Armbandsur - vilken och varför?

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Öprepper
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2019 20:18

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Öprepper »

En mekanisk självuppdragande Seiko dykarklocka. Tål det mesta, och inga batterier som behöver bytas.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av vantohal »

Öprepper skrev: 21 nov 2022 04:59 En mekanisk självuppdragande Seiko dykarklocka. Tål det mesta, och inga batterier som behöver bytas.
Tills den behöver service, vilket kommer att ske. Låter som en SKX? Ingen hacking eller handuppdragning. Så en morgon har klockan stannat och vad ska man ställa in den efter 🤷‍♂️
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10349
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av bastard »

solur :lol:
funkar inte den så är det riktigt :shtf:

vore värt att ha en riktigt solur, att markera kl 12 på en vägg inne när man har lagom skugga på rätt ställe

eller exakt när solen står parallellt med husväggen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sweitzer
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2022 08:57

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Sweitzer »

vantohal skrev: 16 nov 2022 12:07 Jag gick och grävde ner mig i ämnet. Nu har jag ett gäng automatklockor från några olika asiatiska tillverkare, Seiko mest nämnvärt. Jag vet faktiskt inte om det är något man vill ha utifall saker går riktigt åt h-e. De är charmiga av andra anledningar. Jag ska köpa en Citizen Eco-Drive eller Seiko solar eller något sådant "servicefritt", iallafall teoretiskt.
Jag har provat Citizen Sky Hawk, som är solcellsdriven, men den dog efter några år(verkade sluta ladda). Casios G-Shock har fungerat bättre, men på vintern lyckas jag inte få tillräckligt mycket sol på dom under daglig användning. Finns det några andra alternativ där ute?
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av vantohal »

Sweitzer skrev: 27 nov 2022 09:18
vantohal skrev: 16 nov 2022 12:07 Jag gick och grävde ner mig i ämnet. Nu har jag ett gäng automatklockor från några olika asiatiska tillverkare, Seiko mest nämnvärt. Jag vet faktiskt inte om det är något man vill ha utifall saker går riktigt åt h-e. De är charmiga av andra anledningar. Jag ska köpa en Citizen Eco-Drive eller Seiko solar eller något sådant "servicefritt", iallafall teoretiskt.
Jag har provat Citizen Sky Hawk, som är solcellsdriven, men den dog efter några år(verkade sluta ladda). Casios G-Shock har fungerat bättre, men på vintern lyckas jag inte få tillräckligt mycket sol på dom under daglig användning. Finns det några andra alternativ där ute?
Jo, det finns ganska många som har solar, men jag vet tyvärr inte mycket om kvalitet på dem över tid, seikos prospex-serie har några med solar, så de kostar ju en slant, men man brukar få vad man betalar för 🤷‍♂️ Men jag har inte hittat några recensioner över låt säga några år.

Noterade varningen på citizen, ska ha det i åtanke. Tack!
Öprepper
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2019 20:18

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Öprepper »

vantohal skrev: 27 nov 2022 09:12
Öprepper skrev: 21 nov 2022 04:59 En mekanisk självuppdragande Seiko dykarklocka. Tål det mesta, och inga batterier som behöver bytas.
Tills den behöver service, vilket kommer att ske. Låter som en SKX? Ingen hacking eller handuppdragning. Så en morgon har klockan stannat och vad ska man ställa in den efter 🤷‍♂️
Ja, om världen går under och ingen kan serva klockor är jag illa ute, men min erfarenhet säger mig att den klarar 5-10 år även utan den rekommenderade servicen. Och självklart har jag redundans även klockmässigt.

Men tack för påminnelsen, dags för service snart :-)
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Scoo »

På grund av livsstil/hobby behöver jag armbandsur, gick rätt länge med en enkel löpar-/pulsklocka (Polar M430) som dock har egen USB-kontakt för laddning och i min användning så höll laddningen 1-2 veckor (då har jag inte aktiverat sportläge som mätt puls + avstånd man gått eller joggat med GPS etc). Trevligt iof. då den varje dag vibrerat och meddelat (enligt stegmängden) att nu har jag uppnått den dagens motionsmål. Den är dock rätt så stor och efter att ha fastnat en gång för mycket då jag krängt på mig ryggsäck så lossade delvis ena remfästet. Gick att limma med epoxy och detta höll väl ett halvår tills det var slut.

Ersättaren blev en billig Casio W-800H med tioårsbatteri. Behöver inga extra finesser.
För mina barns skull
Ursus

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

6512fa77a4271233335866.jpg
6512fa77a4271233335866.jpg (60.13 KiB) Visad 386 gånger

Äntligen satt nytt batteri i den analoga. Har glömt hur snygga Swiss Military Hanowa är 8-) Skall börja bära på den som del av EDC igen, men också börja titta mig omkring efter något med läderrem; även under boetten. Länkar är så jävla kallt vintertid när man är ute i spenaten.

Casion tuffar på fortfarande, för den delen :lol:
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Urban »

Funderat lite på det där med klockor och om det brakar loss. Själv har jag en G-Shock med solceller och har inte haft några problem att hålla igång den hela året runt då cellerna numera även laddas av tex lampljus (om än extremt sakta/lite). På ett klockforum var det en användare som hade haft sin Citizen i ungefär 20 år utan att behöva öppna den och byta ut det uppladdningsbara batteriet om jag förstod det rätt. Tror inlägget var från typ 2019 så klockan måste ju vara från millenniet då ungefär och tänker att det hänt en del med batteriteknologin sedan dess. Så en klocka köpt idag borde ge liknande prestanda tänker jag. Men självklart kan man få ett ex som tröttnar efter en vecka typ.

Har börjat tajma min G-Shock för att se hur lång tid det tar innan den går 30 sekunder fel och det har nu idag gått 109 dagar och den är på 17 sekunder plus. Skulle alltså antagligen ta något år innan den verkligen är off till den grad att det är oanvändbart (är ju dock en personlig bedömning).

Just min G-Shock synkar även via radiosignal men rasar det slutar ju signalen komma från masten i Tyskland. Det fick mig att fundera på om inte den klocka som skulle hålla korrekt tid, relativt sett, längst efter en smäll är en solcells-laddad klocka med satellit-synkning? Dock korrigeras klockorna på satelliterna från marken så dom kommer börja vandra i tid också och har inte grävt vidare i hur fort det skulle spåra ur. Står på att göra-listan :)
- - = = :D = = - -
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av mango »

65140cf2f3d6b417340993.jpg
65140cf2f3d6b417340993.jpg (18.83 KiB) Visad 339 gånger
Har burit min varje dag i 6-7 år.
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"