Handjagad slåtterbalk?

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1072
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Jag vet inte om detta ligger i rätt kategori...

Såhär ser läget ut, jag behöver komma åt mellan bärbuskar, fruktträd och skit runt odlingen samt på några områden där det inte går att köra med gräsklipparen.

Det finns inte en chans att komma in på något av ställen med traktor.

Trimmer har jag redan försökt det tog flera dagar, det gör jag INTE igen, min rygg värker bara jag tänker på det...

Lie tjaa, till en viss gräns men det är drygt att gå med lie heta sommardagar eller när allt klibbar ihop av regn, hade väl fungerat om man inte också behövt göra andra saker om dagarna just på sommaren. Dessutom tycker jag att man nästan alltid blir trött i skallen så att man råkar hugga ned planterade växter framåt kvällen när man håller på att rensa...
(Det är ca 0,7 hektar kompakt mardröm enligt nedan...)

Önskemål är väl detta, bredd, absolut max runt en meter eller därikring.
Behöver klara grova tistlar, nässlor, segt gräs,mm i meterhöga täta bestånd invuxet med grovt gräs och ibland tunna vide och björk slanor. Grästuvorna är nästan hopplösa där då det yr in frön från åkrarna där. Det är riktigt tätvuxet där.

Aggregatet måste kunna följa backens kontur så att man inte kör in i sten och skit som sticker upp.

Jag fick delar av en gammal dansk trädgårdstraktor av en släkting förut då han ledsnade på att hålla på med den, typ dedär gröna med minitraktorhjul och gjutjärn stomme, jag behöver bygga nytt motorfäste på den då originalmotorn verkar vara bortom räddning och jag antar det inte går att få tag på nya delar (någon som vet mer om detta? Det satt en liten encylindrig tvåtaktare där från början, personen jag fick maskinen av tänkte montera en hondamotor i stället som han skickade med, men problemet är ju det att man inte kan luta en fyrtaktare tillräckligt mycket för att kunna använda jordfräsen då om man inte gör motorn ställbar i två lägen eller liknande, vilket kanske för visso skulle gå...), men hursom i ena änden på den sitter det ett kraftuttag som är tänkt för snöslungor, jordfräsar, mm jag tror även det fanns slåtterbalkar till dem, så jag funderar vad ni tror om man tog tex Källfris lösa slåtterbalk och byggde en övergång till kraftuttaget på denna maskin?

Edit, det spelar ingen roll om det slagna ligger kvar, det är mest att få bort tistlar och nässlor mm så att det inte blåser in för mycket tistelfrö in på åkrarna, samt att få bort gräs mellan bärbuskarna.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1072
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Finns det nya motorer av vettig kvalitet som går att luta i alla riktningar och som är starkare än en vanlig gräsklipparmotor som skulle kunna fungera till detta?

Tror den behöver vara minst 20 hästar, gärna litet mer dock måste den klara lågvarv bra då denna applikation inte fungerar på höga varv.
Motorn måste som sagt gå att luta kraftigt mellan horisontellt och ca 45 grader.

Edit, ingen elsladd!
Då måste jag ha typ 400 meter elsladd, helst inga batterier heller då maskinen som sagt går tungt i kanske 8 timmar.
En halvtimma eller timma mellan laddning räcker inte!
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1072
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

När jag tänker på det kanske en elmotor skulle fungera till just jordfräsen...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av bastard »

dom enklare remdrivna jordfräsarna kan man sätta en trefasmotor på
behövs överströmsskydd och av på på vettigt sätt

hurdann slåtterbalk hr du tänkt dig?
en belos med enkel stor rund klippaggregat kan ju funka
eller måste den vara mindre och smidigare

finns ju färdiga slåtterbalkar för mindre arbeten, kolla hobbylantbrukskatalogerna
nima har eller har haft en

ska du bygga om och ska ha långsamtgående så fundera på en utväxling istället

en fulsak du kan göra är att bakom en fyrhjuling släpa en plåt, den klipper grövre saker men inte gräs, svårt att komma åt med i skrymslen dock

en annan sak jag sätt var någon som satte hjul på röjsågen och körde den framför sig

man kan kolla på större tvåtaktmotorer med äldre motorcykelmotorer och liknande
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1072
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Tackar! Jag skall kolla upp detdär.
Kom på att jag hade en stor trefasmotor liggandes i smedjan.

