Åkrar bortspolade i Europa

Allt om odling
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av halo »

Åkrar och odlingar är bortspolade nere i Europa. I Palz där största grönsaksodlingarna i hela Tyskland ligger har det inte ens gått att så. På andra ställen används traktorer och liknande till uppröjningsarbete istället. Om vädret fortsätter såhär är skörden hotad. EU har som bekant en inhemsk produktion och marknad vilken gör att Sverige kan bli drabbat. Några tankar kring detta?
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av Jakob »

Varför tror du jag odlar?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av Charlie** »

Eller kanske kan bli ett lyft för svenska bönder? Om odlingarealer spolas bort, kanske det blir svårt att återställa dessa. I klimatomställningens namn kanske man planterar skog på de platserna i stället?
...men bara kanske. Tyskland är EUs mäktigaste stat, så EU kommer mig att fjäska duktigt med bidrag.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av entropi »

Som värst blir det lite dyrare mat för oss.
Mer upplopp och hunger i de fattiga länderna när vi från de rika länderna dammsuger marknaderna på mat med nytryckta petrodollar.

Om inte tryckpressen gör dollarn helt värdelös och resten av världen tröttnar och plötsligt börjar kräva Bitcoin eller dylikt som betalning förstås.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av bastard »

det där kommer hända fler gånger

finns ju torka med, stormar, vulkanutbrott o.s.v

förhoppningsvis slipper man en stor en, men det kommer

om våra politiker skulle preppa, så skulle det åtminstånde finnas spannmål på lager för 2 år, utspritt på minst 10 olika lager

det skulle göra att det finns tid att göra något åt ett eller två års jordbrukshaveri
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av entropi »

Jag tror själv är bäste dräng här. Även om de själva tror det så skulle jag helt enkelt inte lita på att staten klarar att ordna mat i 2 år.

Har de så mycket mat och behovet uppstår, så kommer de dessutom inte kunna hålla såna lager från att bli plundrade. Det blir helt enkelt en aldeles för värdefull måltavla.

Min personliga dröm vore att klara 30 månader. Krasst så skulle det bli riktigt knapert att klara sig till nästa års potatisskörd i dagsläget, så det känns avlägset.
Det är betydligt svårare att bulklagra mycket mat när den ska vara glutenfri.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av rödluvan »

Jag skulle vilja inflika att det, när man tänker sig egna odlingar, är lätt att man överfokuserar på spannmål, som är både resurskrävande, kräver externt näringstillskott (eller rotationsodling över minst 3-4 år) samt skapar en känslig monokultur.

Det finns många andra grödor man bör prioritera före spannmålsodling i större skala för självhushållning, tex ärtväxter, målla, mm.
Många riktigt gamla kulturväxter är idag bortglömda.
Vidare tänker många inte på att djur kan förädla växtmassa på platser där det inte går eller av andra skäl inte är önskvärt att plöja jorden.

(I Tyskland kommer man nog att ta fram planer för att restaurera de förstörda områdena, vad jag vet började man redan denna veckan med det mest akuta, vilket man kommer att finansiera själva, dock behöver man troligen söka EU bidrag för en mer omfattande återuppbyggnad)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av Sömnlös »

entropi skrev: 20 jul 2021 16:46 Min personliga dröm vore att klara 30 månader. Krasst så skulle det bli riktigt knapert att klara sig till nästa års potatisskörd i dagsläget, så det känns avlägset.
Det är betydligt svårare att bulklagra mycket mat när den ska vara glutenfri.
Jasminris är lösningen ;)
https://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3% ... inris/100g
3600kalorier/kg, du får bjuda dig på själv på 500gram ris/dag (1800kalorier/dag)
30 månader x 30 dagar = 900dagar, vilket ger 450kg ris.
https://handla.ica.se/handla/produkt/ja ... 8690025023
Kostar 30kr/KG.
Så för runt 14K får du ett bra lager med kalorier. Sen skall de vacumförpackas och det kostar en del så säg 20K så har du så att du klarar 30 månader med mat som du inte behöver rotera.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av bokmalen »

Sömnlös skrev: 22 jul 2021 00:21 Jasminris är lösningen ;)
Hellre döden än Jasminris. :cry:

Den vedervärdiga stanken av riset som kokas... Jag har fortfarande flashbacks till studentkorridor i Umeå tidigt 90-tal, där en av de andra kokade jasminris för hela veckan på lördagar. FY FAN.

Även om jag nu skulle kunna tvinga i mig eländet, så tror jag inte att jag i ett läge där det är svält, och jag har mat och andra inte har, vill att varenda kotte på 3 km avstånd känner på lukten när man kokar. :notme: Jag har inte heller surströmmingsburkar bland mina prepp.

Men i övrigt är det korrekt, bunkra ris, men av en sort som inte stinker
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av bokmalen »

Om du letar runt kan du hitta även Basmatiris för ca 20 kronor kilot.
https://www.kolonialvaror.se/product/ba ... ani-lazzat
https://www.kolonialvaror.se/product/ba ... shboo-20kg

Eller kanske röda linser för 17 kronor kilot?
https://www.kolonialvaror.se/product/ro ... at-10x900g
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Odling"