Knopar som vi använder

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
mango
Inlägg: 395
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av mango »

Klätterknutar tycker jag är ett eget kapitel. Min tanke var att diskutera knutar för vardaglig användning oavsett ursprung.
Att man använder knutar vid klättring är liksom underförstått.

Skriv gärna också eventuella nackdelar ni kommer på med era knutar!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 10 maj 2021 20:19 Careful what you wish for :lol:

Men, utmaning accepterad! Skall se vad jag kan slänga ihop, återkommer om några dagar, förhoppningsvis...
:up: :up: :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Charlie** »

Knopar och stekar är bra kunskaper som är lätta att bära med sig och ett roligt tidsfördriv för stora och små. Precis som mycket annat så krävs det att man övar för att bibehålla kunskapen tills dessa att den behövs i skarpt läge. Flera knopar och stekar kan man binda på två sätt och det är alltid bra att kunna. Har man klart för sig i vilka situationer man behöver använda sig av en speciell knop eller stek, så är det lättare att komma i håg dem. Som liten blev jag mer eller mindre tvingad till att hålla på med jollesegling av mina föräldrar. Jag tyckte visserligen om segling och båtar och det gör jag fortfarande men jag hade svårt med tävlandet och snobberiet i de kretsarna och det har jag fortfarande. Kunskapen att segla och kunskaperna att binda knopar och stekar var emellertid nyttiga kunskaper. Jag använder mig av några knopar som jag övat in så de sitter i ryggmärgen.

Dubbelt halvslag. Snygg, snabb, enkel
Dubbelt halvslag kring egen part. Snabb, enkel, säker.
Pålstek. Ett enkelt sätt att fixa till en snygg ögla av önskad storlek, i slutet på en tamp.
Skotstek. Skarva två tampar av olika dimensioner.
Menekstek. Snabbt och enkelt att fästa tampen i ett fast föremål och lika snabb att lösa upp. Används ofta i samband med en Surrstek. i andra änden.
Surrstek, laststek. Den som alla i dag alla kallar för Trucker's hitch Används för att säkra last eller spänna en lina.
Råbandsknop. Bra för att binda ihop något men inte som skarvning. Lätt att låssa. Kan visserligen vara bra när man skarvar två rep varav den enas tampar sitter fast i olika punkter. Den lösa ändan bör säkras med halvslag. Tyvärr svår att få upp om den belastats hårt.
Fiskesteken Jag ser ingen annan praktisk användning av denna, mer än som ett snyggt sätt att göra armband med ställbar storlek.

Sedan så har vi alla fiskekutar som oftast är varianter av Blodknuten. Jag vet ej vad alla heter och jag tänker därför heller inte gå in på dessa. Det blir bara jobbigt att skriva och alla fiskenördar här på preppad.se kan dessa redan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Charlie** »

Charlie** skrev: 11 maj 2021 20:06 Menekstek. Snabbt och enkelt att fästa tampen i ett fast föremål och lika snabb att lösa upp. Används ofta i samband med en Surrstek..


Menade självklart Evenkstek
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Ursus »

Bara en FYI, denna tråd är inte glömd och inte heller mitt löfte.

En video produceras as we speak, men blir så illa tvungen att filma om en del av demonstrationssekvenserna i vår för man såg knappt vad jag gjorde. Det kommer nog att bli en serie om kanske fem knopar per video, i "viktighets-ordning".
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Kardinal »

jag använder 2st. Smugglarstek och hängsnara.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av maskros »

Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2852
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Marie »

Kardinal skrev: 10 feb 2022 20:43 jag använder 2st. Smugglarstek och hängsnara.
Är det en äkta vilda västern hängsnara då?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Kardinal »

Marie skrev: 10 feb 2022 21:38 Är det en äkta vilda västern hängsnara då?
Japp!

https://www.snabbfot.org/Sjomaning/Knopar/hangsnara/
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Ursus »

Och får väl lägga in den första länken här också. Tar emot att marknadsföra sig själv under pågående Ukrainakris, men forumet måste fortgå oavsett.

https://www.youtube.com/watch?v=DIdga8Y__Zs
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"