Rökskydd

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Rökskydd

Inlägg av Stensture »

Jag har flera än bara en Sundströms flykthuva som jag länkade till. Fick tag på dem billigt nya och fina.

Som sagt så är den till för att snabbt tas sig ur en rökig situation. Utan mask så svimmar man inom ett par meter från dörren om man går in i ett rökfyllt rum.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Rökskydd

Inlägg av entropi »

Välkommen!

Det är alltid skönt att införskaffa lite prylar för att känna att man kommer igång. Vår kultur har programmerat oss att starta nya projekt med att köpa nya prylar.

Men kom ihåg att det viktigaste du kan göra som prepper är att öka på din "situational awareness". Inget fel med en flykthuva, men den bästa preppen är att inte hamna i en situation där flykthuvan blir din enda räddning.
Det fina med det är att det förmodligen inte kostar någonting.

Ett generellt råd är att en massa inköpta prylar inte räddar dig utan träning. Strategi, taktik & träning!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Rökskydd

Inlägg av maskros »

Har ingen aning om vad OP rör sig i för miljöer. För mig som bor utanför stadsgränsen och har BOL i vildmarken handlar det mest om att filtrera bort aska och sot. Jag har därför FFP3, halvmasker med P3 och helmasker med ABEKP3. Jag oroar min inte för CO men för giftiga gaser, aska och sot.

För den som bor i stan tror jag som många skrivit tidigare att "situational awareness" tar dig väldigt långt. Ta larm på allvar, lämna lokalen när det börjar lukta eller synas rök så har du minskat risken att råka illa ut pga brand. Jag tror att det flesta som omkommer av brand omkommer pga rökens toxicitet, inte pga syrebrist eller CO-förgiftning.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Rökskydd

Inlägg av Parabellum »

entropi skrev: 23 apr 2021 18:46 Välkommen!

Det är alltid skönt att införskaffa lite prylar för att känna att man kommer igång. Vår kultur har programmerat oss att starta nya projekt med att köpa nya prylar.

Men kom ihåg att det viktigaste du kan göra som prepper är att öka på din "situational awareness". Inget fel med en flykthuva, men den bästa preppen är att inte hamna i en situation där flykthuvan blir din enda räddning.
Det fina med det är att det förmodligen inte kostar någonting.

Ett generellt råd är att en massa inköpta prylar inte räddar dig utan träning. Strategi, taktik & träning!
:up: på detta inlägg.
Och till TS, ta detta till dig som en sanning!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1427
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Rökskydd

Inlägg av jr_36 »

Välkommen :-g

Som andra skrivit så kan brandluft vara svårt, då det kan vara allt från partiklar, gaser av olika svårighetsgrad, till möjlig underskott av syre i vissa lägen (vilket är svårt att filtrera bort :roll: ). Som bastard skriver är klart en pony bottle det ultimata. Min tanke, som är dock på andra sidan av den skalan är en FFP3 mask (av den sorten som säljs vikt platt) samt möjligen simglasögon (dom små dvs) som kompakt grundläggande skydd för ögonen. Om någon annan funderat på användning av simglasögon till sådant/annat preppigt så mottages tankar tacksamt.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Rökskydd

Inlägg av deadrabbit »

Välkommen.
Har själv ingen flykthuva annat än på jobbet till speciella tillfällen :shtf:
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"