Du äger inte dina pengar

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Det är så frustrerande att uppleva hur mina pengar blir mer och mer värdelösa. Jag tror verkligen att de nationella bankerna riskerar att bli helt omstörtade av krypto-ekonomin inom några år ifall dollarns inflation officiellt hamnar kring 10+% eller mer. De har helt enkelt försökt sträcka sig för långt. Jag tror de inte har så mycket mer de kan göra för att slippa undan ekonomisk härdsmälta nu. Eller ja, ett par år kanske funkar? Vem vet.

Har du kontanter som du fått lagligt har du omvänd bevisbörda. Dvs du måste kunna bevisa att du inte fått pengarna på något sätt storkapitalet och banken inte gillar.

Har du en större summa pengar du vill överföra till exempelvis Avanza från en annan bank så får du inte föra över dina egna pengar utan fördröjning, trots att du står som ägare hos båda banker & inom samma land. Trots att det finns fullständiga digitala spår som bevisar att pengarna är vita så begränsas summan du får skicka. Det innebär att om du tex har sparat ihop en större summa pengar på ett bankkonto med hög ränta, och vill föra över pengarna till en bank med ISK -konto fort som attan ifall det sker en större kris, så så får du tänka om.
Du måste alltså tänka efter och ha dina pengar på rätt ställe innan det kommer ut nyheter som skulle kunna försätta kronkursen i fritt fall eller liknande.
Räkna med att alla möjligheter att föra ut pengar via EUs SEPA-system klipps innan några nyheter går ut som skulle kunna göra att du kan rädda dina pengar.

SEPA överföringssystemet börjar haverera. Jag har märkt att det åtminstone för min bank inte längre går att föra över pengarna till samtliga SEPA-länder med en vanlig överföring, utan man måste personligen kontakta en banktjänsteman och be om lov att skicka sina egna pengar.

Jag får känslan att de i det här steget inför kraftiga fördröjningar och hinder, utan att helt förbjuda något. Deras egna system är ju blixtsnabba, så råttfällan kommer slå ihop över oss utan att vi kan göra något när det väl sker ifall pengarna ligger på fel ställe vid en kris.

Storbritannien har förbjudit nedladdning av Bitcoin wallets, och skurit av möjligheter att överföra pengar till Binance. Eftersom det gör att deras money cattle (vi löneslavar) inte längre kan mjökas på extra skatt via transaktionsavgifter och inflation så kan vi räkna med att det kommer att ske i (S)verige också.

Hur kan vi hålla fast i den ekonomiska frihet vi trots allt fortfarande har? I förlängningen riskerar vi att bli helt livegna om vi inte kommer vettiga lösningar!

Det skulle tex kunna bli fullt möjligt att du tex inte får swisha någon som saknar vaccinpass eller någon annan sorts socialt poängsystem. Har vänner i Cypern där de inte ens får handla mat i matbutiken uttan vaccinpasset nu, så ingenting känns främmande längre. Cypern är för övrigt ett av länderna jag inte får skicka pengar till längre utan att be banken om lov först.

Allt det här som jag beskriver hade ju låtit otroligt för 15-20 år sedan, så jag räknar med att vad som helst kan hända på 10-20 års sikt framöver.

Ett annat helt möjligt scenarie skulle kunna vara "ekonomisk deplatformering", dvs att digitala oligarker som Google och Facebook eller liknande kan göra att du inte har access till banksystemet eller betalmedel längre.


Jag fortsätter att ha den absoluta merparten i det svenska pengasystemet, fast det börjar kännas mer och mer olustigt. Man vill ju inte gå all in på fysiska metaller och crypto heller med alla de risker det innebär. Fyll gärna på i tråden med diskusioner, upplevelser och idéer!
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Ursus »

Jag tänker sticka ut hakan lite och i egenskap av högskoleutbildad ekonom säga min åsikt om Bitcoin. Inga personliga påhopp menas eller önskas.

