Litet energieffektivt gasolkök

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Litet energieffektivt gasolkök

Inlägg av mopar340 »

Funderar på att komplettera med ett extra litet gasolkök, av modernare snitt med värmeväxlare och isolerat kärl.
Har i dag klassiskt Trangia med gasoltillsats och några extra små lösa "gasolbrännare" av olika sort.

Någon som har erfarenhet av tex. Primus Lite +, Jetboil och liknande små kompakta kök?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Litet energieffektivt gasolkök

Inlägg av xsive »

mopar340 skrev: 22 maj 2021 14:12 Funderar på att komplettera med ett extra litet gasolkök, av modernare snitt med värmeväxlare och isolerat kärl.
Har i dag klassiskt Trangia med gasoltillsats och några extra små lösa "gasolbrännare" av olika sort.

Någon som har erfarenhet av tex. Primus Lite +, Jetboil och liknande små kompakta kök?
Har en Jetboil Zip.
https://www.xxl.se/jetboil-jetboil-zip- ... 3_1_style?
Den är helt ok och bra effektivitet på att värma vatten till frystorkat med dess värmeväxlare.
Är väl så liten man kan få en sån om man vill kunna förvara en 110g gasoltub
tillsammans med brännaren i kokkärlet.
Men samtidigt så gör värmeväxlaren att den växer i storlek så inte såå kompakt ändå.
Brännardelen som vrids ihop med kärlet är ju också ganska stor
Är mitt val för en 1-2 veckors vandring där en 110g tub räcker alldeles utmärkt om jag är själv
och bara skall koka vatten. Klarar lätt koka 10 liter
Jetboil Zip är diameter 105 x 165 i höjd
Fördel på vikt som bara är ca 350g eller ca hälften mot Trangia 27

Trangia 27:an ligger ändå nära hjärtat och ger fler kokkärl / stekpanna till någorlunda
rimlig volym och många fler möjligheter till annat än bara vattenkokning
Trangian är diameter 185mm x 100 i höjd
I started out with nothing, and still have most of it left
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Litet energieffektivt gasolkök

Inlägg av mopar340 »

Nice, är som sagt ute efter ett komplement till mitt Trangia 25. Det där verkar ju vettigt att snabbt koka vatten till en kopp kaffe eller nått.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Litet energieffektivt gasolkök

Inlägg av WoodsmansLife »

Har Primus Lite+, Jetboil och även en brännare (modell äldre Primus Micron Stove) med tillhörande kastrull med värmeväxlare.
Jag själv föredrar det sistnämnda då jag tycker det är smidigare att kunna använda brännaren till flera olika typer av kastruller och inte endast Jetboilen eller Primus Lite+ kastrullen.
Tycker att det lilla jag förlorar i uppkokningstid är värt modulariteten i systemet.

Men då jag äger alla tre så vet jag att det endast handlar om att ha ett litet, lätt och snabbt kök med mig som endast ska koka upp vatten för MRE's, snabbkaffe, nudlar eller liknande som endast kräver kokande vatten så tar jag antigen Jetboilen eller Lite+.

Nu när jag kollar Primus hemsida verkar de som det tagit bort den kastrull med värmeväxlare som jag har, men en Micron brännare med en Litech trek kettle eller en Essential Trek Pot ger dig ett smidigt kök som är lite mer modulärt än de andra två!
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"