reboot skrev: 04 jul 2021 12:32
Att påstå att ett centralt datasystem släcker alla kassor låter som ett falskt påstående. Alla priser, barkoder och register laddas inte upp/ner från ett centralt register konturnerligt varje gång du handlar, utan det sker en avstämmning troligen en gång om dan.
Alla registreringar av prissättningar och transaktioner sker ju internt i butikernas system och kan överföras senare.
Att butikerna inte kan fungera offline tror jag inte på, utan anser det vara en lögn påhittad av bankerna!
Att vissa butiker som fortfarande hade öppet tvingades att stänga ändå, tror jag var på order av bankerna, för att möjligheten att använda kontanter inte skulle få "skina" i press och media.
Någon datasystemkunnig här som har mer insyn i det här som kan utveckla det och om någon vet med säkerhet att butikerna inte kan fungera offline med kontanter, kan utveckla det vidare.
Har f.ö. haft ett längre samtal med ansvarige på ICA Maxi i Haninge om hur dom förfar vid strömavbrott och han förklarade att det fanns reservkraft till nödbelysning och kassorna, samt att alla som var kvar i butiken kunde betala sina varor både med kort och kontant offline i god ordning!
Att COOP inte skulle ha ett sådant system förefaller otroligt, så jag anser att det är bankernas "antikontant" streategi som ligger bakom nerstängningarna av COOP- butikerna.
Först ska jag ha sagt att jag inte vet exakt vad som hänt här, det kommer ingen att få reda på via officiella källor heller.
Nedan är därför en spekulerade text om något som skulle kunna hända!
I stora drag har man förklarat hur gruppen fått access till systemen hos leverantören och därigenom också troligen krypterat flera miljöer, troligen även deras ERP system som hanterar alla transaktioner inom bolagen.
Eftersom centralisering varit ett fokusområde inom IT iallafall de senaste 15 åren så kan det vara så jobbar alla butiker mot samma ERP miljö i realtid. Ur finansiell synvinkel är detta jättebra eftersom man hela tiden har koll på vilka värden som finns i butikerna och vad som är beställt, på väg in mm utan att behöva samköra data från flera olika system beroende av vad varje butik valt att köra. Det betyder att varje transaktion bokförs mot detta systemet, varje beställd, mottagen, såld, kasserad artikel. När den såldes, till vilket bonuskort den registrerades osv.
Praktiskt behöver butikerna också ha denna kollen och via ett centralt upphandlat/driftat system så har man även en central support istället för att behöva hålla egen IT kompetens.
Så nu till kruxet, om detta systemet blev krypterat i fredags så kan man alltså inte bokföra transaktioner. Teoretiskt sätt skulle man kunna skriva manuella kvitton och ta kontantbetalningar, detta skulle dock bli en mardröm att redovisa i efterhand och eventuellt juridiskt tveksamt.
Om det blir så att man måste läsa tillbaka en backup från 24h tidigare så saknas nu alla transaktioner från det dygnet och man behöver manuellt försöka reda upp vad som kommit in, sålts, kasserats. Kör man dessutom manuell försäljning så förvärrar man situationen ytterligare.
Därför väljer man att hålla stängt istället.
Vissa butiker som kan hålla öppet har med största sannolikhet valt att inte gå över till det centrala systemet av någon anledning.
Vissas onlinelösning fungerar eventuellt för att transaktionerna köas i det systemet och kan läsas in i ERP systemet när det kommer upp igen.
En mardrömscenario är att även backuper krypterats.
Så, allt detta skrivet på telefon men jag hoppas jag fått någon struktur i det.

Vem vet...