Har under de senaste dagarna sett ett antal humlor kring gården som har varit alldeles konstiga och slöa. De ligger bara på mage och petar runt lite lätt med benen. De reagerar knappt på beröring. Verkar allvarligt sjuka.
Har provat ge dem vatten, men skyggar undan. Har provat sockervatten, ingen reaktion alls.
Väldigt märkligt. Är varmt och torrt, så varken kyla eller regn har kommit åt dem. Verkar hittills bara drabba trädgårdshumlor. Jordhumlorna surrar på som vanligt.
Kan humlor drabbas av exempelvis stormhatt och riddarsporre? Eller kan någon av grannarna ha gift ute?
Vi har inga biodlingar i närheten vad jag vet.
Sjuka/döende humlor, vad händer??
Re: Sjuka/döende humlor, vad händer??
Finns det lindar i närheten?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
- deadrabbit
Jag har sett både humlor och bin/getingar sedan i söndags som ligger döda eller slöa. Häromkring har det också uppmärksammats i media två frivilliga som försöker rädda och hjälpa till så gott det går. Vad som är bakomliggande vet jag inte med det kom plötsligt. Svält?
3-3-3 Radio Plan
- Vattendrag
Det här fenomenet har jag observerat i decenner så för mig är det inget nytt. Märkligt nog är det mest humlor det handlar om. Ingen aning om vad det beror på men det kan vara någon växt de inte tål eller något bekämpningsmedel som sprutas så här års. Jag kan bara gissa.
Jag har aldrig hört tals om detta fenomen och blev därför nyfiken och började utbilda mig via google. Tama honungsbin kan smitta humlor med virus och parasiter. Nu skriver du att det inte finns kända biodlingar i närheten men det kan ju inte uteslutas att det finns förvildade bin i området? Dessutom så skriver du att det är trädgårdshumlorna som drabbats och inte skogshumlor Nu jag hittar ingen art som heter skogshumla? men antar att det är någon annan av de humlor som inte är just trädgårdshumla. Kan det då vara någon eller några som använder sig av någon form av bekämpningsmedel i sina trädgårdar/rabatter där trädgårdshumlor gärna hänger?
Det där om Lindar och lindarnas blommor verkar de lärde tvista om så det vill jag inte spekulera i (även om allt annat jag skrivit i detta inlägg i övrigt är rena spekulationer)
Det där om Lindar och lindarnas blommor verkar de lärde tvista om så det vill jag inte spekulera i (även om allt annat jag skrivit i detta inlägg i övrigt är rena spekulationer)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Våren i år var kallare än vanligt och det rapporteras att detta kan leda till att binen svälter.deadrabbit skrev: 05 aug 2021 14:41 Jag har sett både humlor och bin/getingar sedan i söndags som ligger döda eller slöa. Häromkring har det också uppmärksammats i media två frivilliga som försöker rädda och hjälpa till så gott det går. Vad som är bakomliggande vet jag inte med det kom plötsligt. Svält?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
- BarbaryanKvlt
Har varit för varmt för nektar.
Har inte lindar i närheten vad jag vet.
Gifter har jag funderat vidare på. Nu när jag funderar på saken så tvättar några av grannarna sina bilar extremt frekvent (trots förbud mot detta). När det har varit så torrt kanske humlorna far och slickar i sig schampovattnet.
Förvildade bin och sjukdomar därifrån är en tanke, men har aldrig sett ett förvildat bi här... Senast någon hade honungsodling i närheten var för ett decennium sedan, oklart om de skulle överleva i det vilda så länge häruppe.

Gifter har jag funderat vidare på. Nu när jag funderar på saken så tvättar några av grannarna sina bilar extremt frekvent (trots förbud mot detta). När det har varit så torrt kanske humlorna far och slickar i sig schampovattnet.
Förvildade bin och sjukdomar därifrån är en tanke, men har aldrig sett ett förvildat bi här... Senast någon hade honungsodling i närheten var för ett decennium sedan, oklart om de skulle överleva i det vilda så länge häruppe.
Icke skogshumlor; jordhumlorCharlie** skrev: 06 aug 2021 00:15 Dessutom så skriver du att det är trädgårdshumlorna som drabbats och inte skogshumlor Nu jag hittar ingen art som heter skogshumla? men antar att det är någon annan av de humlor som inte är just trädgårdshumla. Kan det då vara någon eller några som använder sig av någon form av bekämpningsmedel i sina trädgårdar/rabatter där trädgårdshumlor gärna hänger?