priser på begagnade saker ?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Ursus

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av Ursus »

Tror att Antikrundan och dylikt är att beskylla till stor del. Mindre intellektuellt bemedlade individer sitter och sträckkollar sådana program och kommer därefter in i någon hysterisk guldfeber där gamla prylar kan vara värda rikedomar. Detta naturligtvis utan att ha en aning om vad som faktiskt har ett samlarvärde eller inte.

Känner lite samma inför 20-nånting-åringar (vanligtvis snubbar) som har sett exakt tre youtubevideor om aktier, och därefter skaffar sig ett Avanzakonto och tror att de är Gordon Gecko. Men förlust av kapital som normal följd.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av EN brun böna »

bastard skrev: 22 jan 2023 07:24 kollar på en del även nu på tradera, och :smack:

en hel del saker går för dyrare än vad man kan köpa nytt på ex amazon, jag gillar inte firman , men numera är frakten så pass dyr att en del blir billigare därifrån om det är fraktfritt över 229kr

och på tradera är frakten inte särskillt billig, och dyr total på relativt billiga saker

borta är den tiden då man kunde köpa en handfull fickknivar för en hundralapp i varjefall :oops:
På tradera så finns en knapp för bildsök av varan man är intresserad av där kan man hitta samma vara om den finns ute och till andra priser. Eller så gör man ett sök som man skriver i sökrutan.
Men bildsök har ofta hjälpt mig att hitta billigare vara.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av somvanligt »

Dyrt på tradera och blocket har det varit i många år. Det är knappt värt att söka där.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av entropi »

Har funderat på om det kan vara lättare att handla på såna ställen med pengar som inte är vita som snö på något vis

Eller att det på något vis går att använda kvitton eller något för någon sorts pengatvätt.
Ser att saker går väldigt dyrt hos kronofogden ibland också.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av bastard »

kollar ige vad som sålts på tradera, några specifika saker finns billigare, fraktfritt på amazon än vad dom gick beg på tradera och där frakten kommer till

för mig helt obegripligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av Urban »

Har uppmärksammat det där också. Jag har tänkt att det är personer som alltid övervärderar det dom säljer men sedan visar det ju sig att folk faktiskt köper det ändå :smack:

Menar inte att låta dryg (och jag är definitivt inte rik) men jag köper numera typ allt nytt. Fördelen för mig att köpa nytt är att jag inte sveps med och gör massa impulsköp. Jag letar aldrig på REA tex för då kan man ge sig fan på att jag inbillar mig att jag "behöver" något. Ja jag använder tex Pricerunner men köper typ bara nytt. Grejen är ju att det i praktiken knappt blir dyrare jämfört med begagnat som ni påpekar. Och över tid blir det typ billigare för min konsumtion minskar när jag bara köper det jag verkligen vill ha/behöver/som passar osv.

Blev kanske lite sidospår men har verkligen reagerat på det där också.
- - = = :D = = - -
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"