Återaktiverade agentnätverk

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av rödluvan »

Om nu detta stämmer så var också min första tanke att det är kriminella som rekar.
Det är ganska vanligt att man använder andra personers lokaler som mellanlager, rycker i dörrar, etc.
(det har man gjort här också, men det var personer som var ute efter att stjäla föremål som man ansåg var lätta att omsätta såsom tex motorsågar, båtmotorer, etc (Jag förvarar dock inte sådant i uthusen, jag tar alltid in motorsågarna så att de är frecha och torra och startar lätt när man skall använda dem sedan, dessutom måste de bryta upp en tjock stålbom om de skall komma åt mina gamla färgburkar och brädlappar.))

Om du tror att det kan vara orsakat av något mentalt tillstånd så är det ju även som så att
Ibland kan man ju också få hallucinationer efter långvarig extrem utmattning, t.ex. om man sysslar med extremsporter på fritiden.
Det är ju ganska vanligt inom militären (t.ex. attackdykare träning, fältträning i jägarförband, etc), jag vet inte om det kanske finns medicinska tillstånd som gör att det blir svårare att skilja mellan det och verkligheten och som gör att man omedvetet inte kan skilja på det. Det är som sagt ingen skam i att söka hjälp för sådant, hjälp finns att få i allafall om hur man skall lära sig att leva med och hantera det. Det är inget man behöver skämmas över, ingen annan behöver veta det heller än din läkare.

Det är ju omöjligt att säga om du har en sådan position att du faktiskt skulle vara intressant, men det är som tidigare sagts väldigt osannolikt.
Även om du har någon typ av lägre befälsposition så är främmande makter i princip aldrig intresserade av vanliga befäl då det kostar mer än man kan få ut.

Eller är du som jag att du ibland skriver saker inne på forum för att du vill veta hur man skulle tackla ett sådant scenario enligt personerna därinne?
(Jag brukar inte göra det här, men ibland på andra forum)
Det är väl i sig inget fel, men det är bra att upplysa om att man gör det i så fall så kommer du att få mer användbara svar i din research.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av rödluvan »

Om det faktiskt är som du säger så instämmer jag med tidigare om att man behöver dokumentera så mycket som möjligt över tid, helst med bilder om det går.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Bolfink »

Ok, vi gör det enkelt; vad gör man OM man skulle "springa på" subversivt nätverk? Hur hantera?
Är ju inte otänkbart i skymningsläge...
Handfasta råd, helst billiga, har ingen stor budget att härja med.
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Obstinat »

Ett rep bör räcka.....
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 31 mar 2021 19:53 Ta inte illa upp om du faktiskt har en känslig position inom nationen och blir stalkad på riktigt, då är det ett ärende för lagen.
Den typen av verksamheter har handlingsplaner och resurser att hantera det. Om det hade varit ett reellt problem för en person i den typen av position hade personen med all sannolikhet letat information någon annanstans än på ett prepperforum.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Kardinal »

Bolfink skrev: 01 apr 2021 20:58 Ok, vi gör det enkelt; vad gör man OM man skulle "springa på" subversivt nätverk? Hur hantera?
Är ju inte otänkbart i skymningsläge...
Handfasta råd, helst billiga, har ingen stor budget att härja med.
Snälla sluta. Du kommer inte springa på ett "subversivt nätverk", och om du skulle göra det skulle du aldrig inse att du gjorde det. Och om du sprang på ett annat nätverk än ett subversivt skulle du missta det för ett subversivt sådant.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Charlie** »

Bolfink skrev: 01 apr 2021 20:58 Ok, vi gör det enkelt; vad gör man OM man skulle "springa på" subversivt nätverk? Hur hantera?
Du springer inte på ett sådant nätverk någonstans i Sverige. De smyger inte omkring som "black ops ninjas" i mörkret med NV-prylar och sådant. Det är inget "hemligt nätverk" av infiltrerande individer som saboterar och lönnmördar blixtsnabbt och ljudlöst.
Den subversiva verksamheten, bedrivs som påverkansoperationer från dataservrar, sk trollfabriker flera hundra mil utanför vår gräns. Därifrån sprids fakenews, t ex om 12-åriga eleven "Linda" på "Tallbäcksskolan" i en västsvensk kommun, som inte fick ha ett mobilskal designat som svenska flaggan. Varken Linda eller Tallbäckskolan finns i verkligheten, men skadan är redan skedd, då folk blir upprörda, slutar tänka och delar nyheten vidare på sociala medier.
Vidare så sitter sk hackers, uppkopplade till dessa servrar och stresstestar våra datasystem, t ex bankernas betalningssystemen och äldreomsorgens trygghetslarm osv osv. Detta sker mer eller mindre dagligen.
Bolfink skrev: 01 apr 2021 20:58 Är ju inte otänkbart i skymningsläge...
Skymningsläge eller Skymningsläget är ett romantiserat begrepp, om en slutfas i en främmande makts väpnade angrepp på Sverige. Oftast beskriv detta skymningsläge som ett obehagligt uppvaknande om vad som är på väg att hända. Ett uppvaknande som innebär att alla helt plötsligt förstår, att de tidigare händelserna man alls inte reagerade på (eftersom de betraktades som enskilda slumpmässiga händelser isolerade från varandra) i själva verket var ett antal självklara varsel då "händelserna" visade sig vara konstruerade, sammanhängande i en kedja, i ett så otroligt tydligt system. En kedja av händelser som var så tydlig att man borde förstått vad som var på gång att hända. Åh hur dum får man vara!? :smack: Det är ganska vanligt med titlar som; Varsel, Varslet, Förebudet osv osv inom litteraturen.

