Armbandsur - vilken och varför?

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Ursus

Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

Bär ni armbandsur? I så fall vilken och varför?

Har på senare tid blivit lat och slutat bära med mig ett ur. Har aldrig riktigt gillat att ha saker kring handlederna av olika orsaker, tycker att de stör. Samt under Covid19 vill jag inte bära på mig grejer som gör hygien svårare. Men på sistone har jag sett över min EDC och funderat på att börja bära på en sådan igen åtminstone på min fritid.

Har två hemma. En analog Swiss Military Hanowa med länkar, ganska robust modell, men som behöver batteribyte. Den har stått stilla sedan förra året.
Samt en digital Casio som tuffar på sex år efter inköp. Alltid lika kul när jag gräver i skolådan där den förvaras och ser att den fortfarande är exakt så när som på minuten.

Vad anser ni? Finns det fördelar när man nu ändå har en klocka en knapptryckning bort i telefonen?
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av WoodsmansLife »

Jag har en analog klocka och en Suunto Vector. Det är inte alltid jag har telefonen på mig när jag är på gården så någon av klockorna är alltid på armen.
Ser själv ett stort värde i att ha koll på tiden utan att behöva knappa på telefonen och även om jag har telefonen i fickan så använder jag mig mer eller mindre uteslutande av armbandsuret.

Tänker att armbandsuret är snabbare och smidigare att kolla tiden på jämfört med att plocka upp telefon, kolla tiden och sedan stoppa ner den. Kanske marginell skillnad, men för mig är de gode lättare att kolla på de sättet i livets olika situationer än fippla med telefon!
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av mango »

Jag har också en Swiss Military Hanowa med länkar som bärs dagligen. Tycker den är snygg och det är trevligare att titta på handleden än att fippla med en telefon.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Jakob »

Seiko Solar 100m.
Anledningen är ganska enkel. Vattentät, håller tiden och behöver inte nytt batteri varannat år.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av maskros »

Snyggklocka, Citizen om jag minns rätt, analog förstås, batteridriven med solcell, används sporadiskt, går att hitta söder med en analog och solen. Analog avläses snabbare än digital (det gäller att spara på tiondelarna :-)). Manligt smycke. Sen Coviden håller mig hemma har den legat oanvänd i lådan och nu är batteriet slut, får väl lägga den i solen och se vad som händer. Vattentät till 100 m enligt reklamen, jag har inte varit mer än några meter ned med den.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Omnivore »

Var utan armbandsur i decennier och vande mig snart med att gissa tiden på en kvart när genom att titta på var solen befann sig (och hur ljuset föll under mulna dagar). Då jag bodde i stan fanns dessutom klockor litet varstans om man behövde en exakt tid. Sedan fick jag en Samsung Smartwatch i julklapp av Älskade Make för två år sedan och den är nu min bästa kompis som håller reda på kalorier, puls och litet annat. Tyvärr börjar jag förlora förmågan att gissa rätt tid genom att kolla på väder och ljus.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av bastard »

har i stort sett alltid haft lcd digitalklocka, fick min första när dom kom

så jag har numera en casio
https://en.wikipedia.org/wiki/Casio_F-91W

och sedan två seiko helmekaniska, en militär och en dykarmodell, dom är i vapenskåpet och använder dom sällan
men dom finns där, och, dom är dyra beg så dom kan man gott spara tills man behöver ha dom eller sälja om man inte behöver ha dom
sjukt höga priser beg i förhållande till nypriset

dock, numer så har man dels mobilen, dels så försöker jag minska mitt sätt att förhålla mig till tiden, jag bryr mig mindre om vad klockan är i normalfall
så jag har plockat bort klockan i köket och vardagsrummet och försöker ta dagen mer som den kommer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av mopar340 »

bär inte armbandsur sen så där en 20 år sen, på nått sätt så slutade jag med det när mobilerna fick vettiga klockor.

Innan dess så bar jag Casio digitalklockor 24/7 sen lågstadiet.... (fick ingen digitalklocka förrän jag kunde den analoga)
Först en vanlig digital Casio W 26, sen en märklig modell som visade solsystemet, CGW-50 Cosmo Phase som bland annat visade Halleys komet som skulle passera 1986. den var nog med till det var dags för lumpen då jag köpte en AQ 130 W analog digital med "illumunator" som hängde med till sådär ~2000 nått då den las åt sidan... tre klockor på 20 år, var kvalitet i dem. Ingen gick paj utan byttes av andra anledningar.

Undrar om det går att få liv i nån av dem, får ta och köpa batterier och testa?


Har funderat på om jag inte borde ha en klocka, men jag har som vant av mig så det känns jobbigt att komma igång.
Bilagor
609d1339683c6429130422.jpg
609d1339683c6429130422.jpg (98.63 KiB) Visad 2902 gånger
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Obstinat »

Kör Citizen eco drive sedan ett par år. Solceller funkar klockrent förutom en kall vinter då vinterpälsen/jackan täckte urtavlan i ett par kalla dagar :D

Tycker det är lättare att vrida på armen än att rota fram mobilen....
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Charlie** »

Det blir intressant att följa denna tråd. Armbandsur har inte varit prioriterat i min prepp mer än att jag har skaffat mig verktyg för att öppna boetten för batteribyte samt extra batteri. Nu är det så att jag är liiite snobbig av mig och armbandsur måste vara en passande och snygg accessoar, förutom att de skall visa rätt tid. Den klocka jag bär är en Certina DS Caimano. Visserligen ett ganska robust ur men det är en äldre modell med batteri. De automatiska är hutlöst dyra. Jag inser att jag behöver någon form av mer fältmässigt armbandsur, för hårdare tider. Typ bombsäkert. Fortsätt gärna att tipsa om bra armbandsur för hårda tider.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"