BOL med 4 hjul

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 12 jul 2021 15:59
entropi skrev: 12 jul 2021 07:55 Vi har en husbil av största måttet för B-kort, strax under 3 5 ton alltså.
Du har inte körkort taget före 1a Juli 1996 då? (Och inte blivit av med det sen dess)
Många tyngre husbilar är ju reggade som personbil klass 2.
Finns ju dom som reggat både dubbeldäckare och ledbuss som PB2.
Lite sjukt jag får köra en sån
Nej, jag är för ung för att gynnas av "grandfather rights". Dvs de som röstade in oss i EU drabbades ju inte själva om de redan hade körkort utan det var ju någon sorts viktgräns som fick börja gälla över hela EU när reglerna harmoniserades. Kan tycka att gränsen sattes lite väl lågt, men kanske var den gränsen vettig just då. Vad vet jag...

De skulle ha röstat om att förbättra reglerna i vintras, men det blev aldrig av (Corona?). Gissar att det vore ett enkelt sätt att få folk lite vänligare inställda till EU om de förbättrade reglerna då det är rätt många som drabbas i onödan.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 12 jul 2021 16:52 Nej, jag är för ung för att gynnas av "grandfather rights". Dvs de som röstade in oss i EU drabbades ju inte själva om de redan hade körkort utan det var ju någon sorts viktgräns som fick börja gälla över hela EU när reglerna harmoniserades. Kan tycka att gränsen sattes lite väl lågt, men kanske var den gränsen vettig just då. Vad vet jag...
Nja riktigt så var det väl inte. Personbil var max 3,5 ton i Sverige även före EU och max jag fick köra utan C-kort. PB2 fanns inte
Personbil klass 2 tillkom 1a Maj 2006 för bilar permanent inredda med bostadsutrymme
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 12 jul 2021 17:06
entropi skrev: 12 jul 2021 16:52 Nej, jag är för ung för att gynnas av "grandfather rights". Dvs de som röstade in oss i EU drabbades ju inte själva om de redan hade körkort utan det var ju någon sorts viktgräns som fick börja gälla över hela EU när reglerna harmoniserades. Kan tycka att gränsen sattes lite väl lågt, men kanske var den gränsen vettig just då. Vad vet jag...
Nja riktigt så var det väl inte. Personbil var max 3,5 ton i Sverige även före EU och max jag fick köra utan C-kort. PB2 fanns inte
Personbil klass 2 tillkom 1a Maj 2006 för bilar permanent inredda med bostadsutrymme
Ämnet är något dimmigt för mig, jag har inte de rättigheterna så jag har inte följt det så noga. Men jag trodde det hade med harmonisering av EU-regler att göra.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... ttigheter/
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"