Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Ny lag 1Juni 2022

Inlägg av Marie »

Nya regler för bland annat säkrande av elektronisk bevisning

Ändringar: Rättegångsbalken med flera lagar och förordningar

Beslutsunderlag: Prop. 2021/22:119 Modernare regler för användningen av tvångsmedel

SFS: 2022:316–331

Ikraftträdande: 1 juni 2022

Ändringarna syftar till att uppdatera regleringen av tvångsmedelsanvändningen. De innebär bland annat att det införs ett nytt tvångsmedel, genomsökning på distans – som kan säkra tillgång till elektroniska handlingar, till exempel i externa servrar eller i molntjänster – och avskaffande av förbudet mot att beslagta meddelanden mellan den misstänkte och en närstående. Det införs också en möjlighet att i vissa fall dröja med en underrättelse om att ett tvångsmedel har använts och en skyldighet för en enskild att i vissa fall medverka till biometrisk autentisering, till exempel med hjälp av sitt fingeravtryck, för att öppna en mobiltelefon eller liknande.
https://www.regeringen.se/informationsm ... t-2022/#j4
Vi som är laglydiga har ju inget att oroa oss för... Men de som går i den gråa zonen kan detta bli liiite jobbigt.

Så hur många av er använder sig av biometrisk autentisering på mobiler, datorer osv?

Själv använder jag det inte, då det är en säkerhetsrisk och jävligt lätt att komma runt.
Varför är det lätt.. Slå personen medvetslös och använd fingret eller ansiktet för att låsa upp enheten... en sifferkod blir lite svårare att få ur en om man är hardcore och vägrar. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av entropi »

Benjamin Franklin skrev:Those who would give up essential Liberty,
to purchase a little temporary Safety,
deserve neither Liberty nor Safety.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ny lag 1Juni 2022

Inlägg av Parabellum »

Marie skrev: 26 okt 2022 03:38
Nya regler för bland annat säkrande av elektronisk bevisning

Ändringar: Rättegångsbalken med flera lagar och förordningar

Beslutsunderlag: Prop. 2021/22:119 Modernare regler för användningen av tvångsmedel

SFS: 2022:316–331

Ikraftträdande: 1 juni 2022

Ändringarna syftar till att uppdatera regleringen av tvångsmedelsanvändningen. De innebär bland annat att det införs ett nytt tvångsmedel, genomsökning på distans – som kan säkra tillgång till elektroniska handlingar, till exempel i externa servrar eller i molntjänster – och avskaffande av förbudet mot att beslagta meddelanden mellan den misstänkte och en närstående. Det införs också en möjlighet att i vissa fall dröja med en underrättelse om att ett tvångsmedel har använts och en skyldighet för en enskild att i vissa fall medverka till biometrisk autentisering, till exempel med hjälp av sitt fingeravtryck, för att öppna en mobiltelefon eller liknande.
https://www.regeringen.se/informationsm ... t-2022/#j4
Vi som är laglydiga har ju inget att oroa oss för... Men de som går i den gråa zonen kan detta bli liiite jobbigt.

Så hur många av er använder sig av biometrisk autentisering på mobiler, datorer osv?

Själv använder jag det inte, då det är en säkerhetsrisk och jävligt lätt att komma runt.
Varför är det lätt.. Slå personen medvetslös och använd fingret eller ansiktet för att låsa upp enheten... en sifferkod blir lite svårare att få ur en om man är hardcore och vägrar. :lol:
Just därför kan det vara bättre med biometrisk autentisering!
Utan den och tron att jag är en tuffing, så kanske man får leva kvarvarande år som krympning. Utan öron ,ögon och ett kvar lämnat pekfinger.
Och då fick dom infon ändå, hoppas det var värt det!?
Kan vara så att man i en pressad situation inte kommer ihåg sin kod och då kan biometrisk autentisering vara till stor nytta. :hm:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ny lag 1Juni 2022