Det befintliga ekonomiska systemet är ett haveri och ett luftskepp och ett skämt. Det behövs ett alternativ eller en fet uppsträckning för att göra slut på detta Fiat-system. När jag pluggade kunde jag bara sitta och skaka på huvudet för varje sida som jag läste under nationalekonomin.

Men:

Det är i min värld helt ofattbart hur man kan investera i Bitcoin och allra minst om man kallar sig prepper. Det pratas mycket om bubblor hit och bubblor dit; särskilt på ett forum som detta, men har tanken slagit er att Bitcoin förmodligen är den största spekulationsbubblan i historien? Det finns absolut inget underliggande värde på Bitcoin. Varken guld eller kontrollerbar mark eller något annat. Endast ren efterfrågan driver upp priset. Den senaste tidens ökningar och fall skulle leda mig till att säga att det är den mest volatila investeringen som någon kan lägga sina pengar på.

Dessutom vet ingen vem som i verkligheten står bakom Bitcoin. Den mystiske Satoshi Nakamoto kan lika gärna vara en klassisk bedragarorganisation som i äkta Ponzi-anda kommer att tjäna ofantliga mängder pengar och lämna resten av skocken i skuld när de väl tänker göra sig av med sina Bitcoins. Fundera på detta: Nakamotos tillgångar i Bitcoin är; sist jag kollade, värda runt 22 miljarder dollar. Vad tror ni kommer att hända när "han" säljer? Värdet i botten.

Fundera väldigt noggrant innan ni betraktar kryptovaluta som en tillgång. På en personlig nivå vill jag dessutom inte ha något att göra med ett betalningsmedel som brottslingar obehindrat köper horor, vapen och knark med på Silk Road (innan det stängdes ned) och andra svarta marknader.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Jag kan definitift förstå om du inte tror på Bitcoin, och jag kommer inte att skälla på dig för det. Det är väldigt komplext, och man behöver ha lagt ganska många timmar på att öht förstå vad Bitcoin är. Är inte alls säker att jag förstår det för övrigt, trots att jag kom i kontakt med det första gången för nästan 10 år sen. Tyvärr så lyssnade jag mer på såna som säger ungefär som du gör nu, så jag sålde mina BTCs 2013. Tänk om jag hade litat mer på mig själv som jag gör nu...

Jag skulle säga att jag förstår det bättre än jag förstår hur Riksbanken och kronan fungerar.

Det som är så otroligt värdefullt och resilient för mig är inte den exakta värderingen av BTC. Jag tror att det kommer värderas betydligt högre än idag, men det är bara vad jag tror. Man kan säga att jag är betydligt säkrare på att USD och EUR kommer att sjunka än att BTC stiger.

Det FED gjort när de tryckt så mycket pengar är att skapa en tillgångsbubbla som säkert även eldar på Bitcoin.
Men den rörelsen vi haft i BTC på sistone är inte ens de största rörelserna vi haft historiskt.

Jag investerar i BTC som nätverk för att exempelvis the Lightening network kommer att möjliggöra ekonomiska transaktioner utan inblanding av Banker och Visa/Mastercard, exempelvis via tjänster som Strike.me i El Salvador.

Om jag ska köpa någonting av dig skulle det kunna se ut så här:
Jag sitter på Euro, och du väljer vad du vill ha betalt i för valuta, oavsett om det är Bitcoin, USD eller vad du nu vill ha.
Blixtsnabbt sker en transaktion från min valuta över till Lightening, som säkras upp av BTC. I din ände konverteras motsvarande värde över till den valuta du vill ha. Din valutarisk i BTC handlar om sekunder medan transaktionen utförs. Efter det har du risken i den valuta du valt.

