Outad bland okända

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Outad bland okända

Inlägg av NordicHillbilly »

Jag berättar i princip bara till folk som är vettiga och har egna skjutvapen/gård etc. Eller folk med nyttiga kunskaper. Har skurit ut moderna skräpmänniskor som inte kan eller har något ur mitt liv för längesen.

En sak du kan hoppas på är väl att ingen på brölloppet lär kolla upp vart du bor i tid för att det ska spela roll. Troligen är deras minne kort. Sannolikheten att någon av dem i nuläget är prepper-stalker är rätt liten. Även om sådana existerar så är de flesta av dem förmodligen mest bara autistiska muppar utan jobb som är bittra över att de inte kan preppa, men som förmodligen också saknar förmågan att döda exempelvis mig eller andra preppers, då vi förhoppningsvis är betydligt farligare än dem. Hoppas dock du har vapen, larmanordningar och hund(ar) vid shtf. Vart man än bor lär man komma att behöva hantera folk som inte kan ta ett bestämt nej och mota bort folkvandringar från städerna medelst bemammade barrikader. Kommer inte bli ett dugg trevligt eller humant, men nödvöndigt för att överleva.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1065
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Outad bland okända

Inlägg av rödluvan »

Brukar inte berätta själv annat än om det kommer på tal, men jag är ganska öppen med vad jag håller på med annars och visar gärna vad man håller på med och förklarar varför det är bra att vara förberedd, tex om elströmmen försvinner länge, det blir snöstorm så att man inte kommer åt matbutiken, osv. Det handlar ju till stor del om normal beredskap för krislägen i vardagen.
Samt så klart nyttan med att odla egna grönsaker, tänka långsiktigt hållbart ut miljösynpunkt, egen ved, osv. också ganska självförklarande.
Det mesta är ju trots allt vanligt sunt förnuft om man tänker efter.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Outad bland okända

Inlägg av maskros »

Har snarare drivit mot att bli mer öppen med mitt preppande men inbillar mig att jag gömmer mig genom att vara synlig som en som preppar enligt MSB och lite till. Jag är alltså öppen med att jag preppar för en vinterstorm utan el och har lite bra saker i bilen men döljer det som ryms inom "och lite till". Hoppas det funkar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Outad bland okända

Inlägg av Charlie** »

Det handlar ju också om hur man framställer sitt preppande och sig själv som prepper. Bara begreppet "prepper" får ju de flesta att lyfta på ögonbrynen och bör därför undvikas. Man kan ju komma in på ämnet genom att berätta någon påhittad anekdot när man kommer in på samtalsämnen som t ex strömavbrott.

Det var strömavbrott här om veckan och det blev helt nedsläckt i kvarteret. Vi tände några ljus och hade det ganska mysigt. Jag tog ficklampan och gick ned i källaren och hämtade upp campingköket och gjorde kvällsfika åt ungarna, dom tycke det var skitkul. Jag värmde även vatten så jag kunde tvätta minstingen när jag bytte blöjor på henne. Jag passade på att fylla upp två termosar med varmvatten för morgonen men som tur var så strömmen tillbaka på morgonen. Jag är väldigt glad att jag hade kvar det där gamla campingköket, jag inte är ju någon friluftsmänniska direkt. Jag har länge funderat på att göra mig av med det men nu har jag bestämt mig för att behålla det då det kan komma till användning i alla fall.

Här beskrivs en uppkommen situation som kan drabba vem som helst, när som helst. Med lite kreativitet och praktiskt kunnande så fixades ljus, kvällsfika och varmvatten. En fungerande ficklampa, fanns tillgänglig. Stearinljusen togs från "förrådet" lika så vatten och campingköket. Att vatten fanns på dunk i garderoben utelämnas och skulle frågan komma, så ljuger man lite och säger att det fortfarande var tryck i kranarna. Dessutom så var man lite eftertänksam och förutseende och fyllde på termosarna. I denna tämligen odramatiska anekdot, så har man egentligen inte avslöjat någonting om sitt preppande men man har med all säkerhet sått ett litet frö om hur man kan lösa uppkomna situationer med det som finns hemma hos de flesta. Lite kreativitet och förutseende är det enda som behövs ...och man är fortfarande hur "grå" som helst.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Outad bland okända

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 02 jan 2020 16:32 Har snarare drivit mot att bli mer öppen med mitt preppande men inbillar mig att jag gömmer mig genom att vara synlig som en som preppar enligt MSB och lite till. Jag är alltså öppen med att jag preppar för en vinterstorm utan el och har lite bra saker i bilen men döljer det som ryms inom "och lite till". Hoppas det funkar.
Tänker likadant där.

