skitplåthyllor .

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av maskros »

Inget för tunga garageprylar men för vanliga grejer, åtminstone upp till vad man lyfter med en hand, funkar biltemas lagerhyllor (kommer inte åt biltema.se just nu så jag kan inte länka) av trä, 40 cm djupa. Inte alls gratis men funkar fint för alla mina pryttlar. Gissar att 40 kg per hyllplan funkar bra i verkligheten under lång tid. Jag har mycket handverktyg, andra verktyg, div. kem., m.m. i dem och det har funkat fint i mer än fem år och inga tecken på något annat heller. Står i garaget. Men, jag skulle inte slänga in ett motorblock av gjutjärn i dem heller.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av Obstinat »

xsive skrev: 06 mar 2022 18:54 [quote=Obstinat post_id=30215 time=<a href="tel:1646589136">1646589136</a> user_id=101]
Fyndade på Jula för några veckor sedan! :D

Såg att det var fullt med gubbar som rev ned ställagen. Vart blyg i ungefär 2 sekunder :mrgreen: o frågade försynt om de skulle slänga allt. O det skulle de.....Erbjöd mig o frakta undan en hel del.... Snudd på nyskick så fick jag tag på ställage med bärighet på 1 ton per pallplats. Så nog går det få tag på om man inte är alltför blyg :mrgreen:
Holy crap :o Låter nästan för bra för att vara sant.
Gratulerar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Speciellt när man tänker på att det närmaste dom säljer som absolut inte är av proffskvalitet kostar ett par tusen för en 2m sektion
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... la-014169?
[/quote]

Anar en viss avundssjuka :D Det var inte deras egna hyllor som skänktes bort utan proffsgrejor som de har i butikerna.
Kan skicka mer info om det dyker upp en möjlighet för dig i din närmsta Julabutik :mrgreen: Har för mig att märket var EAB?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 06 mar 2022 20:14 Anar en viss avundssjuka :D Det var inte deras egna hyllor som skänktes bort utan proffsgrejor som de har i butikerna.
Avundsjuk moi? ;) ;)
Nä men riktigt imponerad över fyndet. Helt sjukt att dom tänkte kasta det.
Jo jag förstod det var riktiga prylar och inte det dom prånglar själv.
Behöver inte mer hyllor om jag inte bygger lager.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av Timmerstugan »

Skitpåhyllor har vi gott om..
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av xsive »

På gång att utöka med fler lagerhyllor i källaren.
För elverktyg, elmateriel och diverse men även till mattunnor.
För att få det passa in i utrymmet och maximera hyllyta blir det hörnhylla och några raka sektioner
Har börjat med en Jula hörnhyllesektion och startat samla ihop den.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... la-017285/

Absolut inte något man slänger upp ett 5kW dieselelverk på men känns heller inte hel-usel
Den har, som dom flesta enklare system, plåttungor som skall knackas ihop.
Påstås klara 265kg/hyllplan men får nog ses som ett rent teoretiskt värde.
Jag kommer ej belasta över Max 70-80kg på dom två nedre hyllplanen och lättare på dom översta
Svagaste punkten är nog skarvar mellan övre och undre plåtpelarben.
För att förstärka lite extra kommer jag komplettera med blindnitar i den skarven och även vid skarvar mot horisontella
delar på nedre, övre och mitten hyllplan. Sen kommer hyllorna skruvas ihop med varandra och även i vägg.
Med det räknar jag med att det skall klara mitt behov utan problem.
Hyllplanen i sig (MDF 7mm) verkar stabila och ligger på kantprofil och två tvärstag i plåtprofil under.

Raka hyllorna 90x45x180 som passar till hörnhyllan varit restade ett tag men skall komma in under november.
Och det hoppas jag verkligen dom gör :shock:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... la-017287/

Återkommer med lite utförligare rapport med bild när allt är monterat och jag fått bättre känsla om det är stabilt nog
Finns även ett Jula system med galvade lagerhyllor 90x40x180 men dom känns betydligt klenare i plåten (väger också mindre än hälften)

Båda hamnar väl under gruppen skitplåthyllor men tror det skall funka för behovet med lite förbättring.
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av Tank »

Vi har Julas plåthyllor som förvaring i källarförrådet och de funkar fint tycker jag för den pengen.
Jag har skruvat ihop sektioner som är bredvid varandra för ökad hållfasthet.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av xsive »

Skruvat ihop några Jula-hyllor nu.
Hörnhyllorna har två förstärkningsstag under hyllplanen och det känns stabilt med 7mm MDF skivan.
Dom raka 45x90x180 hyllorna saknar däremot förstärkning under hyllplanen.
Valde därför att lägga in två 45x70 regelvirke under vart hyllplan (45-regel passar exakt i plåtprofilen under hyllplanen.
Tvärstagen skruvade och limmade mot hyllplanen.
Valde också att blindnita alla korspunkter mellan plåtprofiler och även hyllplanen mot plåtprofiler (många blindnit blev det)
För att bättre tåla fukt från eventuellt spill valde jag också att lägga ett lager klarlack på alla hyllplan.
Med detta, och sen hyllor skruvade ihop mot hyllor intill och mot väggar - så kommer det säkerligen hålla min livstid
(är iof ingen ungdom längre)

659091e81c14e355010942.jpg
659091e81c14e355010942.jpg (16.08 KiB) Visad 104 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av maskros »

Prydligt, lite högre ambitionsnivå än jag har. Jag kör i stort sett Biltema lagerhyllor av trä som komplement till de hyllor som redan fanns på olika ställen. Har en sån som du, för lite tyngre konserver och sånt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Lagring"