Hur värderar du ett finansiellt nätverk, som ingen har lyckats hacka? Nätverket öppet, det finns ingen enskild ägare som exempelvis Visa som kan säga att du inte kan utveckla produkter och tjänster ovanpå nätverket, utan alla som vill kan bygga innovationer ovanpå det.
Jag skulle säga att det potentiella värdet är betydligt högre än Mastercard och Visas nätverk tillsammans. Det börjar dessa krafter förstå nu, och därför kommer man attackera nätverket på alla sätt de kan komma på. Så värderingen kommer att svaja. Jag känner igen diskusionen från hur det lät kring Linux och kommersiella operativsystem innan det blev uppenbart vilket system som var segrare.

Har inte försökt luska i hur mycket värde Satoshi har. Men det senaste dygnet har motsvarande nästan 43 miljarder $ bytt ägare. Innebär det att värderingen skulle falla ~50% om han sålde allt på ett bräde då eller?
Varför skulle inte Satoshi redan ha sålt? Vad väntar han på?


Till sist skulle jag bara vilja säga att man inte ska köpa Bitcoin ifall man behöver dem inom 5 år. Precis som de flesta andra investeringar.
Vi får helt enkelt se vad som händer. Jag tror framtiden kommer visa att jag hade rätt om 5 år, men inte påstår jag att jag sitter på något facit, eller att det är en bergsäker investering.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Jag skulle tro att det största hotet mot Bitcoinnätverket just nu är Kvantdatorer. Men det finns tydligen vissa sätt att säkra upp sig genom att även vara försiktig med sina publika nyklar.
Men det är vad andra har sagt, inget jag förstår mig på själv.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Ursus skrev: 27 jul 2021 16:33 På en personlig nivå vill jag dessutom inte ha något att göra med ett betalningsmedel som brottslingar obehindrat köper horor, vapen och knark med på Silk Road (innan det stängdes ned) och andra svarta marknader.
Glömde svara på sista stycket

Utan att ha gjort några närmare undersökningar så skulle jag tro att det handlas betydligt mer vapen, knark och horor i sverige med Swish och svenska kronor. De flesta BTC transaktioner som sker är faktiskt moraliskt försvarbara.
Det försvinner dessutom betydligt fler skattepengar via det vanliga banksystemet än BTC än så länge. Men snart kommer nog de gamla gardet som sitter på alla pengar också in i BTC.
Polisen har betydligt lättare att sätta dit en person som handlat olagliga varor för Bitcoins and kontanter. Man är korkad om man handlar olagliga varor med bitcoin, då skulle jag istället rekommendera Kontanter, PirateChain eller Minero.
Handlar du något olagligt är din transaktion förevigad på blockkedjan, så du kan inte känna dig säker förrän prespriktionstiden är över.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av maskros »

Vad är problemet med att köpa ädelmetaller?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av bastard »

pengar ska ju bara vara en universell bytesvara

innan så byttes ex fisk mot spannmål smidesarbete mot kött o.s.v

pengar i sig är egenteligen inte värda något, utan bara något som i hyggligt fungerande tidevarv gör det enklare att byta saker, och numera att staten, företag, andra länder och en massa mer hålla koll på vad du gör :notme: (:) :twisted:
och gör det lättare att toppstyra ekonomier, digitaliseringen är i handelsväg en enorm ändring av vad staten kan göra för att ha koll på DIG :sneaky:

för staten är det en fördel att kunna skatta dig, och även att minska brotslighetens ekonomi, även om många banker fortfarande friskt hjälper med dom extremt stora pengarna utan att ha koll på det, vanliga knegare kommer inte undan lika lätt....

ett oberoende system för att utbyta tjänster, via överföring av digitala valutor som inte går att spåra och som inte staterna har kontroll över kommer rövknulla staterna ordentligt, vilket kanske inte riktigt ses med blida ögon, , sedan så kommer den mörka sidan utnyttja detta med, en perfekt sätt att byta tjänster och varor utan att staten kan se vad som görs

så hur kommer framtiden att vara, , jag vet inte, det ända jag vet är att den som är längst ner i den ekonomiska stegen kommer lida för det, som det gjorts i hela historien

nej, du äger inte dina penningar, du äger inte heller något som staten vet att du har, staten kan lätt ändra förutsättningarna till omöjliga och ta vad du har, bara höja sktten eller göra en del saker olagliga

i forumets inriktning, ha inte alla ägg i samma korg
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 27 jul 2021 19:18 Vad är problemet med att köpa ädelmetaller?
Jag tror absolut att framör allt guld kan vara en bra hedge mot inflation och allmänt ekonomiskt haveri! Åtminstone några år till.

