Money printer go brrr

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Money printer go brrr

Inlägg av Olyckskorpen »

Kort video om något vi alla redan tänker på, "money printer go brrrr":

https://www.youtube.com/watch?v=YcI09uh ... ackChapple

Jag tänker att det finns en del smart i den, som att vi kan vänta oss att marknaderna går upp ännu mer om vi kommer ur pandemin. Frågan är hur fed kommer göra då, vågar de höja räntan? Och hur långt kan ett fönster tänkas vara innan allt-bubblan brister?

Tankar, kommentarer?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10648
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Money printer go brrr

Inlägg av bastard »

börjar fundera på om det är så att väst är extremt rädda för att bubblan ska brista och kina indien ta över ledningen så att dom gör vad som för att pumpa upp det


jag räknar kallt med att bubblan brister, men kan inte göra mycket för att få det ok för egen del, då får bli vad det blir :-g
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1490
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Money printer go brrr

Inlägg av entropi »

Känns helt omöjligt att förutspå när bubblan väl spricker.
Själv har jag trott att det varit en bubbla som behöver spricka sedan 2012 ungefär, men bubblan har ju kunnat blåsas upp mer och mer sen dess.
Kanske kommer vi istället in i en gigantisk stagflation där alla dåligt anpassade politiska och ekonomiska system fryser fast tills de blivit ersätta av någonting annat?

Idag är jag väldigt glad att jag ändå tog chansen att köpa ett hus 2012. Än så länge den bästa affär jag gjort i livet eftersom jag lyssnade på alla olykskorpar och sålde mina bitcoin 2013. Synd, för då hade några miljoner hit eller dit på husvärdet inte spelat någon roll idag ;)

Tror politiker har insett att det inte går att höja skatten särskilt mycket mer, utan köp av röster får ske med nytryckta pengar istället.

Men det är nog bra att försöka sätta in pengar där man snabbt kan växla mellan olika valutor, inklusive kryptovaluta.
Aktier och aktieindexfonder med låg avgift är väl också bättre än att bara låta pengarna brinna inne på lönekontot. Inriktning bolag med fysiska tillgångar som skog osv.

Om man verkligen känner sig säker på en snarast förestående krash, så kan man ju binda lån på hus, kanske tom höja lånebeloppet också.

Köpa så mycket som behövs för mat, energiproduktion, byggmaterial, ammunitionsproduktion osv för några års eget behov framåt.

Och lev livet du har här och nu! Var glad och njut av att vi inte har en speciellt kännbar hyperinflation just nu! Försök bygga trevliga minnen att tänka tillbaka på om krig och hyperinflation kommer.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Money printer go brrr

Inlägg av Olyckskorpen »

Ja, men precis. Det finns nog mycket rädsla för bubblan därute, och många i branschen sägs ju ha börjat hedga för det på senare år. Det syns tydligt på råvarupriserna som stigit väldigt mycket trots sänkt produktivitet under pandemin. Men, det kan ju sannolikt öka några år till.

Jag investerar blygsamt men brett (i tid, branscher och format). Det är ju också tråkigt om pengarna försvinner på grund av en ökande inflation.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Money printer go brrr

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 26 maj 2021 07:25 Känns helt omöjligt att förutspå när bubblan väl spricker.
Själv har jag trott att det varit en bubbla som behöver spricka sedan 2012 ungefär, men bubblan har ju kunnat blåsas upp mer och mer sen dess.
Kanske kommer vi istället in i en gigantisk stagflation där alla dåligt anpassade politiska och ekonomiska system fryser fast tills de blivit ersätta av någonting annat?

Idag är jag väldigt glad att jag ändå tog chansen att köpa ett hus 2012. Än så länge den bästa affär jag gjort i livet eftersom jag lyssnade på alla olykskorpar och sålde mina bitcoin 2013. Synd, för då hade några miljoner hit eller dit på husvärdet inte spelat någon roll idag ;)

Tror politiker har insett att det inte går att höja skatten särskilt mycket mer, utan köp av röster får ske med nytryckta pengar istället.

Men det är nog bra att försöka sätta in pengar där man snabbt kan växla mellan olika valutor, inklusive kryptovaluta.
Aktier och aktieindexfonder med låg avgift är väl också bättre än att bara låta pengarna brinna inne på lönekontot. Inriktning bolag med fysiska tillgångar som skog osv.

Om man verkligen känner sig säker på en snarast förestående krash, så kan man ju binda lån på hus, kanske tom höja lånebeloppet också.

