Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Charlie** »

“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Marie »

Marie skrev: 02 dec 2021 18:49
Marie skrev: 17 apr 2021 20:27 Jag tror ärligt att putins långsiktiga plan är att återskapa forna gränserna.. kan kommer ta lite då och då för att återta utbrytarstaterna på lång sikt, så det blir det forna stormakten igen med stor kustlinje runt östersjön. putin är nostalgisk på den idén
och det värsta är att han kommer komma undan med det.. för USA/nato är inte redo att gå till 3:e världskriget för de ländernas skull... se hur lätt han kom undan med krimhalvön.. lite morr o protester men helt ostraffat kom han undan med det.
wait and you will see [/color]
Jag citerar mig själv för min teori jag hade i våras.. Den börjar kännas som att den var nog inte så wayout kanske. :)
Marie skrev: 02 dec 2021 21:41
Charlie** skrev: 02 dec 2021 19:03 Ja, mycket troligt. Man har även hävdat att de baltiska staternas utträde ur OSS inte var förenlig med folkrätten, dvs var olaglig. En intervention i de baltiska staterna i syfte att införliva dessa i nuvarande Ryssland, precis som med Krim, skulle alltså vara helt lagligt, enligt rysk retorik. För att lyckas med detta så måste Putte ta Gotland först för att förhindra NATOs militära reaktion. Förlorar vi Gotland så kan ingen återta den ön. Jag bävar för framtiden.
njae, jag tror inte han kommer behöva ta gotland.. Nato är nog ärligt talat inte villiga att starta tredje världskriget över ukraina.. Krim gick helt smärtfritt utan att något hände.. Lite politiker som oja sig o gjorde lite rubriker första månaderna efteråt.. men nu mer är det ingen som ens talar om det.
Så jag tror ärligt på fullaste allvar att Putin kommer komma undan med detta steget oxå... Vänta o se om några månader..
Det är attan inte många gånger jag uttrycker mig negativt om utkomster, men detta med Ukraina kommer bli föredetta ukraina som bara kommer synas på historiska kartor i framtiden.
2025 eller absolut senast innan nyåret 2030 kommer Putin tagit tillbaka utbrytarstaterna och Nato kommer inte göra ett dugg åt saken.. Gotland kommer han aldrig ta, då sverige är ett bra att ha land då vi är så mjölkiga o villiga att låta han hållas.. så han kommer se vårat land så som hitler gjorde under andra världskriget.
Jag hoppas jag har fel, men jag tror det är såhär det kommer utspela sig.. (:) :-g

Edit
Den dagen putin blir sjuk och inför döden, så kommer han göra ett sista utspel o ta alla utbrytarstaterna på en o samma gång för att få se ryssland helt igen innan sitt sista andetag.

(:) Jag citerar åter igen mig själv med att ta med messet när Charlie** och jag växla lite tankar som komplettering..
Jag tittade nyss på SVT-text, dock är det inte publicerat på sajten svt.se ännu.

Jag postade första inlägget den 17 april 2021.. Nu kan man läsa att Ryssland ska skicka "Fredsstyrkor" till Kazakstan och att en expert tycker att moskvas inblandning är oroande.
hmmmmmmm.... :hm: ska vi ta på foliehatten i några minuter (:) och fundera på om ryssland kommer ta tillfället i akt för andra baktankar än bara stötta Kazakstan.

För att ta filmcitatet jag nämnde tidigare.... Det är intressanta tider vi lever i. :hm:

.
61d63cc25b1af998647185.jpg
61d63cc25b1af998647185.jpg (47.8 KiB) Visad 5539 gånger
61d63cc25b1af998647185.jpg
61d63cc25b1af998647185.jpg (47.8 KiB) Visad 5539 gånger
Bilagor
61d63ccfbd66e728178096.jpg
61d63ccfbd66e728178096.jpg (41.29 KiB) Visad 5539 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av reboot »

Allt mer spänt läge vid gränsen mellan Ryssland och Ukraina

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/allt ... ch-ukraina

UPPDATERAD IDAG 02:35PUBLICERAD IDAG 02:30
Vid den ryska staden Voronezh vid gränsen till Ukraina står pansarvagnarna tätt. På flera platser längs den Ukraina gränsen tränar nu rysk militär för fullt och man tros nu ha omkring hundra tusen soldater längs gränsen.
Under fredagen kom rapporter om att Ryssland planerade en sabotageoperation under falsk flagg i Ukraina som ska rättfärdiga en invasion. Något som Pentagons talesperson John Kirby bekräftade under en presskonferens på fredagen.

– Vi har sett det förut från Ryssland. När den inte finns en riktig kris som passar deras behov, så skapar de en ny.


SVT:s korrespondent: Skulle kunna ske attack om två-tre veckor

https://www.svt.se/nyheter/svt-s-korres ... tre-veckor

UPPDATERAD IDAG 02:45PUBLICERAD IDAG 02:30
USA misstänker att Ryssland kan komma att fabricera attacker mot rysk militär för att få en ursäkt att anfalla Ukraina.
– Jag tror tyvärr att det är ganska sannolikt, säger SVT:s korrespondent i Ryssland, Bert Sundström.
Rysslands agerande just nu kan tolkas som att landet har återhämtat sig från krisen på 1990-talet och nu känner sig starkt.