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 26 okt 2022 07:03 Just därför kan det vara bättre med biometrisk autentisering!
Utan den och tron att jag är en tuffing, så kanske man får leva kvarvarande år som krympning. Utan öron ,ögon och ett kvar lämnat pekfinger.
Och då fick dom infon ändå, hoppas det var värt det!?
Kan vara så att man i en pressad situation inte kommer ihåg sin kod och då kan biometrisk autentisering vara till stor nytta. :hm:
Säg i en SHTF situation där familjens adress finns och de är ute efter dem eller liknande extrem exempel, då tror jag även den vekaste föräldern blir en tuffing och inte avslöjar koden. ;)

Men rent krasst, så ska man inte ha känslig information på bärbara enheter. oavsett om det är företagshemligheter eller kriminella hemligheter... Det ska finnas på släpbara medier eller externa diskar inlåsta i kassaskåp. och vid extremt känsligt även krypterat.. men då krävs tre kopior.. att rädda en krypterad disk är så nära noll man kan hamna utan att vara på noll.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Parabellum »

Är övertygad om att de flesta sjunger ut med rätt behandling.
Finns så många vägar att ta för den som håller i taktpinnen. :shtf:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Marie »

Kanske. Men auto destruct efter två felinslagningar av koden så behöver inte lidandet bli långt. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 384
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Prepsson »

* Tycker ni att FRA-lagen borde rivas upp?
Ja, då ändamålsglidningen var nåt som befarades redan från början.
* Tycker ni att Sverige bör rätta sig efter EU's dom att datalagring inte är tillåtet så att internetleveratörerna och telebolagen inte lagrar all info om data trafik, telefoni sms osv?
Ja, det skall inte kunna godtyckligt väljas och vrakas vad som skall följas och vad som ignoreras
* Ska det vara förbjudet med kameror på våra gator och torg som använder ansiktsigenkänning?
Väldigt svår fråga. Ja, om det ej blir ändamålsglidning.
* Försöker du skydda dig genom att använda oreggat simkort och VPN / Tor på grund av punkterna ovan?
Anledningen att jag kör med oreggat simkort är att slippa de förbannade telefonförsäljarna. VPN? Ja, vid tankning av semesterfilmer samt vid eventuellt nyttjande av publik och/eller utrikisk uppkoppling.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10605
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av bastard »

en sak jag funderar på

kommer AI användas för att samla information om folk? , sannolikt görs det redan nu

dels ta mängderna av det som finns på nätet för att få överblick, dels leta efter personer via metadata

framtiden kommer bli besvärlig att vara anonym på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Marie »

Det gör den garanterat, då Google search och Bing search är AI drivna sedan ett bra tag tillbaka.. Det märks på de korkade svaren man får, så man måste låsa in sökorden för att den där jävla AI'n inte ska föreslå bromsbelägg när man söker på hårddiskar. :smack:

Så använder jag google search så använder jag .se för svenska och .com för engelska och sedan varierar jag sökningar med olika fotavtryck och så härdad firefox så den knappt fungerar och jag har tre olika firefox versioner jag växlar mellan.
man måste attan utveckla schizofreni för att hålla sig anonym, så den där AI'n tror man är flera personer. :lol: :lol: :lol: :lol:

Men sedan för många är det redan kört, så det är ingen ide att ens försöka.
Har man google/microsoft/apple/facebook/amazon konton där man reggat sig och utnyttjar tjänsterna, så är man redan körd i integritetsfrågan.. så då är det ingen ide att försöka kämpa emot.... ska man göra olagliga saker så ska man nog lägga upp ett lager av integritetsskydd och ha olika digitala identiteter som inte går att sammankoppla på ISP/hårdvara/mjukvara
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av maskros »

När jag söker med google (vanligen duckduck) använder jag en "private session / private window / incognito" och då har google inga kakor att gå på så då funkar det ok.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"