Att använda sig av varsel, förebud, omen osv i narrativet, är en av de vanligaste berättarteknikerna i vår berättarkultur. William Shakespeare, var en mästare på att hantera denna berättarteknik. Varslet är inte bara en av de vanligaste berättarteknikerna, den är även en av de äldsta. Även några Bibelns berättelser, är uppbyggda enligt samma teknik. Inom politiken är detta också vanligt framför allt just nu i dessa dagar, då ser vi detta i medierna, där de olika politiska blocken försöker skapa ett sammanhang mellan nutid och dåtid. Man skapar en berättelse om sin motståndares tillkortakommande och/eller dolda agendor genom denna berättarteknik. Man skapar även en berättelser om sin egna förträfflighet i en tydlig kedja av händelser.

I den moderna litteraturen finner man varslet i stort sätt i alla genrer, allt från agentthrillers om James Bond där det är medvetet att läsaren skall se dessa varsel. Lika så i böcker/filmer om naturkatastrofer och krig. I en del deckarromaner är varslen inte lika tydliga för läsaren och skall heller inte vara det. Det slutar oftast med en rafflande upplösning med tvära kast och överraskningar. En annan genre där dessa varsel inte är synliga för läsaren, är romaner om olycklig kärlek, otrohet, hjärtesorg och separationer. Där är varslen dolda för läsaren, av den anledningen att det faktiskt är en spegling av verkligheten. Vi har alla varit där. Den där gången då ens liv föll i bitar. Det gick så fort att vi inte förstod vad som hände och varför det hände. Vi står där sedan ensamma i vår sorg och sammanfattar vår egna sorgliga berättelse. Visst fanns de där, tecknen, men vi såg de inte, eller kanske vi inte ville se dem. Kedjan av händelser som vi borde ha sett, som vi borde förstått. Men vi gjorde det inte. Vi blundade för den som var mest värdefull för oss. Vi såg bara oss själva och nu har vi förlorat det värdefullaste vi hade. Det finns mycket skuld och självförebråelser i hjärtesorgen.
Bolfink skrev: 01 apr 2021 20:58 Handfasta råd, helst billiga, har ingen stor budget att härja med.
Nu har jag besserwissrat färdigt om berättarteknik i litteraturens underbara värld. Här kommer några handfasta råd till dig Bolfink ...och de kostar ingen ting.
  • Stäng av datorn och läs en bok. Litteratur, oavsett vilken, tränar vår hjärna och har en helande kraft.
  • Packa en ryggsäck med termos och smörgåspaket och ta en långpromenad i skogen. Frisk luft och rörelse gör oss gott i kropp och själ.
  • Le och säg hej till dem du möter
  • När du står i kassakön, bestäm dig att förekomma kassörskan att säga Ha en bra dag! eller Trevlig helg! Ge akt på reaktionen
  • Barn söker ofta ögonkontakt med andra vuxna och hälsar. Hälsa tillbaka med ett leende. Nonchalera aldrig ett barn. Du har ett inom dig, du nochalerar bara dig själv.
  • Tala om för en kollega varför du trivs så bra med hen. Denne, precis som du, behöver höra det.
  • Be din chef, dra åt helvete. Denne, precis som du, behöver höra det.
  • Sluta trolla och skaffa dig ett liv
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Protect »

Jag kan bara instämma i alla dom handfasta råden eftersom jag lever så, ingen kan skapa mitt liv och min framtid, det får jag göra själv.

Ang. skymningsläge, vill främmande makt ta landet gör dom det med ett par musklick. Släck elnätet och internet och kaoset är ett faktum och vi har hamnat långt tillbaks i historien, det är mot sådana händelser vi måste agera och till detta behövs inga agentnätverk utan som du skrev, bara skickliga hackers som inte ens behöver befinna sig i landet. Med dagens digitaliserade och elektrifierade samhälle behövs ingen armé för att ta över ett land och försätta det ur stridbart skick, överbelasta bara samhällsfunktionerna dvs. "släck lampan" så är det totala kaoset ett faktum och mot detta är vi inte speciellt bra förberedda. Jag brukar säga att det räcker med 10 utspridda gubbar med varsin sprängdegsladdning så är landet lamslaget för en rätt lång tid framåt så, nej, agentnätverk lär ingen springa på för dom finns inte, frågan är nog om dom ens har funnits i den utsträckning folk inbillat sig?
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av bastard »

dom fanns
men kanske inte i såg hög utsträckning och aktivitet som folk tror

däremot mycket folk som kartlade delar av sverige

har själv pekat ut "bärplockare" på fel ställe som säpo tog hand om snyggt och diskret
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Protect »

Aj fan, var det du som satte dit mina polare så jag blev tvungen att avsluta jobbet där med kartläggningen? :shock:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."