Hur Sovjetunionen upptäckte internet vid kuppförsöket 1991

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Hur Sovjetunionen upptäckte internet vid kuppförsöket 1991

Inlägg av reboot »

Intressant och spännande läsning om internets första viktiga roll i världspolitiken vid Sovjetunionens fall.
Generalerna i Sovjetunionen försökte kuppa bort den demokratiske presidenten Gorbatjov och radera alla kommunikationer med väst i Augusti 1991.
Kuppmakarna trodde dom klippt alla förbindelser utåt och att ingen visste vad som skedde. Men vad fel dom hade!
Det fanns då något som hette Usenet och som kuppmakarna och KGB (hemliga polisen) inte visste eller brydde sig om.

https://www.opendemocracy.net/en/odr/usenet-coup/

Jag själv satt vid den tiden i mitt dåvarande BOL i Bergslagen 19-21 Augisti och följde direktsändningarna ’utan kommentarer’ som kom ut från Leningrad och Moskva via CNN på en 1,5 meters 10GHz satellitdisk. Vanligt folk var ute på gatorna och körde in träpålar i banden på kuppmakarnas pansarbandvagnar. Man skulle inte tillåta militären att störta den spirande friheten.
Det var väldigt dramatiska bilder timme efter timme, utan avbrott för reklam och kommentarer.
Boris Jeltsins dirigerade senare en stridsvagn att skjuta rakt in i regeringsbyggnaden Vita Huset i Moskva
Då trodde jag att det var nära att hela fanskapet skulle gå åt helvete med ’musik’......

Nu avslöjas vad som egentligen hände och hur all information kunde spridas till folket under dessa dramatiska dagar!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hur Sovjetunionen upptäckte internet vid kuppförsöket 1991

Inlägg av FCR2 »

Intressant :up:
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"