framtida elpriser igen

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

framtida elpriser igen

Inlägg av bastard »

eu har ju gått ut med sitt klimatpaket idag
och saker kommer hända, fosilbränsle och fordon ligger dåligt till

sedan så kommer sannolikt elpriserna öka ordentligt
fler saker skall gå över till el


frågan är om det är vettigt att köpa sig solpaneler och växelriktare
ökar elpriserna så får man tillbaka pengarna fortare, men det är ju skatten tillbaka som gör att det är lönt än så länge
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av entropi »

Jag installerade ju en 16 kW -anläggning i vintras.
Fick ju ett ganska bra pris på det pga jag time:ade beställningen i Nov-Dec innan det var klart att de nya subventionerna skulle gälla, så leverantören hade en deal där de gav rabatt motsvarande subventionen.
När subventionen gick igenom fick jag både rabatt + subvention :D

Det enda jag hade velat göra annorlunda är att direkt se till att växelriktaren är av hybridtyp så man inte behöver byta när man skaffar batterier.
Och möjligen skaffa batterier också.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av entropi »

Jag misstänker att man kan gå +-0 med dagens priser och avgifter om man klarar sig på elverk + värmeåtervinning 3 månader om året.
Survival
Honor
Liberty
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av pelleprepper »

Att inte köpa solpaneler om man är husägare är ekonomisk idioti på högsta nivå. Ökar värdet på huset mer än vad anläggningen kostar, betalar sig själv efter 7-10 år och sen är det i princip gratis pengar.
Som föregående skrev så köp växelriktare som klarar batteribank, framgent tror jag du kommer kunna nytja det i kombination med en elbil. Både för att ladda bilen men även att driva hemmet med hjälp av bilen.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av bastard »

finns det något aktivt forum för sol el?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av pelleprepper »

bastard skrev: 18 jul 2021 11:48 finns det något aktivt forum för sol el?
Finns några grupper på fejjan
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av Parabellum »

bastard skrev: 18 jul 2021 11:48 finns det något aktivt forum för sol el?
24Volt butiken har en forum del som är hyfsat aktiv.
Finns även en fysisk butik i samhället Tollarp som kan vara värt ett besök för att stötta denna företagare.
Mycket trevlig person som driver företaget och har denne inget emot att bolla idéer med en.
https://24volt.eu/phpBB3/index.php
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av bastard »

en sak som man bör tänka på är att politikerna allt för ofta skjuter sig i fötterna

klimatmålen i sverige så ska vi vara förebild, mycket mer elektrificering
och andra miljö mål
vi tar inte politikerföraktet och fel i hur politiska beslut är i denna tråden utan kollar bara vad som händer när politikerna lyckas krångla till det ordentligt

om vi ser framför oss ett elpris på säg runt 3-4 kr per kwh om tio år
inte orimligt om europa med kommer gå in för massor av eldrift, och vi exporterar vad vi kan
tänk på att en del länder i europa har konsumentelpriser upp mot 3kr per kwh redan nu

så tåls det att fundera på dels elbesparingar
dels ex solel för att klara sitt eget behov
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av bastard »

24v forumet är sorgligt inaktivt tyvärr

facebök undviker jag helst
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: framtida elpriser igen

Inlägg av entropi »

Jag ser att det finns ganska mycket elbilsbatterier att köpa från krockade bilar i Norge. Man ser ut att kunna få ett 20-30 kWh batteri för ca 30000 kr.

Såg i SolarEdge -appen nästan 856 volt på DC-sidan för några minuter sen när den producerade 13.5 kW, och 746 kring 4.5 kW nyss.
Två seriekopplade Nissan Leaf -batterier borde enligt min teori ge runt 720 V nominellt, så kanske kan man på något vis koppla två seriekopplade 24 kWh HV-batterier från gamla Nissan Leaf -bilar?
Då borde man kunna ladda batterierna från nätet vintertid när priserna är som billigast, sen skjuta in så mycket el i elnätet man orkar när priset är som högst.
Så tjänar man både pengar och bidrar med högre stabilitet i elnätet.


Räknar jag rätt nu?

Räknade på spot timpriset i SE3 -området från den 2:a Januari i år (valden bara ett slumpvis datum):
Max pris: 608,14 per 1000 kWh (60.814 öre/kWh)
Min pris: 247,84 per 1000 kWh

Säg att du har 40 kWh batteri, sen använder du två timmar/dygn till att sälja tillbaka el i 10 kW. Då blir det 20 kWh kvar i reservström, plus att du kan sälja 20 kWh.

Priset är 3000/MWh (3 kr/kWh) i scenariet.
Max pris: 3000
Min pris: = 1223 ( 3000 * (247,84/608,14))

Försäljningspris: 1.8 kr/kWh

1.8 * 20 = 35.5 kr/dag

Om vi säger att vi kan bygga ett kontrollsystem för batteriet o dyl för så lite pengar som 100 000 skulle det ta typ 8 år för batteriet att betala sig själv vid det hypotetiska priset 3 kr. Den el man själv förbrukar räknar jag som gratis, så kalkylen borde vara bättre i verkligheten.

Laddar man istället med solel lär det gå snabbare de dagar man kan göra det så lär det gå fortare? Med det faktiska elpriset från i vintras får jag det till 38-39 år för break even, så den kalkylen verkar ju inte hålla :)
Man kan nog anta att differansen på dyngsmax och dygnsmin kommer sjunka i takt med batteriernas prisutveckling så det ligger ungefär kring det.

Men att bygga ett offgridsystem med generator och några dagars förbrukningsbuffert verkar väl görbart, kanske tom lämpligt.

Sen undrar jag om det inte är bättre rent ekonomiskt att köpa ett mindre batteri och slita ut det fortare, dvs ha en högre urladdningsgrad och köpa ett nytt längre fram när/om batteripriserna stabiliserar sig.
Om det blir SHTF så får man helt enkelt anpassa sin förbrukning lite hårdare och inte köra på som vanligt.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Energi"