon cm från toppen där den slitits som mest.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Överskattade och onödiga prylar.

Inlägg av bokmalen »

Ursus skrev: 24 mar 2021 13:30 Intressant att ferroceriumstaven ("eldstålet") inte har kommit på tal ännu. På engelskspråkiga forum verkar denna pryl nämligen vara oerhört kontroversiell.
Tja, jag ser det väl mer som en backup. BIC och tändstickor är alltid med, men ett eldstål får ju inte slut på gas eller slutar fungera om det blir blött.
Men ja, om jag ska tända en eld i skogen så är det tändstickor som gäller. Eldstålet har jag egentligen enbart använt lite nu och då för att öva, inte för att behovet fanns utan för att vara säker på att jag kan om det någon gång skulle behövas.

Så visst kanske lite åt det onödiga hållet, men troligen inte överskattat
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"