Men skulle du tex kunna skilja på äkta och förfalskat guld när du står och ska byta till dig någonting mot guld? Det kan inte jag.

En annan fundering jag har kring guld på lång sikt är hur mycket inflation vi får i det. Vi har ju SpaceX och andra privata aktörer som lär försöka utvinna ädelmetaller i asteroider.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Ursus »

entropi skrev: 27 jul 2021 17:14 Jag kan definitift förstå om du inte tror på Bitcoin, och jag kommer inte att skälla på dig för det. Det är väldigt komplext, och man behöver ha lagt ganska många timmar på att öht förstå vad Bitcoin är. Är inte alls säker att jag förstår det för övrigt, trots att jag kom i kontakt med det första gången för nästan 10 år sen. Tyvärr så lyssnade jag mer på såna som säger ungefär som du gör nu, så jag sålde mina BTCs 2013. Tänk om jag hade litat mer på mig själv som jag gör nu...

Jag skulle säga att jag förstår det bättre än jag förstår hur Riksbanken och kronan fungerar.

Det som är så otroligt värdefullt och resilient för mig är inte den exakta värderingen av BTC. Jag tror att det kommer värderas betydligt högre än idag, men det är bara vad jag tror. Man kan säga att jag är betydligt säkrare på att USD och EUR kommer att sjunka än att BTC stiger.

Det FED gjort när de tryckt så mycket pengar är att skapa en tillgångsbubbla som säkert även eldar på Bitcoin.
Men den rörelsen vi haft i BTC på sistone är inte ens de största rörelserna vi haft historiskt.

Jag investerar i BTC som nätverk för att exempelvis the Lightening network kommer att möjliggöra ekonomiska transaktioner utan inblanding av Banker och Visa/Mastercard, exempelvis via tjänster som Strike.me i El Salvador.

Om jag ska köpa någonting av dig skulle det kunna se ut så här:
Jag sitter på Euro, och du väljer vad du vill ha betalt i för valuta, oavsett om det är Bitcoin, USD eller vad du nu vill ha.
Blixtsnabbt sker en transaktion från min valuta över till Lightening, som säkras upp av BTC. I din ände konverteras motsvarande värde över till den valuta du vill ha. Din valutarisk i BTC handlar om sekunder medan transaktionen utförs. Efter det har du risken i den valuta du valt.

Hur värderar du ett finansiellt nätverk, som ingen har lyckats hacka? Nätverket öppet, det finns ingen enskild ägare som exempelvis Visa som kan säga att du inte kan utveckla produkter och tjänster ovanpå nätverket, utan alla som vill kan bygga innovationer ovanpå det.
Jag skulle säga att det potentiella värdet är betydligt högre än Mastercard och Visas nätverk tillsammans. Det börjar dessa krafter förstå nu, och därför kommer man attackera nätverket på alla sätt de kan komma på. Så värderingen kommer att svaja. Jag känner igen diskusionen från hur det lät kring Linux och kommersiella operativsystem innan det blev uppenbart vilket system som var segrare.

Har inte försökt luska i hur mycket värde Satoshi har. Men det senaste dygnet har motsvarande nästan 43 miljarder $ bytt ägare. Innebär det att värderingen skulle falla ~50% om han sålde allt på ett bräde då eller?
Varför skulle inte Satoshi redan ha sålt? Vad väntar han på?


