Dammruda någon som provat?

Om uppfödning av djur
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Dammruda någon som provat?

Inlägg av Obstinat »

Tydligen var Ruda en gång i tiden ett viktigt inslag i hushållningen. Har gogglat men inte funnit alltför matnyttigt om denna överlevare till fisk. Likt kackerlackan tycks den vara väldigt härdig! Mig veterligen har jag aldrig blivit serverad Ruda...
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av EN brun böna »

Lik braxen i det mesta. Men rudan kan överleva i dvala på bottnen av dammen över vintern och då producera alkohol som antifrys. Ätbar en kort tid på året. Guldfisken är en avlad variant av ruda. Sjöruda blir större och har bättre smak.
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av mango »

EN brun böna skrev: 08 jul 2021 19:08 Sjöruda blir större och har bättre smak.
Är det egna erfarenheter? Har nämligen svårt att tänka mig att sjöruda skulle vara gott.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av rödluvan »

Om den fungerar som braxen bör den kräva ganska djupt vatten för att kunna klara vintern, det är bra att känna till att detta är i sammanhanget stora fiskar, dessa kan ju bli upp mot 70-80 cm under väldigt gynnsamma omständigheter. Edit, Rudan blir tydligen inte alls lika stor, max 2-3 kilo.
Det verkar dock som att rudor klarar sig med 1,5 meter vintertid, litet beroende på var du bor i landet (bor du i Skåne klarar du dig kanske med en halvmeter om ytan är tillräcklig för att vattnet skall hålla en någorlunda jämn temperatur, kanske 4 kubik eller mer enligt min handbok, räkna på minst 300l (gärna mer) utöver basytan för var fisk du adderar, men har du en liten damm behöver du troligen en luft eller vattenpump och någon typ av filter då denna typ fiskar brukar smutsa ned vattnet ganska fort i små trädgårdsdammar).
Även om de klarar kallt vatten så klarar de inte is.

Edit, det kan tydligen frysa ända ned till fisken så länge den ligger fritt i slammet, den klarar dock nog inte om slammet fryser till runt den.

Ok fisk på matbordet om man fodrar den rätt (äter de fel mat smakar de gyttja) och kryddar och gillar att plocka ben, samtliga fiskar i släktet har mig veterligen massor med fiskben, en bidragande orsak till varför den inte vunnit mer popularitet här.

Hör med någon sportfiskare om du kan få några att starta med när du har dammen färdig.
Braxen fiskar är väldigt tacksamma att mellanlagra, du kan till och med ha den i badkaret kortare perioder om det krisar.

I en liten damm behöver du troligen stödfodra dem då den naturliga maten inte är tillräcklig annars.

Sjöruda och Dammruda är egentligen samma art men ser visuellt något olika ut då de tydligen har båda versionerna genetiskt latenta, vilket gör att generna för den bredare varianten utvecklas där populationen av predatorer som tex gädda så att fiskarna blir svårare att svälja för gäddan.

Plantera inte in rudor i naturliga vatten med arter som är sällsynta eller av andra orsaker bör bevaras då den är där för att stanna när du väl har etablerat dem där försvinner de sannolikt inte.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av EN brun böna »

mango skrev: 08 jul 2021 20:15
EN brun böna skrev: 08 jul 2021 19:08 Sjöruda blir större och har bättre smak.
Är det egna erfarenheter? Har nämligen svårt att tänka mig att sjöruda skulle vara gott.
Godare än en som gått i en mer syrefattig och lerig damm
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av rödluvan »

Något man tidigare inte har känt till inom det traditionella artkategoriserings systemet är att en art kan vara uppdelad i variationer som är anpassade efter olika förutsättningar, idag delar vi ofta in dem i olika arter enligt det nya systemet.

Tex Nordlig och den numera utdöda sydliga Vapiti hjorten som var betydligt större och anpassad för ett liv med mer öppna slättmarker, tills helt nyligen har man trott att det vara var varianter av samma art, eller Brittisk bergsgädda, även den idag utdöd men den fanns kvar lå¨ngt in på 1950 talet men man trodde då att den bara var extra stora exemplar av den vanliga insjögäddan. (Eller chimpanser som man idag av någon anledning har delat upp i två arter enligt vissa, dock har dessa betydligt mindre distinkt och mindre signifikant genetisk skillnad jämfört med fiskarna och hjortarna i exemplen, jag tror indelningen här mer är gjord för att vi lättare skall kunna förstå oss själva, inte för att den har samma biologiska signifikans som hos de andra arterna).

Däremot kan tex bäcköring över några generationer förändra individernas storlek, detsamma gäller ett stort antal andra artfamiljer, detta styrs dock av latenta gener som aktiveras över tid och styrs av faktorer såsom födotillgång, predatorer, mm

Detta gäller egentligen i viss mån alla djur, människan inkluderad, genomgår man tex perioder av svält kan ju detta påverka kropps storleken, men en större kropp kan bättre hävda sig både mot predatorer, hålla värmen bättre samt hävda sig bättre mot individer av samma art, men kräver i gengäld något mer energi att hålla igång, osv.

Man kan alltså säga att i dethär fallet rudan har ett gäng strömbrytare som slår av eller på funktionerna som gör den till damm eller sjöruda beroende på i vilken ordning de aktiveras mellan generationerna. Jag har inte hittat någonting om att de skulle föredra olika typer av föda, däremot kan man ju tänka sig att biotoperna kan vara annorlunda och detta i sin tur påverkar kedjan som tex styr födotillgång och av vad.
Denna typ av fiskar har ju också en unik förmåga att anpassa gälarna så att den klarar sig med ytterst litet syre jämfört med andra fiskar.