Har lyckats outa mig själv som överlevnadsintresserad åt ganska många eftersom det trots allt är en långvarig hobby, och detta har då sedemera lett till att jag "garanterat är en prepper också" när mina intressen kommer på tal. Brukar ge standardsvaret, "jo, har ju ett trangiakök och lite extra mat, det är ju bra. Vi hade mycket strömavbrott hemma när jag var ung, så det sitter väl i."

Och dessutom är svårt att dölja åt vänner/kollegor/bekanta att baklucka plus baksäte är fullt av ullfiltar, dunkar, overall, ett helt kemförråd, bensinkök, spritkök, yxa, skyffel, spade, bogserlina, etc etc etc. Då är det bara dra nästa standardreplik, "ja, det var ju den där gången då jag blev stående i minus trettio mitt i bushen, sedan dess far jag ingenstans utan rejält med grejer, du vet hur det är".

Så många i min närhet har nog sina... aningar :oops: Men brukar utnyttja tillfället att lyfta deras egna potentiella beredskap. Om det görs sansat så brukar de flesta vara öppnare än vad man tror.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Outad bland okända

Inlägg av Daltorpet »

Jag funderar lite hur mycket man tänker på en prepper om man inte är prepper själv. Jag menar innan jag kom att bli en prepper så skulle jag inte reflektera över några trangia, konserver eller full bil.

Skulle jag då sett någon med de sakerna skulle jag tänkt: Åh kul den gillar också friluftsliv, härligt rea på soldatens ärtsoppa? Eller ok så du är redo för äventyr?

Jag tror att jag skulle ha svårt att komma ihåg det så väl att vid en kollaps tänka: Åh visst fan syrrans ex hade ju en bil med massa utrustning i och några plattor ärtsoppa för några år sedan kanske har den lymmeln mer grejer så bäst att råna honom.

Jag tror inte ens jag visste vad en prepper var innan jag själv började hänga på Swedish survivalist av en slump. På sin höjd skulle jag tro att det var en extremist eller steroidbrukare om någon frågat om ordet. Jag har svårt att tro att majoriteten av folket orkar bry sig så pass om andra att de memorerar sådant.

Jag vill inte påstå att jag är öppen med mitt preppande men jag är öppen med mina intressen som offgrid, självhushållning, jakt, fiske och vildmark det är ju väldigt stor del av mitt liv så ganska svårt att hålla det dolt för vänner och bekanta. Jag tror jag mer definieras som det än som prepper av andra.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Outad bland okända

Inlägg av vantohal »

Det verkar vara ganska vanligt där jag bor. På olika sätt, men det verkar finnas ett samförstånd bland de flesta att man ska vara förberedd på att samhället rätt vad det är inte kan tillgodose oss.
Men det är inget jag diskuterar med människor. Ser ingen poäng i det, iallafall ingen pluspoäng.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Outad bland okända

Inlägg av Prepsson »

Tumregeln är att hör de inte av sig i lugna vatten så svarar jag inte när båten gungar.
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Outad bland okända

Inlägg av Mulle »

Är rätt öppen med att jag förbereder mig lite extra genom att alltid ha lite cash i plånboken, lite praktiska extra grejor i ryggan och en extra väska i bilen med kläder och lite annat. Får faktiskt rätt ofta frågor från intresserade personer som själva väljer att öka sin beredskap. Jag tillstår att det finns mat hemma för någon vecka, jag behöver ju inte redogöra för omfattningen av mina prepp. Jag tillstår bara att jag klarar en kortare tid med strömavbrott. Nu för tiden har alla mina jobbarkompisar en eller två hundringar i plånboken. Många har lagrat lite vatten hemma och kan nog laga till lite mat på ett Trangia. Sedan bor jag ute på landet ett antal mil från större städer och tänker att snyltarna kommer inte fram hit då de för länge sedan fått slut på bränsle till sitt fordon och fullständigt saknar orienteringsförmåga. Skulle mot förmodan några snyltare dyka upp så har grannskapet förmåga att hantera detta.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Outad bland okända

Inlägg av deadrabbit »

FCR2 skrev: 12 maj 2019 01:12 Lagom kul att bli presenterad på ett bröllop som "personen som är beredd på allt". Hoppas folk glömmer fort. Prepper var det enda ordet som saknades i presentationen.
Det här hände på ett bröllop för mig nyligen beskrevs typ så här; kändes tryggt att ha med blank(för namn) i LA när vi åkte vilse Han är både hemvärnare och prepper.

Inte nöjd med den presentationen i storgrupp.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."