Köpa så mycket som behövs för mat, energiproduktion, byggmaterial, ammunitionsproduktion osv för några års eget behov framåt.
Att binda räntan på huslånet på dessa låga nivåer är väl ingen dålig ide men att låna mer är jag däremot tveksam till.
I backspegeln hade det naturligtvis lönat sig med en extra miljon i lån på huset och investerat dom på börsen men
om man samtidigt väntar på en krasch... nää
Samma med aktiefonder osv. Låg risk på pappret kanske men om det börjar gå åt helvete..
Ger inte ett skit i ränta på kontot men man har det man har
Möjligt aldrig bubblan spricker men man kan sova gott i vart fall

Enda som kan få mig belåna huset igen är om det ger mig bra ränta för att köpa annan mark / skog / fastighet
Låna ok men låna till det som är vettigt bara
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1490
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Money printer go brrr

Inlägg av entropi »

Här är ett exempel på mail jag fick idag, från MAFA. Börjar höra fler och fler liknande historier:
Till våra kunder,

Som ni säkert har noterat och fått till er genom olika medier så har råvarupriserna det senaste halvåret rusat i höjden och nu nått i det närmaste extrema nivåer. Det gäller främst koppar, aluminium, stål, gjutjärn och elektroplåt som stigit mest i pris.

De höga råmaterialpriserna medför en ökad kostnad för oss på 50-60% beroende på silostorlek. Som om inte detta vore nog så har också fraktpriserna ökat kraftigt.

MAFA kommer att absorbera det mesta av ovanstående kostnadsökningar men vi måste också be om kompensation ifrån er kunder. Med anledning av ovanstående hoppas jag därför att ni har förståelse för att vi tyvärr måste införa ett materialpristillägg på alla våra silos. Det kommer att införas på nya order fr.o.m. den 1 juli och ligga på 20% för byggsatser och 15% på monterade silos. Detta tillägg är giltigt tills vidare och det kan både minskas och ökas beroende på prisutvecklingen på framför allt råvarorna. Övriga delar i silosortimentet påverkas ej av tillägget.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Money printer go brrr

Inlägg av Olyckskorpen »

entropi skrev: 27 maj 2021 19:11 Här är ett exempel på mail jag fick idag, från MAFA. Börjar höra fler och fler liknande historier:
Till våra kunder,

Som ni säkert har noterat och fått till er genom olika medier så har råvarupriserna det senaste halvåret rusat i höjden och nu nått i det närmaste extrema nivåer. Det gäller främst koppar, aluminium, stål, gjutjärn och elektroplåt som stigit mest i pris.

De höga råmaterialpriserna medför en ökad kostnad för oss på 50-60% beroende på silostorlek. Som om inte detta vore nog så har också fraktpriserna ökat kraftigt.

MAFA kommer att absorbera det mesta av ovanstående kostnadsökningar men vi måste också be om kompensation ifrån er kunder. Med anledning av ovanstående hoppas jag därför att ni har förståelse för att vi tyvärr måste införa ett materialpristillägg på alla våra silos. Det kommer att införas på nya order fr.o.m. den 1 juli och ligga på 20% för byggsatser och 15% på monterade silos. Detta tillägg är giltigt tills vidare och det kan både minskas och ökas beroende på prisutvecklingen på framför allt råvarorna. Övriga delar i silosortimentet påverkas ej av tillägget.
Hur var det nu, vi har en inflation på 1.9%, eller...?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1490
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Money printer go brrr

Inlägg av entropi »

Olyckskorpen skrev: 28 maj 2021 21:40
Hur var det nu, vi har en inflation på 1.9%, eller...?
Ha, ja den var rolig! :)

Angående att låna pengar så har jag alltid amorterat och hållit nere på lån och så, men ändrat mig efter corona.
Ska man kunna hålla ut några månader är det nog bra att klara att en miljon i bostadslån kostar typ 12500 kr/mån i ränta men det kan man ju spara ihop en buffert tilli samma valuta som räntan ska betalas med.
Jag pratar ju inte om att låna till fräsiga bilar och sånt.

Anledningen att jag fick mailet var att jag byggt en silo under corona. Ganska tydligt att det var bättre att köpa den istället för att amortera samma summa på lånet och köpa silon någon gång i framtiden när lånet är färdigbetalt tycker jag.
Nu kan jag dessutom köpa några extra ton bränsle för resten av året, priserna verkar inte ha rusat så mycket på pellets ännu så jag slipper handla i vinter när alla andra ska köpa.
De kommer nog höja priserna när de förnyar lagren inför vintern och inser samma sak som MAFA.

Tror det gäller att försöka hålla sig steget före nu är och spara in som fan på allt som inte är nödvändigt samtidigt som man tidigarelägger inköp av sånt man ändå kommer köpa inom ett par år.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3016
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Money printer go brrr

Inlägg av maskros »

entropi skrev: 29 maj 2021 07:30 Tror det gäller att försöka hålla sig steget före nu är och spara in som fan på allt som inte är nödvändigt samtidigt som man tidigarelägger inköp av sånt man ändå kommer köpa inom ett par år.
Det där tar jag till mig, låter sunt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Money printer go brrr

Inlägg av Olyckskorpen »

Ja, men precis. Leva enkelt och ha sparat lite i ladorna är inte fel. Sen får man ju såklart planera på ett sätt som gör att man hinner sina lager. Hur länge kan man lagra pellets tex, tiotals år? Och om pannan bryter ihop, finns ett alternativ för att använda dem, om är med manuell matning?
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"