hur göra en mobil verkligen offline?

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

hur göra en mobil verkligen offline?

Inlägg av bastard »

som sagt funderar på en ny mobil

en tanke då är att man skulle ha den gamla mobilen som offline dator med alla appar o.s.v

men den skall då klara att inte koppla upp sig för uppdateringar inte få appar bortplockade eller uppgraderade o.s.v

förslag på hur man gör detta lämpligen?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: hur göra en mobil verkligen offline?

Inlägg av bokmalen »

Tja, jag har en sån telefon.
Det enda jag gjorde var att disablea wifi, plats och data, och sedan sätta den i flygläge.

Den har varit i flygläge en 4 år nu och aldrig nämnt något om uppdateringar eller liknande.
Händer nu och då när jag ser på film på den, sånt som är nedladdat och lagrat, att den säger "Kan inte sända just nu" när jag stänger av. Så jag antar det är någon typ av spiongrej som försöker meddela samsung om vad jag tittat på, som blir ledsen i ögat.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: hur göra en mobil verkligen offline?

Inlägg av Marie »

Om den ska ha någon onlineaktivitet.... Vissa appar kan inte uppdatera sig utan google play konto.. så ha inget konto.
Sedan om man har den enbart i wifi, se till att du har en brandvägg i gateway'n där du kan spärra kommunikationen till tillverkaren, så att telefonen inte kan få OSuppdateringar.
Sedan kan man väl roota telefon och få möjligheter till att stänga av funktioner.

Men det bästa är att... ha en gammal telefon så behöver man aldrig fundera på appar eller OS uppdateringar. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hur göra en mobil verkligen offline?

Inlägg av bastard »

det är apparna jag vill ha kvar, om skiten händer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: hur göra en mobil verkligen offline?

Inlägg av jr_36 »

Japp, men behöver testas och göras redan nu för att vara säker att det funkar. Förkraven är Androidtelefon, att den har en inbyggd filutforskare (som hittills alla jag sett har) och microSD kortplats eller USB filöverföring till dator.
  1. Börja använda telefonen "som vanligt" med internet, uppdateringar, Google Play osv.
  2. Installera de appar du vill kunna ha offline. PDF/ebokläsare, kiwix wiki läsare, kartverktyg osv.
  3. Installera en APK extractor app, finns både på Google Play, och även F-Droid, se viewtopic.php?p=20321#p20321
  4. Extrahera ut APKerna du vill kunna offlineinstallera, de kan tex hamna i [huvudlagring]\Download\APK för verktyget ovan. (APK-filerna är installationspaketet till appen på Android).
  5. Kopiera APKfilerna till MicroSD kortet, eller via USB till datorn.
  6. Gör en fabriksåterställning på telefonen via dess inställningar (kanske bra ta ut kortet ifall den vill sudda den med).
  7. När startad efter fabriksåterställning koppla inget Googlekonto, bara hoppa över allt som "erbjuds" och stäng av WiFi och blåtand (eller slå på flygplansläge).
  8. Sätt in MicroSD eller kopiera åter APK filerna och öpnna de i filutforskaren för att installera de. Du kan behöva gå in i säkerhetsinställningar för att tillåta installation av program "på andra vägar", men de brukar skicka upp frågan om godkännande för detta.
Denna sida kan man få ner en del APKer med direkt på sin PC, men ibland ligger sidan nere pga överbelastning https://apps.evozi.com/apk-downloader/

Denna procedur funkar enbart för gratisappar (pga kopieringsskydd i betalda)
Vissa appar finns i olika versioner för olika typer av android, om du hämtar APK på en Android 10 enhet kanske den inte funkar för en Android 4 enhet.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"