Köpa ny moibiltelefon?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Köpa ny moibiltelefon?

Inlägg av rödluvan »

Min mobiltelefon har gått sönder bortom räddning igår, jag skulle behöva tips på en billig ersättare.

Önskemål är att den är så stryktålig som möjligt och gärna hyggligt vattentät, jag behöver ha den med när man är ute och jobbar, tex i smedjan, eller med jordbruket, i skogen, etc.

Det blir ofta att telefonen blir ordentligt blöt, slår emot, faller mot hårda föremål (typ sten eller föremål av järn) eller kläms oavsett hur försiktig man än försöker att vara med den.

Jag behöver den egentligen mest till att kunna ringa och ta emot SMS, bankärenden, kolla min E-post, vädret, mm.
(ibland som hotspot funktion med internet för min laptop när jag inte kan koppla upp mig hemma)

Den enda säkerhetsfunktion/lås den behöver ha är om man får den stulen på stan eller liknande så att det inte går att plundra bankkonton och liknande så lätt. (förutom skärmlås)

Jag har inget behov av att ofta kunna trycka bort inkommande samtal, tvärtom måste jag i princip alltid svara om det ringer på den telefonen och man har den alltid oåtkomligt så att man måste fingra på skärmen för att kunna nå den, så ett krav är att det är lätt att svara med handskar på och att man inte oavsiktligt råkar trycka bort inkommande samtal!

Jag har inget som helst behov av selfie kamera, MMS (jag behöver bara kunna ta emot och öppna MMS) och liknande då jag inte använder den funktionen över huvud taget på den telefonen.

OS, helst Andriod.

Prisnivå, absolut max 3K.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa ny moibiltelefon?

Inlägg av bastard »

svårt
jag har en motsvarande tråd

https://www.preppad.se/viewtopic.php?f=93&t=1692

och kollar på

https://www.samsung.com/se/smartphones/ ... 25fzkdeeb/

som första allternativ
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa ny moibiltelefon?

Inlägg av maskros »

För att komma ned lite i pris kan du ta en XCover 4S istället https://www.elgiganten.se/product/mobil ... smartphone

Med nån form av plånboksfodral på håller de länge. De är sköljtäta (IP68) och man kan ställa in den så man svarar genom att trycka på en fysisk knapp.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Köpa ny moibiltelefon?

Inlägg av Jakob »

maskros skrev: 27 mar 2021 10:39 För att komma ned lite i pris kan du ta en XCover 4S istället https://www.elgiganten.se/product/mobil ... smartphone
Med nån form av plånboksfodral på håller de länge. De är sköljtäta (IP68) och man kan ställa in den så man svarar genom att trycka på en fysisk knapp.
Min Xcover4S gick sönder efter bara en månads användning. Kanten runt telefonen sprack vid knapparna och vid kontakterna. Det är första MIL-STD-telefonen som behöver fodral för att hålla ihop. De borde vara vattentät IP68, men den klagar så fort det kommer lite fukt i USB-kontakten. Dessutom är pekskärmen omöjlig att använda om det är vatten på skärmen. Lycka till med att ringa efter hjälp om du hamnat i plurret.
Nu efter tre(?) års användning gick telefonen sönder då den föll i asfalten. Detta trots att jag hade gorilla skärmskyddsglas och plånboksfodral. Skärmen i tusen bitar, ramen än mer sprucken, och en del av skärmen är svart, en annan del saknar pixlar.
Det blir inga fler Xcover för min del.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa ny moibiltelefon?

Inlägg av maskros »

Vi kanske har olika förväntningar? Jag har min 4S efter flera år, bytt batteri en gång, i övrigt inga problem. Men så behandlar jag den som en "vanlig" telefon också. X5 ska ev. vara tuffare.

Vid behov av en tålig telefon tar jag med mig min gamla CAT B100 som är en ganska dum knapptelefon. Jag har inga problem att kasta den till en annan person som står flera meter bort och några meter upp. Missar hen och den går i backen spelar det ingen roll, bara att kasta igen.

Så jag ser min X4S som en vanlig telefon som går att skölja av. Visst gnyr den om USB-kontakten ibland, men det är bara att blåsa på den med en hårtork så är det problemet borta.

Skulle vilja ha en riktigt hållbar telefon i samma format som X4.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Köpa ny moibiltelefon?

Inlägg av Kråkfot »

En samsung G med krägwerks eller juggernaut case kommer jag sikta på när min s7a går i graven.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"