Är forum ett allmänt döende fenomen?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av bastard »

kan även vara att vi inte diskuterar det mest fundamentala så mycket, det skulle hjälpa att ha folk som behöver den informationen

kan vara värt att ha en, "börja här" del av forumet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 30 okt 2023 12:02 kan även vara att vi inte diskuterar det mest fundamentala så mycket, det skulle hjälpa att ha folk som behöver den informationen

kan vara värt att ha en, "börja här" del av forumet
Kan vi ha en permanent sticky-tråd högst uppe med typ "preppingens grunder för nykomlingar", där vi ständigt kan diskutera och fylla på?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av bastard »

gärna för mig, admins lär läsa tråden
säg gärna ni andra vad ni tycker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Parabellum »

Varför inte, kan det få fler att att bli nyfikna och rent av delta så ger jag det :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av maskros »

Låter som en bra idé!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Marie »

Nybörjarkategori.. Grundläggande Hemberedskap
  • MSB's Rekommendationer
  • Mer realistiska Rekommendationer MSB +1
  • Ta det ett steg längre än MSB 1månad
  • Klara dig upp till 8veckor
Det är nog lite på denna nivån som det behövs, då många blir avskräckta av orden bunkra, krig, naturkatastrofer.. så folk slår dövörat till o lever vidare i rosa bubblan.
Vissa av dem kommer aldrig kliva ur bubblan, men man kan göra bubblan mer genomskinlig med mjukare tongångar.. Om fjärrvärmen får stort läckage o tar dagar att laga i minusgrader.. Kassa systemen blir utsatta för cyberattacker o ransomware så det slutar funka i en vecka.
Grävmaskin råkar gräva sönder huvudmatningskabel till elen så ett ställverk måste lagas och tar en vecka att få hem reservdelar.

Det är saker som svensson kan relatera till utan att behöva ändra världsuppfattning i sin bubbla.

Samt det viktigaste av allt...
Vi med mer kunskap o tongångar att klara oss i krigstillstånd och ett år på egenförsörjning i bunker lager, inte hånar de som bara vill preppa enligt MSB's rekommendationer.
För hur man än vrider på det.. MSB's är bättre än inget alls :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av bastard »

hur skulle det kunna se ut?

loggade ut och kollade, anslagstavlan var det översta

byta ut den till något som "börja här" kanske?
ska man då skriva direkt i den delen, eller ha länkar till rätt trådar på respektive avdelning i forumet?

spånar bara, fyll på med era funderingar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Marie »

spånar bara, fyll på med era funderingar
då spånar jag vidare.
Kan man skapa ett Välkomst PM vid en nyregistrering, med lite länkar som kan vara bra för en ny medlem? :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av jr_36 »

Go for it.

Det andra som jag tror vi gör, som är till nackdel, är att vi har en del dolda kategorier som enbart syns för inloggade medlemmar, där vi är väldigt aktiva. Nu måste en del tas i dessa dolda kategorier, men mycket kan också tas öppet. Vi går både miste om "visuell aktivitet" samt bra information för sökmotorer att indexera. Själv var jag nog passiv (och utan konto) läsare i något år eller så på det gamla forumet en gång i tiden...

=> Ta så mycket som möjligt i de öppna kategorierna.

Finns mod för att skicka pm vid registrering ser det ut om. Undviker mod om möjligt, även om tanken är intressant. Kan titta på saken igen när vi har substans vi skulle länka till i sådan pm.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Marie »

jr_36 skrev: 30 okt 2023 23:04 Go for it.

Det andra som jag tror vi gör, som är till nackdel, är att vi har en del dolda kategorier som enbart syns för inloggade medlemmar, där vi är väldigt aktiva. Nu måste en del tas i dessa dolda kategorier, men mycket kan också tas öppet. Vi går både miste om "visuell aktivitet" samt bra information för sökmotorer att indexera. Själv var jag nog passiv (och utan konto) läsare i något år eller så på det gamla forumet en gång i tiden...

=> Ta så mycket som möjligt i de öppna kategorierna.

Finns mod för att skicka pm vid registrering ser det ut om. Undviker mod om möjligt, även om tanken är intressant. Kan titta på saken igen när vi har substans vi skulle länka till i sådan pm.
Det jag tänkte på som välkomst PM vid nyregistrering var något i stil med.

Hejsan o välkommen till Preppad.se. Vi hoppas att du kommer finna forumet både roligt och informativt med nyttiga ämnen likt Vad MSB rekommenderar men även andra skojiga ämnen som läsvärda böcker och filmer... bla-bla-bla.... något mer lättsamt varmt o välkomnande.

Jag vet att vissa forum har man ett nytt personligt meddelande som kan vara strikt med länk till, Dessa regler gäller på forumet.. posta inte kommentarer i onödan i befintliga trådar.. bla bla tråkigt välkomst tjafs.
Det var så tanken slog mig.
Men det var mer en lös spåning utan riktigt förslag.. bara en tanke för att spinna vidare.

Men ett varmt välkomnande PM kan nog faktiskt vara kul som ny medlem att få, för att känna sig lite peppad att starta posta som en liten hackspett. :D :D :D :D

Edit.
Något kul som Tenforums.com har är spel/lek trådar o annat icke specifikt forums relaterat.. https://www.tenforums.com/chillout-room/
en är ord association, en är behåll ett ord byt ut en.. en annan är sista bokstaven ord. så är det ett ord på Preppa(d), så blir nästa (d)rönare.. Sedan en Sista som postar vinner.. Där en admin bryter tråden efter ett visst antal poster mellan 3000-5000.. Den tråden blir till allmänt snack om väder vind och jag köpte ett nytt klistermärke på jula..
Det kan liva upp så det inte blir för allvarligt o ensidigt snack och även en ny vågar posta utan att känna att de tränger sig på.

Bara en liten tanke utan att föreslå något. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"