Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Marie »

Jajust det... för de som ogillar edge 8-)

För att avinstallera edge och slippa få tillbaka skiten (om man föredrar annan läsare, som jag vill ha Firefox då den går att dressera resurssnålare osv) Dock vill inte windows själv fatta att nya webbläsaren är ända läsaren.. så man får ändra lite fil-associationer så windows fattar att den ska använda nya läsaren för saker o ting.
Avinstallera Edge gjorde jag via kommandotolken med kommandot:

Kod: Markera allt

"C:\Program Files (x86)\Microsoft\Edge\Application\90.0.818.66\Installer\setup.exe" --uninstall --system-level --verbose-logging --force-uninstall 
Via utforskaren kolla upp mappen C:\Program Files (x86)\Microsoft\Edge\Application\??.?.???.?? och vad ni har för aktuellt nummer. Byt ut det numret ni har hos er har mot numret 90.0.818.66 som är i min cod rad om det skiljer sig på era installationer.

För att förhindra återinstallation man lägga till registernyckeln:

Kod: Markera allt

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\EdgeUpdate]
"DoNotUpdateToEdgeWithChromium"=dword:00000001
Kopiera denna koden och klistra in i notepad.. spara sedan filen som StopEdge.reg och kör den... eller så skapar ni registernyckeln manuellt. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av xsive »

När jag nu installerat W11 tyckte jag det var lika bra och se över vad som kan uppgraderas så laptopen klarar sig ett tag mer (2 år gammal)
RAM minnen är ju relativt överkomligt numera-
Satt en 8GB DDR4 2666Mhz och sen en tom plats. Kompletterade med ytterligare en 8GB vilket är max för modellen
"Hårddisken" i SSD var inte vad jag trodde 2,5" platsen var tom och istället satt ett litet M.2 kort på 512GB vid sidan om den.
När man ändå öppnade tyckte jag det bar lika bra att fylla upp med en 2,5" SDD på 500GB
RAM minnet plus den extra SSD för en Dag Hammarskjöld tillsammans kändes ganska prisvärt.
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-DDR4 ... ed/2868911
https://www.proshop.se/SSD/Crucial-MX50 ... GB/2637975

Hmm läste lite om möjligheten att ha två OS i samma laptop.
W11 på M.2 SSD och Linux på 2,5" SSD och sen välja var datorn skall boota
Funkar det?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 16 okt 2021 13:06 När jag nu installerat W11 tyckte jag det var lika bra och se över vad som kan uppgraderas så laptopen klarar sig ett tag mer (2 år gammal)
RAM minnen är ju relativt överkomligt numera-
Satt en 8GB DDR4 2666Mhz och sen en tom plats. Kompletterade med ytterligare en 8GB vilket är max för modellen
"Hårddisken" i SSD var inte vad jag trodde 2,5" platsen var tom och istället satt ett litet M.2 kort på 512GB vid sidan om den.
När man ändå öppnade tyckte jag det bar lika bra att fylla upp med en 2,5" SDD på 500GB
RAM minnet plus den extra SSD för en Dag Hammarskjöld tillsammans kändes ganska prisvärt.
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-DDR4 ... ed/2868911
https://www.proshop.se/SSD/Crucial-MX50 ... GB/2637975

Hmm läste lite om möjligheten att ha två OS i samma laptop.
W11 på M.2 SSD och Linux på 2,5" SSD och sen välja var datorn skall boota
Funkar det?
När det kommer till win11 o secureboot så vet jag inte vad den har för åsikter om dualboot, då jag inte testat.
Men när man har en dator med minst två separata diskar som du har, så använder jag bios bootmeny för att välja vilket OS jag ska boota in på.. så på denna datorn har jag valt sata1 som primär boot med Debian och sata2 som sekundär bot med mitt Labb-windows när jag vill testa något.

Sedan i Linux så har jag i diskhanteringen satt att windows C partition inte ska visas i filhanteraren... på så vis kan inget av "misstag" ändra sig på windowspartitionen och de gånger jag verkligen vill åt windows från linux så går jag in i diskhanteringen o aktiverar den.
Sedan har jag en gemensam Data partition som de båda OSena får dela på.
Det viktiga är att komma ihåg att inaktivera snabbstart på windows i energihanteringen under knappar o funktioner... annars kan det bli läs-strul på gemensamma partitionen.

Det är den säkraste dualbooten.
Ha bara en disk ansluten i taget vid installation av varje OS.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av bokmalen »

Ska det verkligen stå Chech på alla ställen istället för Check?

@Marie
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 18 okt 2021 08:39 Ska det verkligen stå Chech på alla ställen istället för Check?

@Marie
Tack.. :up:
jag var liiite trött när jag skrev... dyslexi o trötthet rimmar dåligt. :oops:

Jag har anmält inlägget så de får korregera..
Men ja, det ska stå Check :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"