BOL med 4 hjul

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

BOL med 4 hjul

Inlägg av Vattendrag »

Eftersom stugmarknaden spårat ur har jag gett upp för stunden och skaffat en husbil i stället. Får se hur det funkar.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av EN brun böna »

Jag har liknande fundering. Men i lite större format. Två containrar, lastbil med släp. Men på plats så ställer man containrarna långsida mot långsida och får ett mindre hus.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av Daltorpet »

Jag har också planer på det, inte för att jag behöver en bol till men har ett litet skifte som behöver en del arbete så tänkte sätta upp en traktorvagn och inreda lite smått med plåtkamin och lite sådant. Den blir ju hyfsat stor ändå med 3x5m och 210 hög.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av rödluvan »

Kan tipsa om att isolerade byggbaracker har väldigt bra invändiga proportioner samt om de är riktiga även en väldigt stark ram avsedd att unna lyfta hela arrangemanget med kran, eller dra upp på en containerbil. En del är ju fint inredda med sovplatser pentry och duschkabin, eller går lätt att sätta in.
Letar man en som är halvkass men man är villig att reparera väggar och annat, vilket inte är så svårt som det kanske låter, så kan man ofta göra bra affärer på en eller två sådana. Man behöver ju då så klart också en gammal traktorvagn/utrangerat lastbils släp/etc till förflyttningen, men det kan vara något gammalt skit från 40 talet så länge stommen är tillräckligt stark för ändamålet så man behöver ju inte offra en hel och riktig modern kärra.

Gamla skogsarbetarvagnar brukar också vara bra, men de är som regel betydligt mer eftertraktade och inte lika starkt byggda, dock kommer de ju med ett mycket kraftigt byggt chassi med terränghjulsfästen i stället.
Man behöver ju dock dra dem efter en traktor eller stor pickup/etc.

Men, jag jämfört med en husbil är det ju ingen egentligt lyx eller komfort i någon av dem.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av maskros »

Var hittar man hyfsat fräscha byggbaracker? Inredda med kök, dusch och toa? Under nypris?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av reboot »

maskros skrev: 16 jun 2021 20:38 Var hittar man hyfsat fräscha byggbaracker? Inredda med kök, dusch och toa? Under nypris?
https://www.klaravik.se/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 16 jun 2021 20:38 Var hittar man hyfsat fräscha byggbaracker? Inredda med kök, dusch och toa? Under nypris?
Säljs regelbundet på olika auktionssiter i varierande skick

https://www.klaravik.se/auction/cat/per ... nar-bodar/

Edit: Ah Reboot var snabbare :oops:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av rödluvan »

Ja, man får leta litet, men de finns.
De gamla med trädetaljer brukar vara avsevärt billigare än de som fortfarande är gångbara.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av entropi »

Vi har en husbil av största måttet för B-kort, strax under 3 5 ton alltså.

Bilen var designad för 4+ ton, men har typats ned för att kunna framföras med vanligt B-kort.

Problemet är att man knappt kan semesterpacka och tanka den med diesel och vatten utan att ha överlast.
EU har pratat om att "lätta" på reglerna, dvs höja viktgränsen. I dagsläget har jag viktoptimerat så hårt att jag inte ens har reservhjulet med på semestern. Det känns sådär 🙄

I dåligt läge struntar jag i vikten såklart. Min idé blir att åka före med en tystare och snabbare bil och ha radioförbindelse med hus-BOLen. Men det blir svårt om man bara är två, det förutsätter nog att vi är flera som ska åt samma håll.

Men det är riktigt bekvämt, man klarar sig riktigt bra någon vecka off grid så länge gasen räcker. Elektriskt klarar man nog hela sommaren, men då får kaffebryggaren köras på inverter max 2-3 gånger per dag ;)
Lyxigt att kunna ha dush, golvvärme, kaffebryggare osv och kunna bo parkerad vid tex en liten sjö.

Begränsningen är gasen till kyl/frys så länge man kan tömma latrin. Vill man ha möjlighet till längre perioder off grid ska man nog satsa på kompressorkyl. Vi har löst det med en liten waeko kompressorkylväska för det viktigaste, men det har alltid räckt med den gasdrivna kyl/frysen.
Vintertid går det mycket gas till uppvärmning också. En minimal vedspis skulle ju kunna vara en lösning, men det är begränsat både plats- och viktmässigt. För att inte tala om estetiskt.
Uppvärmning länge tid på vintern har jag ingen lösning på ännu.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: BOL med 4 hjul

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 12 jul 2021 07:55 Vi har en husbil av största måttet för B-kort, strax under 3 5 ton alltså.
Du har inte körkort taget före 1a Juli 1996 då? (Och inte blivit av med det sen dess)
Många tyngre husbilar är ju reggade som personbil klass 2.
Finns ju dom som reggat både dubbeldäckare och ledbuss som PB2.
Lite sjukt jag får köra en sån
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"