kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av bastard »

brukar ha en liten del filer som är bra att ha i digital form, en del anteckningar
bilder på kontokort, pass, körkort och lite sådant

normalt sätt har jag det i vapenskåpet, men tänkte utöka med att ha en kopia i kompisens vapenskåp och även i ett micro sd kort i mobilen

då vill jag ha det lätt krypterat så att om det förloras inte en normal svensson kan kolla på det för lätt

förslag på olika krypterings modeller

enklast vore att zippa ihop det och sätt lösenord, men hur bra är det i dagsläget?
alternativ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av Sterb »

Gnu varianten av PGP är bland det bättre du kan använda.
Går fint att nyttja under de flesta OS och kan användas från enstaka e-mail och filer till hela hårddiskar.

https://gnupg.org/
https://gpg4win.org/ En Windows implementation av GnuPG


Alternativt så är VeraCrypt bra. Det är en vidareutveckling på TrueCrypt.
Du kan välja att skapa en enkel kryptocontainer (laddas sedan som virtuell hårddisk) alternativt kryptera hel hårddisk.

https://veracrypt.fr/en/Home.html



Jag använder GPG till enskilda filer och VeraCrypt när jag vill ha en bunt saker tillsammans.
Går såklart att lägga GPG-krypterade saker i en VeraCrypt container för utökad motståndskraft.
Allt självklart gratis. Kör du GPG4Win så välj bara paypal donation 0 dollar när du tankar filen...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av entropi »

I Linux tycker jag LUKS filsystemskryptering verkar tillräckligt säkert.
Vad du än väljer som är vettigt (typ PGP) så är det ditt val av lösenordsfras, hanteringen av datat när det är okrypterat och att din dator inte är ägd osv, viktigare än att du väljer den perfekta algoritmen.
Men välj något välkänt open source.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av jr_36 »

I detta fall vill du ha något som är ganska portabelt och enkelt att köra på valfri enhet. ZIP kan både köra lite svag krypto, och starkare krypto, men vet inte om alla klienter har stöd för det starkare idag. Då du bara ska ha det hos kompisen du litar på så borde det räcka med ZIP på svagare kryptot.

Vill man höja ribban kan man ha 7zip arkiv och lägga in installationspaketet för 7zip windows/android osv.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av bastard »

Finns det något smidigt sätt att ha dolda filer på usb/sd ?

Mer för att göra saker grått i mobilen

Det jag vill ha är inget som gör något om det raderas, det finns mer kopior
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av maskros »

Jag kör fortfarande på gamla TrueCrypt, om VeraCrypt har samma funktioner så kan du i containern för dina hemliga filer göra så att om man anger ett lösenord ser man vissa filer, med ett annat lösenord andra. Jag kollade, den funktionen finns https://www.veracrypt.fr/en/Hidden%20Volume.html Hoppas jag inte missförstått frågan allt för mycket.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av jr_36 »

bastard skrev: 13 jun 2021 21:50 Finns det något smidigt sätt att ha dolda filer på usb/sd ?

Mer för att göra saker grått i mobilen

Det jag vill ha är inget som gör något om det raderas, det finns mer kopior
Syfte/mål? Att de finns enkelt okrypterade men går att trolla fram? Eller att det faktiskt ser helt tom ut vid inkoppling?

Och som sterb säger, PGP ska inte underskattas, kan användas för signering och kryptering och du kan skriva ut din nyckel och skriva in i datorn för hand igen om skulle behövas...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av bastard »

att om folk råkar lägga händerna på min mobil som jag tappat, kollar mitt micro sd kort så skall det som är mitt "privata" inte synas, hellre att det raderas än blir läst
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av jr_36 »

En del telefoner har funktion för inbyggd kryptering av allt som läggs på SD-kortet, slå på det? Blir dock nog låst till att funka för den telefonen och tappas vid fabriksåterställning. Annars, då du ska gömma för svensson, zippa (och möjligen lösenordsskydda) dina filer, sen döp om .zip:en till update.apk (ser ut som ett uppdateringspaket för android) eller någon annan oskyldig typ av fil (och som inte är intressant att öppna). Upptäcks dock omedelbart och intresseväckande för den som vet vad de gör.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av Stensture »

Jag brukar fixa några USBminnen som jag krypterar med VeraCrypt.

Jag skapar 2 olika partitioner.

Partition 1: icke krypterad där lagrar jag endast installationsmedia för VeraCrypt för olika operativsystem, Debian, RHEL, Windows och Mac.

Partition 2: krypterad partition, Där lagrar jag allt "hemligt" bakom ett bra lösenord som jag kan utantill.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"