Knivlagen i rampljuset igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Ursus

Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av Ursus »

https://sverigesradio.se/artikel/regeri ... -knivlagen

Skärpning av knivlagen på gång igen. Låter förvisso som att det är straffen som skall bli hårdare, där kniv faktiskt används i brottsligt syfte.
Men risken finns att det blir nya böjelser av vad som är tillåtet att bära eller inte.

Meningslös aktion. Kommer inte att göra någon skillnad. Osv.
mopar340
Inlägg: 429
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av mopar340 »

Såg det där... det olyckliga är väl att det drabbar såna som oss på väg ut i skogen att tälja en pinne?
För de kriminella konsumeras det väl av straffrabatten, tyvärr.

HD satte ju ner foten för nått år sen och klargjorde knivlagen, efter att polisen börjat ytnyttja den för "pinnjakt.

https://lagen.nu/dom/nja/2016s30


Känns som att det kommer not vara dags snart igen om det där går igenom, var väl prat om minimistraff fängelse när det var uppe för nån vecka sen?

Tränade i arbetsbyxor och åkte dit...

https://www.elinstallatoren.se/2021/03/ ... knivlagen/
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av Protect »

Man får inte heller bära skjutvapen på allmän plats men lik förbannat skjuts det ju både här och där ständigt så den där knivlagen är totalt meningslös liksom det mesta annat som myndigheterna hittar på för att "skydda medborgarna", patrasket skiter högaktningsfullt i regler och lagar om dom ens är läskunniga.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av maskros »

Är det slut med Leatherman i fickan nu?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
dehprepp
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 apr 2021 23:16

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av dehprepp »

Någon som bor i en större stad och bär kniv vardagligen?
Själv bor jag i ett av Stockholms "finare" områden och klär mig skapligt så risken att bli stoppad av polisen är relativt liten men skulle ändå aldrig våga mig ut med kniv. Skulle vara lite svårt att rättfärdiga en EDC rygga med innehållande kniv genom "Vid kris kommer inte ni kunna hjälpa mig" lol :D
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1286
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av reboot »

dehprepp skrev: 29 apr 2021 23:21 Någon som bor i en större stad och bär kniv vardagligen?
Själv bor jag i ett av Stockholms "finare" områden och klär mig skapligt så risken att bli stoppad av polisen är relativt liten men skulle ändå aldrig våga mig ut med kniv. Skulle vara lite svårt att rättfärdiga en EDC rygga med innehållande kniv genom "Vid kris kommer inte ni kunna hjälpa mig" lol :D
Bor i storstad och bär en Swiss Army Victorinox Spartan på mig dagligen sen otaliga år. Har dock aldrig blivit visiterad och inte tagit fram och viftat med den i offentliga sammanhang. Använder den ofta att skära tejp för att öppna och vika ihop tomkartonger och skruvmejslarna och tandpetaren är dagligen oumbärliga.
Den följer alltid med i fickan överallt. Borde vara idealisk (och tillåten) i en EDC-rygga. Fruktansvärt starkt stål i dessa Victorinox och duger till att tälja pinnar med i skogen också.
Jag uppfattar den som av polisen tillåten "pennkniv" (står i ovanstående länk om rättsfall) och den har ingen spärr på uppfällt blad.
En leatherman låser väl bladet utfällt och är i så fall ett gränsfall.

Korkskruven och konservöppnaren har räddat många utflykter och partyn........
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av Kardinal »

dehprepp skrev: 29 apr 2021 23:21 Någon som bor i en större stad och bär kniv vardagligen?
Själv bor jag i ett av Stockholms "finare" områden och klär mig skapligt så risken att bli stoppad av polisen är relativt liten men skulle ändå aldrig våga mig ut med kniv. Skulle vara lite svårt att rättfärdiga en EDC rygga med innehållande kniv genom "Vid kris kommer inte ni kunna hjälpa mig" lol :D
Jag bär sällan kniv inne i stan, om jag gör det blir det en Leatherman med clip i byxfickan. Har dock aldrig i hela livet visiterats annat än i entrén till fotboll eller festival.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av maskros »

Inte bra med Leatherman på krogen i alla fall.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ti ... knivbrott/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av mango »

maskros skrev: 19 mar 2024 20:52 Inte bra med Leatherman på krogen i alla fall.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ti ... knivbrott/
Det är en betalvägg, sammanfatta gärna om du kan.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Knivlagen i rampljuset igen

Inlägg av maskros »

mango skrev: 19 mar 2024 21:08 Det är en betalvägg, sammanfatta gärna om du kan.
Jag kommer inte heller åt den men tycker det som syns är givande ändå.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"