– Man ser Nato och EU som såpass svaga att Nato kan tvingas till någon form av reträtt, säger Bert Sundström.

Samtidigt är det svårt att säga vad som faktiskt är sant och hur trolig en attack är.

– Om det skulle ske tror jag att det blir om två-tre veckor, då det är gynnsamt för militären då, säger Bert Sundström.

Hör mer i videon
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Marie »

hmmm... :hm:

Citat inlägget innan detta: ((– Om det skulle ske tror jag att det blir om två-tre veckor, då det är gynnsamt för militären då, säger Bert Sundström.))

meeeendååå... vad attan... har han läst Ryssland o Nato tråden här inne och min betting: Citat: (Detta kommer resultera i att putin härsknar och innan vecka 9 så kommer han ordna en korridor ner till krimhalvön.) :lol: :lol: :lol:
viewtopic.php?p=27355#p27355
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av reboot »

Marie skrev: 16 jan 2022 03:37 hmmm... :hm:

Citat inlägget innan detta: ((– Om det skulle ske tror jag att det blir om två-tre veckor, då det är gynnsamt för militären då, säger Bert Sundström.))

meeeendååå... vad attan... har han läst Ryssland o Nato tråden här inne och min betting: Citat: (Detta kommer resultera i att putin härsknar och innan vecka 9 så kommer han ordna en korridor ner till krimhalvön.) :lol: :lol: :lol:
viewtopic.php?p=27355#p27355
Även om Putin härsknat till ordentlig, kan han inte köra fast sina stridsvagnar i den ukainska leran. Han ä broende av att det fryser till och går käle i jorden, vilket det inte gjort än. Vägnätet förutsätts vara minerat, så pansaret måste ut på åkrarna.
Putin har även lovat att personligen närvara vid öppnandet av Vinterolympiaden i Beijing i början på februari!
Sätter han igång ett krig i Europa, så kvaddar han det omhuldade OS för sin kompis Xi.....inte bra...

Efter OS slut den 20 februari blir det dämot en skakig tid för både Ukraina och Taiwan om Putin och Xi samordnar sina attacker för att splittra USA och knäcka NATO. Då är även Baltstaterna i farozonen om det går bra för ryssarna i Ukraina.
Den som lever får se
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Ongrid »

Eller så ser man fördelen med att folk är upptagna med att titta på Olympiaden och sitta hemma i karantän från Omikron :mrgreen:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av entropi »

Ang frusen lera så tänkte jag inte på det förrän jag hörde det. Men för någon dryg månad sen tänkte jag att han kanske slår till efter jul om det kommer en rejäl köldknäpp.
Tänkte att det passar perfekt i tid iom att Helmut Kohl böjde ned Tyskland på alla fyra och särade på skinkorna framför Putin när de stängde av sin kärnkraft.

...Men de där drönarna ovanför våra kraftverk har säkert inget med det här att göra, nej då.

Hoppas verkligen att allt det här kan lugna ned sig utan att eskalera!
Hoppas han vill sätta sig i ett förbättrat förhandlingsläge bara
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av reboot »

Russia to Move Forces to Belarus for Military Drills Next Month


https://bloomberg.omniekonomi.se/russia ... h/a/BjnGzG

Telegram från BLOOMBERG / Omni Ekonomi
18 January 2022, 16.39
(Bloomberg) -- Russia said it will move forces to Belarus for military drills next month, amid deepening confrontation with the U.S. and Europe over Ukraine.

The joint exercises, called “Allied Determination-2022,” will take place Feb. 10-20, with Russian troops in place in Belarus by Feb. 9, Deputy Defense Minister Alexander Fomin said at a briefing Tuesday for military attaches in Moscow. They’ll practice search-and-destroy measures against “illegal formations” and defense of the state border against “armed groups of militants,” he said.
.....................

Russia moves more troops westward amid Ukraine tensions

https://abcnews.go.com/International/wi ... s-82326263

MOSCOW -- Russia is sending troops from the country’s far east to Belarus for major war games, officials said Tuesday, in a deployment further beefing up Russian military assets near Ukraine amid Western fears of an invasion.

Deputy Defense Minister Alexander Fomin said the drills are intended to practice a joint response to external threats by the alliance of Russia and Belarus, which have close political, economic and military ties. Fomin didn’t say how many troops and weapons were being redeployed for the exercises, or give the number of troops that will be involved in the war games.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Charlie** »

De ryska landstigningsfartygen som flyttades från Norra ishavet, till Kaliningrad har nu lämnat Östersjön och strävar söderut mot Medelhavet och Svarta havet. Det innebär att ryssarna ökar på sin landstigningsförmåga i Svarta havet.
Verkar som Ukraina riskerar att få det hett om öronen från 2 håll.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Marie »

:hm: Jag vidhåller min tidigare betting... Senast vecka 9... dock tror jag inte tidigare än månadsskiftet.. Det är lite schackpjäser kvar att placera ut.
Fan vad elak jag känner mig som säger så här.. Men jag tror det är bittra sanningen tyvärr. :(
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"