Gemensam ekonomi med ny partner

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Johnny
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 aug 2021 10:39

Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Johnny »

När är det egentligen ett bra läge att prata med sin blivande sambo om att ha en gemensam ekonomi? Jag tänker en sådan där alla pengarna går in på ett gemensamt lönekonto, och att båda har tillgång till varandras besparingar.

Blir det konstigt om man flyttar ihop med en kvinna som har bättre inkomst och mer pengar än en själv, och att man föreslår sammanslagning av ekonomin?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Marie »

Hejsan
Du är ny medlem och detta är din andra fråga...
Nu får du får ursäkta mig lite, men är du seriös i frågeställningen?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av EN brun böna »

Så här brukar jag göra i frågan. Alla har var sitt konto, men att man bestämmer en procentsats som läggs gemensamt. Beroende på vad man tjänar så kan man ha högre eller lägre procent till gemensam del.
Låt säga 50% av inkomsten. Det blir ju då lika stor del av inkomsten hos var och en till gemensamma inköp och utgifter för drift och underhåll av bostäder/bilar/mat osv. Den del som man får som sin egen del av lönen går till egna privata utgifter för nöjen, samt sjukvård och mediciner mm.
Av den privata delen lägger man även ett sparande som kan ge trygghet och möjligheter om nu olyckan är framme och ni inte längre kan leva ihop.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av xsive »

Jag och min bättre hälft har aldrig sett någon fördel med helt gemensam ekonomi.
Man bör såklart ha ett gemensamt konto dit man i relation till inkomst för över pengar för gemensamma kostnader - boende, mat osv osv.
Utöver det har vi alltid haft separat ekonomi.
En personlig frihet med var och ens egna besparingar utan den andres insyn är bra för förhållandet.
Av mina vänner är det en klar minoritet som har helt sammanslagen ekonomi i förhållandet. Ovanligt skulle jag säga
Det fungerar naturligtvis bäst när man har ett ok gemensamt överskott efter att alla utgifter är betalda
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av maskros »

Tillgång till varandras besparingar = dålig idé. (Jag kan utveckla det på direkt begäran men det är väl självklart så jag slipper helst.)

Gemensam ekonomi med det man drar in, att man har samma konto, tycker jag känns rätt när man kommit så långt att man bott ihop ett tag, gjort sig av med sina ev. gamla lägenheter/hus och delar allt. Dock bör var och en ha en egen "månadspeng" som man kan göra vad man vill med utan att partnern lägger sig i - det finns alltid grejer den andre, eller man själv, retar sig på.

Hur man än gör så är det en mycket mycket bra idé att ha skriftligt på hur man ska göra ifall det skulle spricka.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker som de andra att man man har ett gemensamt konto där man sätter över en viss summa men sen också har ett eget konto.

Jag är helt för att man som familj delar på allt och löser allt tillsammans. Men av erfarenhet kan man aldrig vara helt hundra något så se till att du alltid kan klara dig själv om det skulle bli så.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Charlie** »

Det gemensamma utgifterna delar man på. I övrigt enskild ekonomi och enskilt sparande. Det är oviktigt huru vida den ene tjänar mer än den andre. Det ekonomiska sinnelaget kan däremot ställa till med problem. Om en är en slösare och den andre den sparsamme är delad ekonomi viktig. Dessutom skall äktenskapsförord upprättas, så att ingen förlorar mer än vad man hade med sig in i förhållandet.
Mina två fritidsfastigheter samt min bostadsrätt kommer aldrig att bli gemensamt ägda.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Johnny
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 aug 2021 10:39

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Johnny »

Tack för bra input! Det har gett mig lite att fundera på :D Som bakgrundsinfo kan nämnas att jag arbetar i butik och tjänar ca 24000kr/mån, och min blivande sambo är chef på en kommunal förvaltning(med en väldigt mycket högre lön). Det är ju viktigt att vi kan dela vardagen, utan att hon behöver sänka sin levnadsstandard till min nivå, eller att pengar blir konstigt centralt i vår relation.
Johnny
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 aug 2021 10:39

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Johnny »

Marie skrev: 09 aug 2021 20:13 Hejsan
Du är ny medlem och detta är din andra fråga...
Nu får du får ursäkta mig lite, men är du seriös i frågeställningen?
Det är bra att du är på hugget! Jag har varit medlem här nästan sedan forumet startade, men jag har bytt nick ett par gånger på grund av OPSEC :D
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Marie »

Johnny skrev: 10 aug 2021 08:02
Marie skrev: 09 aug 2021 20:13 Hejsan
Du är ny medlem och detta är din andra fråga...
Nu får du får ursäkta mig lite, men är du seriös i frågeställningen?
Det är bra att du är på hugget! Jag har varit medlem här nästan sedan forumet startade, men jag har bytt nick ett par gånger på grund av OPSEC :D
ahaaa... Ja opsec behövs ibland ;)
Jag håller med de övriga... ett gemensamt konto för gemensamma utgifterna.. typ ica-banken har jag hört vissa använder för det gemensamma.. då kan man ha två kort enkelt o smidigt till samma konto

Sedan ha aldrig för bråttom.. känn hur ni fungerar under samma tak ett tag först.. Jag vet med egen erfarenhet att vara särbo kan vara guld o gröna skogar o sedan när man flyttar ihop under samma tak så kan det börja knaka i fogarna..
"Skynda långsamt" är ett väldigt bra koncept 8-) och kommunikation, kommunikation och åter kommunikation. *hahahaha* :lol: Fan det är något mina ex varit dåliga på... konsten att vara rak, ärlig men att framföra det mjukt med lugna diskussioner o hitta kompromisser.. fan vad folk är dåliga på det överlag. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"