Det går att ha dem i en liten trädgårdsdamm, men då måste man ta in dem på vintern och ta in dem vid perioder av ihållande heta sommardagar, men du kan å andra sidan ha dem i princip vilken behållare som helst som passar, tex en gammal rostfri bulktank på pall du kan flytta. Du kan som sagt hålla dem i badkaret, tvätthoar och annat medan du gör i ordning tankarna, de klarar sig många dagar där. Jag brukar dock hänga i en utströmmarsten och en gammal akvariepump om man behöver ha fiskar i en hink längre än några timmar.
Jag har inte provat just ruda, men braxen fungerar bra, mört kan dör om den inte får syre, men akvariepumpen ökar chansen till över 90% även för mört för kortare tids förvaring när jag testat.

Jag har alltid varit djupt imponerad över hur tåliga braxenfiskarna faktiskt är, de tål dessutom kropps skador väl vad det verkar, tex gamla gäddbett och liknande. (Braxen blir dock som sagt mycket större, den kan väga upp till 11 kg och växer inte lika fort, så även om den fungerar så är den kanske på grund av den relativa storleken mindre lämplig). Man kan till och med förvara dem helt utan vatten ganska länge. (De tål dock inte om allt vatten torkar bort ur dammen, den kan inte andas luft även om man kan tro det... Den kan bara optimera gälarna.)

Rudan vill som alla andra karpfiskar ha några kompisar i dammen för att trivas, men det antar jag också var planen det borde gå att få dem att leka men då är det mer noga med temperaturen i dammen, vid lektiden, som sker under Maj-Juni, vill de gärna ha grund gräsbotten eller liknande, typ som gäddor. Den är ganska lättodlad och förökar sig lätt i fångenskap.

Rudan är herbivor (den är dock egentligen omnivor, det är inkorrekt att den den enbart äter växter, insekter, maskar, larver, mm är en viktig del av dess föda) så den verkar inte behöva proteintillskott under vanliga omständigheter, jag vet dock inte om den kan behöva det i samband med lektiden.
(Jag misstänker att yngre fiskar behöver det, internet texterna till trots, men i naturen äter de plankton och små insekter)
Senast redigerad av rödluvan den 09 jul 2021 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av rödluvan »

Ett tips om du tänkt använda en naturlig damm och den inte redan har dessa vattenväxlingar kopplade till snösmältningen om våren är att höja och sänka en bit av vattennivån med några års mellanrum så att gräs kan etablera sig, dock bör du i så fall hålla koll på att nivån av nedbrytningsprodukter inte blir för hög i vattnet.

Vi brukar köra så så för att simulera naturliga flöden i fågeldammarna för att stimulera tillväxten av vissa plankton som i sin tur bidrar till att bygga upp resten av näringspyramiden. (fåglar ställer dock helt andra krav då de smutsar ned vattnet något otroligt... Vilda fåglar spelar ingen roll dock.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av rödluvan »

Man skall tydligen också ha odlat sutare förr på de litet finare ställena, den är dock inte lika tålig men en förstklassig matfisk.
Det är dock en skygg fick som lever på större djup än de andra.

Det är inget fel på karpfiskar på matbordet, de är bara bortglömda idag, de odlas ju fortfarande i nordöstasien och på Balkan där de (en typ av flodkarp) är en viktig del av jultraditionen i många länder.
Ruda odlades ju i mycket stor skala här som matfisk långt in på 1900 talet.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av rödluvan »

Ursäkta om jag lånar tråden litet, men vi har på området här en "död" skogsdamm (inte kliniskt död, men tom på fisk) med ganska surt vatten, skulle det gå att plantera in ruda där, eller kommer de att svälta ihjäl över tid?

Mört skall tydligen också gå att äta, den går tydligen att filea tillräckligt bra men det är inte så många som gör det idag, jag kom osökt att tänka på surmörtsgratäng (en mycket gammal maträtt häruppe gjort på syrad jäst mört) när jag läste om det... :mrgreen:
(Nå, de som faktiskt smakat säger att det inte alls är såsom det låter utan ganska gott, skall tydligen lagas med pepparkakor och annat, inte som vanlig surströmming)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av bokmalen »

rödluvan skrev: 09 jul 2021 14:50 Mört skall tydligen också gå att äta, den går tydligen att filea tillräckligt bra men det är inte så många som gör det idag
Såvitt jag vet så är alla karpfiskar ätbara, och har ätits historiskt. ID, brax, rubbet. När jag växte upp så svor vi när vi fick brax, fisk som vi gav till katten, men som hade en förmåga att rulla ihop näten till en enda j-a klump. Men vår granne ville gärna ha, och tyckte "inkokt brax" var en delikatess.

Mört smakar i mitt tycke helt ok, åt faktiskt några strax före midsommar, för att testa min nya rök.

Min farfar berättade att när han "var ung", (vilket var rätt läge sedan, då han skulle varit en bit över 100 om han levat idag), så åt de mört på våren, och kallade det "vintersik". Efter att ha ätit insaltad fisk hela vintern, så tog man alla chanser att få äta färsk osalt fisk.

En sak dock, det är djävulskt mycket småben i mört, även i stora feta mörtar, så skulle jag ta hand om mört i större skala tror jag nog att jag skulle lägga in den som sill, och låta ättikan lösa upp småbenen så de inte stör.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"