Trots kontanter kört ändå!

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Obstinat

Trots kontanter kört ändå!

Inlägg av Obstinat »

Om jag förstått allt riktigt så trots kontanter så är man ej betrodd att handla på Coop. Pga att deras kassor ligger nere. Skillnad vore om kortterminalerna inte funkar men nu är det hela rasket som är utsatt! Cash is King är ju ett av mina mantran :D Men tji fick jag....

Tycker detta är bra då det verkligen visar hur sårbart samhället är! Att detta kanske minskar hastigheten på kontant borttagandet! Sedan hur man skall fixa detta med en kontanthantering likt förr överlåter jag till bättre kunnande!

Fortsättning följer.....
Användarens profilbild
Kardinal

Re: Trots kontanter kört ändå!

Inlägg av Kardinal »

Det är ingen nyhet, man måste gå till mindre brutiker med lösningsfokuserade ägare utan försäkringar. Bli tjenis med din lokala turk på hörnet. Han kommer ha öppet, och han kommer kränga för cash.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

i detta forumets inriktning, se till att du klarar dig ett bra tag utan att behöva handla om det :shtf: ;)

men, om det blir värre, säg internet nere totalt under en vecka eller tre, då kommer en del ha ganska stora bekymmer (:)
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Min lilla ICA nära hade stora problem med internetuppkopplingen ett tag och att hålla kassorna online. Det var gånger man kom och handlade då kassorna inte fungerade. Då skrev de upp som gammalt och sedan så när kassorna fungerade igen så skrev de in och betalade om de fick kontanter, annars fick man betala med kort nästa gång man kom till butiken.
De har fortfarande service med utkörning till byar som ligger avsides, och de som bor där får handla och får maten hem under en månads tid, när sedan pensionen kommer så åker de ner och betalar sin skuld för månaden som varit.
Så här har man löst en del av problemen genom att kunna vara lite smidiga. Nu har de även öppet dygnet runt och du öppnar dörren själv med kod och handlar med qr-kod och swish då affären är obemannad.
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Som sagt var. Kontanter hjälper inte i detta fall då de håller affärerna stänga eftersom själva kassasystemen är avstängda.
Det är då lagret i köket hjälper :lol:

Tycker detta var en bra sak, kanske öppnar ögonen på några fler att det inte skadar att ha lite extra mat hemma.
I intend to live forever, or die trying to
Protect

Inlägg av Protect »

bastard skrev: 03 jul 2021 22:46 i detta forumets inriktning, se till att du klarar dig ett bra tag utan att behöva handla om det :shtf: ;)

men, om det blir värre, säg internet nere totalt under en vecka eller tre, då kommer en del ha ganska stora bekymmer (:)
Det håller jag inte alls för orimligt, totalt internetbortfall under en längre tid tillsammans med mobilmasterna är mer en fråga när det kommer att hända, för det kommer garanterat ATT hända och det är ju bla. därför detta forum finns.

Det enda vi kan vara säkra på att det orimliga kommer att hända, vi vet bara inte när det inträffar.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Obstinat skrev: 03 jul 2021 21:35 Om jag förstått allt riktigt så trots kontanter så är man ej betrodd att handla på Coop. Pga att deras kassor ligger nere. Skillnad vore om kortterminalerna inte funkar men nu är det hela rasket som är utsatt! Cash is King är ju ett av mina mantran :D Men tji fick jag....

Tycker detta är bra då det verkligen visar hur sårbart samhället är! Att detta kanske minskar hastigheten på kontant borttagandet! Sedan hur man skall fixa detta med en kontanthantering likt förr överlåter jag till bättre kunnande!

Fortsättning följer.....
Kan det inte vara så att det är bankerna som har sett till att det inte går att köra kassasystemet offline med kontanter när kortterminalerna inte är online med centrala :notme: kassasystemen. Är ju i bankernas intresse att kontanter inte ska framstå som en räddare i nöden!
Att påstå att ett centralt datasystem släcker alla kassor låter som ett falskt påstående. Alla priser, barkoder och register laddas inte upp/ner från ett centralt register konturnerligt varje gång du handlar, utan det sker en avstämmning troligen en gång om dan.
Alla registreringar av prissättningar och transaktioner sker ju internt i butikernas system och kan överföras senare.

Att butikerna inte kan fungera offline tror jag inte på, utan anser det vara en lögn påhittad av bankerna!

Att vissa butiker som fortfarande hade öppet tvingades att stänga ändå, tror jag var på order av bankerna, för att möjligheten att använda kontanter inte skulle få "skina" i press och media.

Någon datasystemkunnig här som har mer insyn i det här som kan utveckla det och om någon vet med säkerhet att butikerna inte kan fungera offline med kontanter, kan utveckla det vidare.

