Knopar som vi använder

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Knopar som vi använder

Inlägg av mango »

Svarade nyligen i tråden om karbinhakar och kom att tänka på alla knopar/knutar som finns och vad man har för användning av dessa.

Jag själv som gammal klättrare på både fritiden och som yrke har ju mina favoriter som jag lärt mig uppskatta i alla möjliga sammanhang, nu när jag lever som Homesteader på min bondgård.
Samtliga knutar/knopar försvagar linan eller repet. Skillnaden mellan ex en korrekt slagen pålstek och en kvadrupel kärringknut är inte att den kärringknuten går upp när man drar i den, utan att den försvagar linan med kanske 50-60% samt att den blir svår eller omöjlig att lösas upp efter kraftig belastning.

Vad har ni för favoritknutar och hur använder ni dem?

Mina favoriter är numera:

Pålstek, ibland med "Yosemite finnish" - En superstark knut för fasta öglor, som dessutom är lätt att knyta upp efter hård belastning så som bogsering, winschning eller liknande.

Nackdelar - den kan glida om man drar i den fasta öglan sidledes istället för i tänkt dragriktning (löses med Yosemite finnish), samt att den kan vara något svår att lära sig knyta.

Dubbelt halvslag (eller trippelt/kvadrupelt osv) - För att slå en stark knut runt en stolpe eller för att snabbt låsa av ett rep/band, så att man får händerna fria. Eller för att låsa en lina/rep/wire kring en axel. Bra att knyta runt stockar vid winschning. Kan även slås med en hand efter lite träning. Också ganska lätt att knyta upp efter belastning.

Nackdelar - glider lite innan den tar, kan behöva slås trippel om både repet och det du knyter kring är hala.

Alpine Butterfly - Den enda knuten jag känner som medger belastning i 3 riktningar. För olika förankringar där draget således kan komma i 3 riktningar. Använder ibland med fiskelina för exempelvis "Pater Nostertackel" eller för upphängare.

Nackdelar - Är för vissa väldigt svår att lära sig.

Grinnerknut - En strypande knut framför allt för fiskelinor. Använder den till det mesta inom spöfiske så som att knyta fast lekande, drag, krokar, spötoppar på metspö med toppögla mm.

Nackdelar - Så universell att man inte bryr sig om att lära sig andra fiskeknutar.

Dubbel/trippel fiskarknut - En strypande knut för att skarva ihop rep och fiskelinor av inte alltför olika dimension. Den knut som vid skarvning, minst försvagar hela linan så att säga. Bra om man vill knyta en fast slinga av ett rep/lina men sämre om det handlar om t ex platta band som spännband och liknande.

Nackdelar - In i helvete svår att knyta upp efter belastning.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av entropi »

Lägger till dubbelt halvslag om egen part - bra för att snabbt och smidigt ha en knop som drar hårdare med större belastning.

Stopp-åtta: ändknop för att inte rep ska dras ut ur block, och bra "ändhåll" för att inte tappa sista biten av en lina.

Råbandsknopen brukar jag använda för att skarva två tampar av samma storlek. Egentligen ska man nog hellre använda skotstek, eftersom den även fungerar på olika storlekar., men det kommer inte naturligt för mig.


Kort sagt klarar man det mesta med skotstek, de två halvslagsvarianterna och pålsteken.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av maskros »

Trumpetstek för att korta en lina, nackdel att den behöver hållas någorlunda sträckt hela tiden.
Skotsteken gillar jag verkligen, använder den ofta med "nyck" så den blir lätt att öppna givet att man inte belastat den för hårt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av mango »

maskros skrev: 09 maj 2021 23:10 Trumpetstek för att korta en lina, nackdel att den behöver hållas någorlunda sträckt hela tiden.
Den ska jag ta och lära mig, ser användbar ut!
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av WoodsmansLife »

Nu kan jag inte riktigt de svenska namnen på knoparna jag använder som allra mest.

Men, Evenk hitch är högt upp på listan. Perfekt när man behöver knyta av något som man med ett enkelt ryck kan lossa.

Truckers hitch, klockren för att spänna upp en ridgeline för tarp eller annat som behöver spännas ordentligt.

Prusik för att spänna upp tarp bland annat utan att riskera att den glider/släpper.

Lärkfot används en hel del också.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av mopar340 »

Kul tråd, så många olika namn på knutar och knopar.
De flesta jag kan har jag antingen lärt mig av far som var flottist eller morfar som var fiskare och pratade bondska

Använder mest pålstek, skotstek, olika halvslag vanliga, dubbla eller kring egen part, remlycka, mm

Remlyckan är bondska för "dubbel rännknut" (hade inte hört det namnet föränn jag googlade) verkar även kallas lärkknut?

Överhandsknut i 8:a, som är användbar, verkar också ha många namn.
Ursus

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Ursus »

Knopar är en stor hobby för mig. Kan runt 200-250 knopar utantill (varianter inkluderade) plus kanske hundra till som kräver lite tankeverksamhet och några försök innan de går. Använder dem förvånansvärt ofta till vardags, uteliv och klättring.

De jag använder mest är Canadian Jam Knot, icke-inverterande pålstek, dubbel pålstek, constrictor, alpinfjäril, någon variant av märlspikstek, falkenerarknop och i kallt väder evenkknop, enkel fiskarknop eller dubbel skotstek för att föra samman, dubbelt halvslag om egen part, automatisk Truckers Hitch, åttor i en massa varianter, Turks Head i en del varianter, blodknopar/barrel knots i oändliga varianter, åtskilliga prusiks, vattenknop, och ankar/timmerknop.

Samt ett otal mer eller mindre namngivna knopar till fiske och annat.

Blev sugen på att göra en video med mina praktiska applikationer av sagda knopar när jag såg denna tråd, men den skulle nog bli oändligt lång :lol:
Ursus

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Ursus »

Och givetvis; den improviserade rappeleringens guldstandard: Munter Hitch!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av maskros »

Ja, JA, JAAAA!!! (Andas tungt...) :oops:
Gör en lång video om alla knopar, vad de heter, hur man gör dem och vad de används till. Ta de mest obskyra i slutet.
Det är bra med dina videos, de är grundliga.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Knopar som vi använder

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 10 maj 2021 20:11 Ja, JA, JAAAA!!! (Andas tungt...) :oops:
Gör en lång video om alla knopar, vad de heter, hur man gör dem och vad de används till. Ta de mest obskyra i slutet.
Det är bra med dina videos, de är grundliga.
Careful what you wish for :lol:

Men, utmaning accepterad! Skall se vad jag kan slänga ihop, återkommer om några dagar, förhoppningsvis...
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"