Till sist skulle jag bara vilja säga att man inte ska köpa Bitcoin ifall man behöver dem inom 5 år. Precis som de flesta andra investeringar.
Vi får helt enkelt se vad som händer. Jag tror framtiden kommer visa att jag hade rätt om 5 år, men inte påstår jag att jag sitter på något facit, eller att det är en bergsäker investering.
Det låter som att du har en balanserad uppfattning (och en hälsosam skepsis) om Bitcoin och dess risker; det är bra! :up: :up: Menade inte att insinuera att det är en helt galen investering så länge man är villig att ta risken och har koll på funktionaliteten; förmodligen inte värre än högriskaktier. Blir bara allmänt orolig när många även i min närhet vill "haka på" Bitcointåget utan att veta vad de ger sig in på; bara för att suget på snabba cash blir överväldigande. Har sett en och annan som har tagit ut sina livs besparingar från tämligen säkra fonder och lagt allt på Bitcoin. Man undrar i stillhet hur det kommer att gå för dem...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 27 jul 2021 20:14 pengar ska ju bara vara en universell bytesvara

innan så byttes ex fisk mot spannmål smidesarbete mot kött o.s.v

pengar i sig är egenteligen inte värda något, utan bara något som i hyggligt fungerande tidevarv gör det enklare att byta saker, och numera att staten, företag, andra länder och en massa mer hålla koll på vad du gör :notme: (:) :twisted:
och gör det lättare att toppstyra ekonomier, digitaliseringen är i handelsväg en enorm ändring av vad staten kan göra för att ha koll på DIG :sneaky:

för staten är det en fördel att kunna skatta dig, och även att minska brotslighetens ekonomi, även om många banker fortfarande friskt hjälper med dom extremt stora pengarna utan att ha koll på det, vanliga knegare kommer inte undan lika lätt....

ett oberoende system för att utbyta tjänster, via överföring av digitala valutor som inte går att spåra och som inte staterna har kontroll över kommer rövknulla staterna ordentligt, vilket kanske inte riktigt ses med blida ögon, , sedan så kommer den mörka sidan utnyttja detta med, en perfekt sätt att byta tjänster och varor utan att staten kan se vad som görs

så hur kommer framtiden att vara, , jag vet inte, det ända jag vet är att den som är längst ner i den ekonomiska stegen kommer lida för det, som det gjorts i hela historien

nej, du äger inte dina penningar, du äger inte heller något som staten vet att du har, staten kan lätt ändra förutsättningarna till omöjliga och ta vad du har, bara höja sktten eller göra en del saker olagliga

i forumets inriktning, ha inte alla ägg i samma korg
Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag tror också att stater som Sverige är illa ute och jag ska utveckla lite idéer jag fått bla från en 1990-tals bok som heter "The sovereign individual".
Vi kommer ha många besvikna svenska pensionärer längre fram som inser att det kanske inte var en skitbra investering att finansiera den svenska staten på det sätt de gjort under sitt produktiva liv.

Bitcoin blir en del av orsaken, men hade det inte varit det hade vi haft någonting annat. De mest produktiva individerna kommer välja bort vissa stater och dess beskattning. När ekonomiskt suveräna individer kan skydda sin ekonomi från tvångsbeskattning får staterna tävla om vem som kan tillhandahålla skydd och sånt vi kallar "samhällskontrakt" på en konkurransutsatt marknad.

Att då enbart välja guld som store of value innebär att du tvingas foga dig under det beskyddarmonopol som härskar på den plats du geografiskt befinner dig. Befinner du dig i Sverige är det dessutom ett våldsmonopol som mer och mer tappar greppet, och man vill ju inte bli dubbelbeskattad av både sveriges statliga och den lokala ortens vålds "monopol" (och längre fram kanske tom en EU-skatt).
Det här har redan hänt under 1900-talet i USA när de kriminaliserade innehav av guld. Du äger inte dina pengar!
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"