Har f.ö. haft ett längre samtal med ansvarige på ICA Maxi i Haninge om hur dom förfar vid strömavbrott och han förklarade att det fanns reservkraft till nödbelysning och kassorna, samt att alla som var kvar i butiken kunde betala sina varor både med kort och kontant offline i god ordning!

Att COOP inte skulle ha ett sådant system förefaller otroligt, så jag anser att det är bankernas "antikontant" streategi som ligger bakom nerstängningarna av COOP- butikerna.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Aftersearch

Inlägg av Aftersearch »

reboot skrev: 04 jul 2021 12:32
Att påstå att ett centralt datasystem släcker alla kassor låter som ett falskt påstående. Alla priser, barkoder och register laddas inte upp/ner från ett centralt register konturnerligt varje gång du handlar, utan det sker en avstämmning troligen en gång om dan.
Alla registreringar av prissättningar och transaktioner sker ju internt i butikernas system och kan överföras senare.

Att butikerna inte kan fungera offline tror jag inte på, utan anser det vara en lögn påhittad av bankerna!

Att vissa butiker som fortfarande hade öppet tvingades att stänga ändå, tror jag var på order av bankerna, för att möjligheten att använda kontanter inte skulle få "skina" i press och media.

Någon datasystemkunnig här som har mer insyn i det här som kan utveckla det och om någon vet med säkerhet att butikerna inte kan fungera offline med kontanter, kan utveckla det vidare.

Har f.ö. haft ett längre samtal med ansvarige på ICA Maxi i Haninge om hur dom förfar vid strömavbrott och han förklarade att det fanns reservkraft till nödbelysning och kassorna, samt att alla som var kvar i butiken kunde betala sina varor både med kort och kontant offline i god ordning!

Att COOP inte skulle ha ett sådant system förefaller otroligt, så jag anser att det är bankernas "antikontant" streategi som ligger bakom nerstängningarna av COOP- butikerna.
Först ska jag ha sagt att jag inte vet exakt vad som hänt här, det kommer ingen att få reda på via officiella källor heller.

Nedan är därför en spekulerade text om något som skulle kunna hända!

I stora drag har man förklarat hur gruppen fått access till systemen hos leverantören och därigenom också troligen krypterat flera miljöer, troligen även deras ERP system som hanterar alla transaktioner inom bolagen.

Eftersom centralisering varit ett fokusområde inom IT iallafall de senaste 15 åren så kan det vara så jobbar alla butiker mot samma ERP miljö i realtid. Ur finansiell synvinkel är detta jättebra eftersom man hela tiden har koll på vilka värden som finns i butikerna och vad som är beställt, på väg in mm utan att behöva samköra data från flera olika system beroende av vad varje butik valt att köra. Det betyder att varje transaktion bokförs mot detta systemet, varje beställd, mottagen, såld, kasserad artikel. När den såldes, till vilket bonuskort den registrerades osv.

Praktiskt behöver butikerna också ha denna kollen och via ett centralt upphandlat/driftat system så har man även en central support istället för att behöva hålla egen IT kompetens.

Så nu till kruxet, om detta systemet blev krypterat i fredags så kan man alltså inte bokföra transaktioner. Teoretiskt sätt skulle man kunna skriva manuella kvitton och ta kontantbetalningar, detta skulle dock bli en mardröm att redovisa i efterhand och eventuellt juridiskt tveksamt.
Om det blir så att man måste läsa tillbaka en backup från 24h tidigare så saknas nu alla transaktioner från det dygnet och man behöver manuellt försöka reda upp vad som kommit in, sålts, kasserats. Kör man dessutom manuell försäljning så förvärrar man situationen ytterligare.

Därför väljer man att hålla stängt istället.

Vissa butiker som kan hålla öppet har med största sannolikhet valt att inte gå över till det centrala systemet av någon anledning.

Vissas onlinelösning fungerar eventuellt för att transaktionerna köas i det systemet och kan läsas in i ERP systemet när det kommer upp igen.

En mardrömscenario är att även backuper krypterats.

Så, allt detta skrivet på telefon men jag hoppas jag fått någon struktur i det. :)
Vem vet...
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Coop sa i morse att man kan betala i vissa butiker som varit stängda om man laddar ner deras app och sedan scannar varorna själv och betalar via appen, ungefär som ICA. Har inte kollat vilka möjligheter för betalning som erbjuds via appen eller hur man legitimerar sig. Om man kan använda koden till internet coop eller om bank-id krävs osv.
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Inlägg av Olyckskorpen »

Ojojoj. Jag kan tänka mig att kassorna är integrerade med lagersaldo och beställningssystem, så hela systemet gick väl i backen. Värre än jag trodde faktiskt! :-g

Frågan är, vad hade hänt om det drabbat 95% - 100% av alla livsmedelsbutiker istället för "bara" 800 Coopbutiker? Hur länge kan de hålla stängt utan att känna sig tvingade att lösa problemen på plats?

Helt klart en lärdom för oss tänkande varelser.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"