Det verkar vara någon typ av enkel lamellkoppling med en konisk axel in där den gamla motorn har suttit.
Detta är gamla grejer från 60 talet då de var gjorda för att hålla, det är en gammal proffsmaskin för trädgårdsmästeriarbeten så den är nog värd att fixa.

Det kanske går att göra så att man kan byta motor mellan en elmotor och en förbränningsmotor, det är egentligen enbart jordfräsen som behöver kunna lutas så mycket och den använder jag mest till kryddlandet, jordgubbarna och annat där man inte kommer åt med traktorn, det är ju ganska nära huset så där skulle en elkabel kanske fungera...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av bastard »

nima verkar gått helt upp i swedol
och swedol och tools? kommer gå ihop

men

https://www.swedol.se/produktsortiment/ ... rbalk.html
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1072
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Tackar, jag skall ta och jämföra dessa båda, de låg ju ganska lika i pris också.
Skall titta på gräsklipparen också.

Jag minns ej vad de heter, men utöver tistlar är kriget mot dedär gröna revorna som utsöndrar tillväxthämmande ämnen, de är inte så hårda men de bildar en riktigt våt filtmatta när man slår dem.
Jag vill helst inte använda bekämpningsmedel om man inte måste.
Men de kväver allt om de kommer in i odlingarna i stor mängd, därför vill jag inte att de hinner sätta frö i stor skala (främst odlingarna med bär och fruktträd de är problem då träden har svårt att komma upp riktigt i början därför måste man även ha bort högt gräs och annat runt dem ordentligt så att de får bra med sol).
Håller på att köra av skiten med trimmer igen, men min rygg medger det tyvärr inte längre dessutom vågar man inte gå för nära träden med den då den skadar barken och öppnar för svampinfektioner i stammen så man måste fortfarande ligga på knä och handrensa närmast plantorna, lien är litet bättre men det känns fortfarande i ryggen efter en hel dag, det tar ca tre dagar om man räknar alla ytor (och andra uppgifter man måste göra klart om dagarna oavsett om det är helg eller inte, det var länge sedan man hade lyxen av ett 8-5 jobb med lediga helger... Men det är nog bara nyttigt! :) ).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av Jakob »

Röjsåg 35-45 kubik. Husqvarnas bästa sele. Tretandad gräsklinga 30cm. Då blir det nåt helt annat.
Gå så du har det oröjda till höger och svep det som faller mot vänster.
Det sista runt träd och buskar tar du för hand eller med en skära.
Slår själv en halv hektar gräs och sly varje sommar med röjsågen, det tar en halv dag ungefär.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1072
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Mmm... Det kanske är för vek motor på trimmern för sådanthär så att huvudet får för låg hastighet när det belastas att det är därför den inte tar det i botten riktigt, det måste kanske vara en riktig röjsåg. Det är en riktig Husqvarna trimmer, men de är nog inte vad de en gång var, det är nog bara märket som är detsamma idag, tyvärr...
Jag använder Husqvarnas original svarta lina men jag tycker just inte att den räcker särskilt länge.
Kanske man skall gå med en riktig knivklinga först och bara köra linan där det är mycket sten och skit, tro...
Skall se om jag kan låna en riktig yrkesröjsåg av farsan och testa igen.
Körde av resten med lien igår då jag ledsnade på trimmern.

Funkar Biltemas röjsåg som gräs och busktrimmer, eller är den för dåligt gjord?

Skulle dock vilja göra i ordning minitraktorn i vilket fall.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av mango »

Jag trodde först att du hade en riktig trimmer/röjsåg och inte fick till det.

Jag har en Husqvarna 345 fr med trimmerhuvud och använder numera Husqvarnas egen röd-grå tråd i 3 mm. Den tar tamejtusan även mindre sly utan att gå av. (plus självklart allt grönt)
Naturligtvis kräver en sån maskin sele för att orka köra. Jag har även en mindre Husqvarna bensinare, men den känns mer som en leksak och används egentligen inte till något längre.

Knivklingan/slyklingan som ser ut som en kaststjärna är förvånansvärt bra till sly och mindre träd, men mindre diameter än vad man kan nå med trimmerhuvudet, så att slå gräs tar längre tid.

Den svarta, kantiga trimmertråden tycker jag är skit för den går av väldigt lätt precis vid huvudet och stumpen slinker in i trimmerhuvudet, så man får plocka isär och fixa.
Skriv svar

Återgå till "Gården"