Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Parabellum »

Men vill verkligen Europa sänka sina egna ekonomier för att rädda ett av de mest korrupta länderna i denna världsdel och inte långt ifrån Ryssland?
Och att slänga sig med BNP siffror som Hökmark gör är bara dumt om landet nu gått in i en krigsekonomi.
Det kommer bli en svår nöt att knäcka, ett Ryssland med vägar, järnvägar och luftherravälde.
Och detta i en defensiv position! ;) :up:
Hmm visst, säger de där experterna det så! :roll:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av bastard »

frågan är om det sänker ekonomierna
vad händer om ryssland går vidare västerut i sin strävan att återta forna unionsgränser?
estland lettland litauen, med flera

jag vet inte vilket som är billigast, men jag vet att det blir dyrt vilket som
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 27 dec 2023 22:15 frågan är om det sänker ekonomierna
vad händer om ryssland går vidare västerut i sin strävan att återta forna unionsgränser?
estland lettland litauen, med flera

jag vet inte vilket som är billigast, men jag vet att det blir dyrt vilket som
Om de går väster ut mot Natoländerna så är det tur att ryssland nött ner sina resurser i ukraina.. så när ryssarna konfronterar nato trupperna så kommer det troligtvis bli ganska kortvarigt..
Även om ryssland sätter in kärnvapen som sista kamikaze åtgärd så blir det fortfarande kortvarigt.

Putte vet om detta, så chansen att han går på natoländer är mindre än att jag blir frisk o miljonär inom 6månader.
Så den biten behöver vi inte oroa oss för kommande 20år det tar dem att återuppbygga arsenal o soldater
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Parabellum »

Är tämligen säker på att de länder i Europa som gör gemensam sak och anfaller Ryssland, inte kommer att lyfta sina ekonomier i dessa tider.
För att klara av ett sådant åtagande, måste dessa länder definitivt ställa om sina ekonomier och industrier för STORSKALIGT KRIG.
Och att göra något sådant ta lång tid, men det är ett måste.
Redan nu skrivs det om att ammunitions brist råder och hur blev det med Rysslands brist på detta enligt alla experter. :hm:
Är detta med att Europa tillsammans tar sig an Ryssland är ens möjligt.
Mycket samarbete här om vem som skall göra vad och vem som skall ta kostnaderna.
Blir det dessutom en NATO/ USA sak av det, kommer länder som definitivt är USA fientliga göra slag i saken och nyttja tillfället.
Händer detta, så kommer dollarn med all säkerhet förlora sin plats som reservvaluta.
Och det är just detta som är själva grejen med allt som händer nu, tror jag.
Ryssen måste på något sätt stoppas, hur detta kan göras på bästa sätt vet jag inte.
Om jag låter mina känslor styra, så säger jag krossa landet en gång för alla och radera alla historiska bevis på att landet ens funnits.
Är duktigt trött på att länder inte bara respekterar andra länders suveränitet.
Låter jag förnuftet styra så är det höga röster om fredsförhandlingar.
Jag vet helt enkelt inte riktigt vad som bör göras, är mycket rådvill i detta. :wall:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Parabellum »

Sverige kommer förmodligen på något sätt dras in i direkt väpnad konflikt gällande Ukraina/ Ryssland.
Mycket talar för det, som jag tänker.
NATO inträde är nästan klart verkar det som, trodde inte det skulle bli av pga Ryssland/ Turkiet.
Ryssland vill verkligen inte att vi blir ett NATO land och har dragit i alla trådar för att detta inte skulle bli av.
Men med vårat nya avtal med USA som i princip är färdigt och sket det sig duktigt.
Med det i hamn kommer USA kunna nyttja Svenskt territorium som sitt egna, i alla fall på minst 17 platser.
Rekommenderar att läsa avtalet som länkas här:
https://www.regeringen.se/contentassets ... ch-usa.pdf
När detta avtal väl är undertecknat så sitter vi samma båt som Finland.
Finland har gett USA 15 platser att disponera.
Ryssland reagerar givetvis på denna medvetna upptrappning och då ojar sig alla kring detta?!
Vi gör medvetet samma sak här i Sverige. :smack:
Låt oss göra våran upprustning själva för att främja stabilitet i vårat område.
Jag tänker lite som så här, har USA lyckats med något de företagit sig utomlands?
De är inte några man vill ha att göra med om det närmar sig deras krigsindustri.
Allt de rör vid blir bajsmackor!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av bastard »

just nu känns det om det skall serveras bajsmackor i kaninvalör eller från diareinsjuknad elefantvariant :x :hm:

usa har inte lyckats med särskillt mycket, förutom att låna pengar och leva på detta
men dom har varit tekniskt drivande på flera områden, inte allena, men hyggligt lyckade

nu kommer fler länder som vill vara samma sak
frågan är vilka som kommer dit

jag tror att människans guldålder är på sina sista år
åtminstånde för ett bra tag
när fossilbränsle eran sinar, så går guldålderna mot sina sista ryckiga år
och då kommer :shtf: :zombie: :bam: :-g (:) :-g :alien: :shtf:

och japp, vi blir nog indragna i skiten, men ser ingen bra annan utväg
ett nordens eu + nato hadde fungerat, men det är årtionden för sent att fundera på det nu
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av entropi »

Vi borde kanske återställa kärnvapenprogrammet illa kvickt i tysthet, och se om vi kan köpa in några bomber innan vi har återställt vår inhemska produktion?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Parabellum »

entropi skrev: 28 dec 2023 17:25 Vi borde kanske återställa kärnvapenprogrammet illa kvickt i tysthet, och se om vi kan köpa in några bomber innan vi har återställt vår inhemska produktion?
Håller med till fullo! :up: :up: :up:
Bygg silos längs en tänkt mitt linje genom hela Sverige.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av bastard »

har en vag misstanke om att vi skulle be usa om postera ett antal kärnvapen ex på gotland så hadde dom varit där innan meningen varit avslutad :notme:

finland kunde ta några med på något skär i deras skärgård
samma i sverige

kanske en silo under sergels torg med, bara för saken skull :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Ongrid »

bastard skrev: 28 dec 2023 18:06 har en vag misstanke om att vi skulle be usa om postera ett antal kärnvapen ex på gotland så hadde dom varit där innan meningen varit avslutad :notme:

finland kunde ta några med på något skär i deras skärgård
samma i sverige

kanske en silo under sergels torg med, bara för saken skull :mrgreen:
Det finns ju liksom ingen mening med att ha kärnvapen på Gotland... USA kan avfyra sina kärnvapen från platser som når Ryssland oavsett.
Det enda man behöver Gotland för, är att sätta upp sitt luftvärnsparaply över Baltikum
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"