Armbandsur - vilken och varför?

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Omnivore »

Ursus skrev: 21 maj 2021 17:47 60a7d52e8e1bc661185721.jpg


Visste väl att jag hade den nånstans i gömmorna :lol:

Enkelt fickur med lock som jag köpte på en loppis eller second hand i mitt tidigare liv, tror jag betalade en femtiolapp eller något. Hittade den i veckan, skruvade upp den och går som... ja, en klocka. Verkar dra liiite för fort och lägger till kanske en minut per två dygn eller så. I en TEOTWAWKI skulle man kunna bygga ett enkelt solur för att kunna justera mot zenit varje dag, om så behövs. Inte för att någon minut hit eller dit skulle spela någon roll.

Kul om man skulle kunna hitta ett par till. Just denna tappade jag en gång och den tog en ganska rejäl smäll. Fungerar fortfarande utmärkt vad jag kan se, men man blir ju nervig om kvartsen har spruckit lite.

Men kul pryl. Helt mekanisk, inga batterier eller annat jox.
ÅÅhh, den är jättefin! *avis*
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

60abc719c71cf080086705.jpg
60abc719c71cf080086705.jpg (28.44 KiB) Visad 1889 gånger

Blev inspirerad... Old-school EDC med sunkig snusnäsduk, enkel fickkniv utan lås,tändstickor, samt fickur.

Farfar hade varit stolt!
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av vantohal »

Jag byter beroende på vad jag har på mig. Men i de allra flesta fall en Casio GG-B100-1A3ER. För att det är en prisvärd, stryktålig och bra klocka. Jag är ingen klocknörd så, men en nära vän är, så han rekommenderade den till mig. Hans vardagsklocka är en mekanisk grej med transparent boett som kostade 40.000. Jag fattar det inte.
Min kostymklocka är en Timex Musse Pigg-klocka från 1970 som jag köpte på en loppmarknad i tonåren. McGyver ni vet. Den är tuff. Det är ofta någon som frågar om den. Kul grej.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av deadrabbit »

Suunto Core All Black
Köpte mig denna klocka för 10 år sedan någonting för att ha som ha som EDC klocka och den har fått hänga med på olika äventyr. Vill minnas att den också var en stor favorit hos LEAF personal något som bekräftas inom både citygryppen Göteborg med deras ordningsvakter samt hemvärnet Partille.

Läs mer här om klockan
https://www.outnorth.se/suunto/core-all ... dMQAvD_BwE
3-3-3 Radio Plan
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av EN brun böna »

Slutade helt att bära klocka när jag slutade skolan. Fick nickelallergi och hur "säkra" klockorna än var så fick jag vätskande sår på handleden. Fanns inget armband som fungerade på den tiden. Nu tror jag det finns de som är säkrare. Men jag klarar mig fint ändå. Har jag tid att passa så ser jag till att ha god marginal. Annars behöver jag inte klocka i vardagen.
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Tank »

Fick i julklapp av min kära sambo en Garmin Instinct Tactical som är riktigt trevlig som partner till mobilen.

https://www.garmin.com/sv-SE/p/690051

Passade på att köpa skärmskydd och ett par extra laddkablar till den :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Timmerstugan »

Jag använder Casio GWG-1000 Mudmaster för att min första klocka var en Casio med termometer. :D

Sen har den ingen blåtand, vilket också är ett plus.
GWG-1000 Mudmaster.png
GWG-1000 Mudmaster.png (106.9 KiB) Visad 1355 gånger
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av FCR2 »

Kör enklaste G-shock, för att det bara är en klocka. Min förra g-shock överlevde i 20 år jämt. Bytat batteri en handfull gånger och remmar nästan lika många gånger. Så min nya bör klara sig till pensionen.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Tank »

Timmerstugan skrev: 11 jan 2022 11:36 Jag använder Casio GWG-1000 Mudmaster för att min första klocka var en Casio med termometer. :D

Sen har den ingen blåtand, vilket också är ett plus.

GWG-1000 Mudmaster.png
Muddern är trevlig :D :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Kråkfot »

Kör med Suunto core all black. Fick som gåve beg. Helnöjd. Tyvvär har ringen lossnat och knapparna är tröga som stryk så just nu är den imne för rep, få se vad det gårpå...
Annars ett fickur, arvgods. Skruva upp och ställ in tiden och glöm för h-te inte att skruva upp den då och då så tickar den på.
Saknar ett enkelt men tåligt analogt armbandsur. Får se om Suunton går i graven så får man vell börja leta...
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"